جمعه 10 فروردین 1403

راه دشوار والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
راه دشوار والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان

تهران - ایرنا - تیم ملی والیبال ایران در صورت صعود از مرحله نخست مسابقات قهرمانی جهان، راه دشواری در ادامه تورنمنت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از 4 تا 20 شهریور به میزبانی 6 شهر روسیه برگزار می‌شود. 24 تیم حاضر در این مسابقات در مرحله اول در 6 گروه به مصاف هم می‌روند.

گروه‌بندی مرحله نخست مسابقات قهرمانی جهان به شرح زیر است:

گروه A: روسیه، صربستان، تونس و پورتوریکو

گروه B: برزیل، ژاپن، کوبا و قطر

گروه C: لهستان، آمریکا، مکزیک و بلغارستان

گروه D: فرانسه، اسلوونی، آلمان و کامرون

گروه E: ایتالیا، کانادا، ترکیه و چین

گروه F: آرژانتین، ایران، هلند و مصر

در پایان مرحله اول، 2 تیم برتر هر گروه و چهار تیم از بهترین تیم‌های سوم به مرحله بعد صعود می‌کنند. شاید تیم ملی ایران برای صعود از گروه خود کار دشواری نداشته باشد اما سختی ماجرا از مرحله دوم شروع می‌شود. مشکل از شیوه برنامه‌ریزی فدراسیون بین‌المللی در مرحله دوم مسابقات است.

در مرحله دوم مسابقات تیم‌ها به شیوه زیر در چهار گروه به میدان می‌روند:

گروه G: تیم اول گروه A، تیم دوم گروه B، تیم دوم گروه C و چهارمین تیم از میان بهترین سوم‌ها

گروه H: تیم اول گروه B، تیم دوم گروه A، تیم دوم گروه D و سومین تیم از میان بهترین سوم‌ها

گروه I: تیم اول گروه C، تیم اول گروه F، تیم دوم گروه E و دومین تیم از میان بهترین سوم‌ها

گروه J: تیم اول گروه D، تیم اول گروه E، تیم دوم گروه F و اولین تیم از میان بهترین سوم‌ها

از این مرحله هم تیم اول هر گروه و 2 تیم از میان تیم‌های دوم راهی دور بعد می‌شوند.

فدراسیون بین‌المللی والیبال، گروه‌بندی مرحله دوم را به شیوه‌ای در نظر گرفته که کشور میزبان راه بسیار آسانی در پیش داشته باشد. اگرچه چنین اتفاقی در تمام مسابقات معمول است اما این بار به‌هیچ‌وجه عدالت برای تقسیم گروه‌ها در مرحله دوم مسابقات درنظر گرفته نشده است.

روسیه و برزیل در صورتی که در مرحله اول تیم نخست گروه خود شوند، در مرحله دوم نه‌تنها با هیچ‌کدام از تیم‌های برتر گروه‌های دیگر روبرو نمی‌شوند بلکه از میان تیم‌های سوم هم ضعیف‌ترین‌ها را در مقابل خود خواهند دید. بدترین شرایط هم برای تیم‌های گروه E و F پیش‌بینی شده است.

تیم ملی ایران در صورت صدرنشینی در گروه خود باید در مرحله بعد با تیم اول گروه C (احتمالا یکی از تیم‌های لهستان و آمریکا)، تیم دوم گروه E (احتمالا کانادا) و دومین تیم از میان بهترین تیم‌های سوم روبرو شود.

در صورت دوم‌شدن هم، تیم ایران باید با تیم اول گروه D (احتمالا فرانسه قهرمان المپیک توکیو)، تیم اول گروه E (احتمالا ایتالیا) و بهترین تیم سوم مرحله نخست مسابقه دهد.

اگر ایران به عنوان تیم سوم به مرحله بعدی صعود کند هم باید منتظر جایگاه خود در میان تیم‌های سوم باشد تا همگروه‌های مرحله بعد را شناسایی کند.

با این شرایط صعود والیبال ایران به مرحله سوم مسابقات بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد. شاگردان بهروز عطایی در چنین گروه‌های دشواری باید به مقام اول برسند تا فرصت رسیدن به مرحله سوم مسابقات را داشته باشند.

والیبال ایران تاکنون 6 بار در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده و بهترین نتیجه خود را در سال 2014 به دست آورد. تیم ملی در آن سال با سرمربیگری اسلوبودان کواچ تا مرحله سوم مسابقات پیش رفت و در نهایت هم در رتبه ششم جهان ایستاد. ایران در دوره گذشته مسابقات نتوانست از مرحله دوم بالا برود و در پایان سیزدهم شد.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله نخست مسابقات در شهر کراسنویارسک روسیه با تیم‌های آرژانتین، مصر و هلند رقابت می‌کند. برنامه سه بازی ایران در مرحله به وقت تهران به شرح زیر است:

شنبه پنجم شهریور 1401، ساعت 17:30، ایران - هلند

یکشنبه ششم شهریور 1401، ساعت 13:30، ایران - مصر

دوشنبه هفتم شهریور 1401، ساعت 13:30، ایران - آرژانتین

*س_برچسب‌ها_س*
راه دشوار والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2
راه دشوار والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان 3
راه دشوار والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان 4