یک‌شنبه 10 تیر 1403

رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی را مشخص شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی را مشخص شد

اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد گفت: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. این رتبه در حالی است که سه کشور مذکور با یک دهم دشواری‌های ورود سرمایه و موانع تحریمی و مشکلات بانکی ما مواجه نیستند.

وی افزود: ما توانستیم در سه سال اخیر جمعاً بیش از 11.9 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم. البته با توجه به اینکه بسیاری از مسیرها به تازگی توسط شهید امیرعبداللهیان در بریکس و شانگهای گشوده شد، سال‌های 1403 و 1404 اگر جدیت ادامه یابد، رکورد سال 1402 در جذب سرمایه خارجی طی سال جاری و سال آینده شکسته شود و این نقطه شروعی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

خبر مرتبط اظهارات مهم ابراهیم رئیسی درباره دلار / مدیران هرچه زورشان می‌رسد، سرمایه خارجی جذب کنند

رئیس جمهور با تاکید بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، گفت: همچنین باید مدیران هرچه زورشان می‌رسد، در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کنند. خوزستانی‌ها بهترین افراد برای ارتباط با کشورهای عربی هستند و باید بهترین ارتباط تجاری و اقتصادی با 25 کشور داشته باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: قبلاً سرمایه گذاری خارجی فقط در برخی حوزه‌های خاص متصور بود ولی اتفاقاً بیشتر سرمایه گذاری خارجی سال گذشته ما در سایر حوزه‌ای غیرنفتی است یا می‌گفتند برخی کشورهای ویژه مثل سرمایه گذاران چینی به خاطر مسائل تحریمی و FATF نخواهند آمد ولی در عمل چنین نشد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: متوسط صادرات غیرنفتی به 50 میلیارد دلار در دولت سیزدهم رسیده است و از صادرات غیرنفتی مهم‌تر، مساله ترانزیت در گمرک است که این نشانگر عدم انزوای دولت به حساب می‌آید.

خبر مرتبط ایران اوراق قرضه بانک جهانی را می‌خرد / جذب 14.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در این حوزه از 11.5 میلیون تن ترانزیت کشور، به 18 میلیون تن رسیده ایم. که بالاترین عدد ثبت شده ترانزیت از خاک همسایگان است هر تن ترانزیت 70 دلار درآمدزایی دارد که معادل هر بشکه نفت است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی را مشخص شد 2
رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی را مشخص شد 3