چهارشنبه 18 مهر 1403

راهنمای بازدید از بازار مراغه و تجربه خرید از آن

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
راهنمای بازدید از بازار مراغه و تجربه خرید از آن

مراغه یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی در استان آذربایجان شرقی است. این شهر هرساله به دلایل متعددی مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. برخی از مسافران به دلیل بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر به مراغه رفته و برخی دیگر پ س از بازدید از شهرهای اطراف به این شهر می‌روند؛ اما تمام مسافرانی که به این شهر می‌روند، بی‌شک بازدید از بازار بزرگ و سنتی مراغه را از دست نمی‌دهند. اگر شما هم قصد سفر به آذربایجان شرقی را دارید و می‌خواهید که در این سفر با خرید بلیط مراغه از بازار این شهر هم بازدید کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این مطلب تمامی نکات مهم درباره بازار مراغه و خرید از آن ذکر شده است.

بازار مراغه کجاست؟

بازار مراغه یکی از دیدنی‌های شهر مراغه است و تقریبا می‌توان گفت که معروف‌ترین جاذبه گردشگری مراغه محسوب می‌شود. این بازار در محله شهرک ولیعصر مراغه قرار دارد. پس از آن که به شهرک ولیعصر رفتید، کافی است تا خیابان‌های اوحدی و فرهنگیان را پیدا کرده تا به این بازار برسید. دسترسی به این بازار خیلی سخت نبوده و تمامی مردم می‌توانند شما را در پیدا کردن مکان دقیق بازار مراغه راهنمایی کنند. از نظر موقعیت جغرافیایی بازار مراغه در یکی از محله‌های بسیار عالی مراغه قرار گرفته است و تقریبا با تمامی وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اما با شناختی که از این بازار داریم، قطعا دست خالی از آن باز نخواهید گشت، بنابراین بهترین روش بازدید از بازار مراغه، استفاده از تاکسی یا ماشین‌های شخصی است.

غرفه‌ها و بخش‌های بازار مراغه

این بازار یکی از بازارهای سنتی شهر مراغه است و قدمت آن به سالیان سال پیش باز می‌گردند؛ بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که معماری و نقشه این بازار مانند بازارهای سنتی سایر شهرهای قدیمی ایران به صورت دالانی و تو در تو باشد. در هر کدام از این دالان‌ها می‌توانید یک بخش متفاوت را مشاهده کنید؛ به طور مثال یکی از دالان‌ها تنها مخصوص ادویه فروشان است در صورتی که در یک دالان دیگر جواهرات یافت می‌شود.

اگر به قصد خرید جنس خاصی به بازار مراغه رفته‌اید، بهتر است تا از فروشندگان و مردم محلی بپرسید که دالان مربوط به آن جنس کجاست؛ چرا که اگر بخواهید به تنهایی از تمامی این دالان‌ها بازدید کنید، احتمالا وقت کم بیاورید. این بازار با نام بازار جمعه مراغه هم شناخته می‌شود. چرا که بیشتر غرفه‌ها تنها در روزهای جمعه باز بوده و روزهای جمعه این بازار رونق بسیار بیشتری دارد. اگر شلوغی را دوست ندارید، از رفتن به این بازار در روزهای جمعه پرهیز کنید. اما در این صورت باید بدانید که بسیاری از اجناس هیجان‌انگیز و مواد خوراکی تازه را از دست خواهید داد.

غرفه‌های خوراکی بازار مراغه

اگر یکی از طرفداران محصولات ارگانیک و خوراکی‌های طبیعی هستید، بازار مراغه بهترین بازار ممکن برای شماست. در این بازار، به ویژه در روزهای جمعه، غرفه‌داران خوراکی‌های تازه و ارگانیک بسیاری مانند عسل طبیعی، لبنیات محلی و تازه و... را برای فروش می‌آورند. تنوع عسل‌های این بازار بسیار زیاد است؛ اما به جرات می‌توان گفت که اکثر عسل‌هایی که در این بازار فروخته می‌شوند طبیعی هستند. در سایر غرفه‌های خوراکی بازار مراغه هم می‌توانید ادویه و سبزی‌های خشک طبیعی که توسط مردم محلی تهیه شده‌اند را پیدا کنید. کافی است تا به یک غرفه فروش ادویه یا عطاری این بازار قدم بگذارید تا عطر ادویه‌های تازه و سبزیجات معطر شامه شما را پر کند. اگر به بازار ادویه و خوراکی‌های طبیعی علاقه دارید، می‌توانید با تهیه بلیط خرم آباد، از بازارهای این شهر هم دیدن کنید.

سایر محصولاتی که در بازار مراغه به فروش می‌رسد

در بازار مراغه علاوه بر خوراکی، محصولات دیگری هم فروخته می‌شود. همان‌طور که گفته شد یکی از دالان‌ها و بخش‌های این بازار مخصوص جواهر فروشان است. علاوه بر آن، می‌توانید در این بازار غرفه‌های متنوعی برای خرید سوغات مراغه پیدا کنید. در این بازار می‌توانید محصولاتی مانند عتیقه‌های قدیمی، سکه‌های قدیمی ایرانی و خارجی برای کلکسیونرها، ظروف آشپزخانه، لباس‌ها و صنایع دستی محلی مراغه را با قیمتی بسیار عالی تهیه کنید. در برخی از دالان‌های این بازار هم پرنده‌های زنده و مرکبات می‌توان تهیه کرد.

استراحت و صرف چای در بازار مراغه

بازار مراغه وسعت بسیار زیادی داشته و بی‌شک تمامی مسافران از گشتن در تمامی دالان‌های این بازار خسته خواهند شد؛ به همین دلیل مردم بومی یک سری استراحتگاه موقت در اطراف بازار ساخته‌اند و چای تازه می‌فروشند. پس از آن که در این بازار خرید کردید، می‌توانید به این استراحتگاه‌های موقت رفته و یک فنجان چای به همراه شیرینی محلی نوش جان کنید. در این بازار رستوران‌ها و دکه‌های غذا فروشی مانند دکه جگرکی هم وجود دارد. بیشتر رستوران‌های این بازار محلی هستند و غذاهای سنتی مراغه را سرو می‌کنند؛ به همین دلیل می‌توان گفت که با بازدید از بازار مراغه هم خرید کرده‌اید و هم از غذاهای محلی این شهر امتحان کرده‌اید.

تهیه بلیط مراغه

بازارهای سنتی و بزرگ بسیاری در شهرهای مختلف ایران وجود داشته که بازار مراغه تنها یکی از آن‌هاست. این بازارها به صورت تو در تو ساخته شده‌اند و می‌توانند تمامی مسافران را به حال و هوای ایران در صد سال گذشته ببرند. اگر شما هم به بازارهای سنتی مانند بازار مراغه علاقه داشته باشید، می‌توانید با سفر به شهرهای قدیمی ایران مانند خرم آباد و مراغه از این بازارها دیدن کنید. آژانس مسافرتی فلای تودی در خدمت شماست تا برای فراهم کردن مقدمات این سفر شما را همراهی کند. برای خرید بلیط مراغه یا بلیط خرم آباد می‌توانید همین امروز به سایت فلای تودی سر بزنید.

راهنمای بازدید از بازار مراغه و تجربه خرید از آن 2
راهنمای بازدید از بازار مراغه و تجربه خرید از آن 3