یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رشد حدود 20 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شعر فجر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رشد حدود 20 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شعر فجر

مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر گفت: در این دوره 15 نامزد از 11 ناشر داریم و 5 نامزد از میان بانوان هستند.

علی رمضانی، مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران در مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: در خصوص رشد آثار رسیده در این دوره هفدهم بیش از 3 هزار و 100 اثر از 885 ناشر به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسید که در گروه‌های مختلف دسته بندی شدند تا ارزیابی شوند.

او می‌گوید: اتفاقی که امسال ما شاهدش بوده ایم رشد حدود 20 درصدی آثار رسیده به دبیرخانه بود و این کار را برای داوران سخت‌تر می‌کرد، در این دوره 15 نامزد از 11 ناشر داریم و در میان نامزد‌ها 5 نامزد از میان بانوان هستند.

وی افزود: در این دوره هم میزبان مهمانان بین‌المللی بوده ایم و در دهه گذشته جمعی از مهمانان کشور‌های فارسی زبان در این جشنواره حضور پیدا کردند، شعر فجر بنا به پوشش شاعران فارسی زبان در سایر کشور‌ها را دارد و امسال از تمام کشور‌های فارسی زبان مهمان داریم.

وی درخصوص دوره‌های آموزشی کلک خیال گفت: این دوره که همزمان با چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی همراه است رویدادی که برای ملت ما فوق‌العاده بود. ما در محافل که در سراسر کشور داشتیم تلاش شد مجموعه شعرای کشور درگیر این رویداد شوند.

رمضانی گفت: خانه کتاب تلاش کرد به صورت حداکثری در استان‌های مختلف جشنواره را برگزار کند و غریب به 100 شاعر کشور در این رویداد درگیر بودند. ما در این دوره در خدمت بیش از 90 نفر از ادب جویان بودیم. این افراد در سه روز از 13 استاد آموزش دیدند. از وظایف آموزشی ما این است که به این حوزه توجه ویژه به صورت مسقیم و غیر مستقیم داشته ایم.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه این مراسم درخصوص جایگاه شعر گفت: تعریف از رویداد‌ها در دولت فقط برگزاری مراسم نیست. شعر فجر مجموعه‌ای از رویداد‌ها و برنامه‌ها است. شعر دارای اهمییت ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است و در دولت جدید رویکردی جدی به مقوله شعر وجود دارد.

او می‌گوید: شب عید غدیر امسال نیز که با جمعی از شعرا نزد رئیس جمهور بوده ایم اهتمام ویژه وی هم به شعر مشهود بود. در این دولت قرار است شعر در جایگاه ممتازی قرار بگیرد. تدابیری هم اتخاذ شده و برخی از آن‌ها هم اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در خصوص نقش کلمه و شعر در انقلاب اسلامی بیان کرد: سربازان روح‌الله کلمات بودند و خداوند خمینی را با کلمه نصرت کرد، بروز نصرت در انقلاب کلمه بود و چیزی مؤثرتر از کلمه امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی نبود. در برخی از تفاسیر هم فرشتگان کلمه و کلمات دانستند خداوند می‌تواند فرشتگان را به کمک اولیاء الله برساند و آن هم کلمات است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: توقع می‌رود که کلمات یاری بخش انقلاب اسلامی باشند. شاعران فرمانده کلمات هستند و معلوم است که در نقش تبیین‌کننده ارزش‌های انقلاب اسلامی بتابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات