پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

رمزگشایی از نسخه آمریکا و اروپا برای حیاط خلوت روسیه / افشای اهرم بروکسل برای انزوای پوتین

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رمزگشایی از نسخه آمریکا و اروپا برای حیاط خلوت روسیه / افشای اهرم بروکسل برای انزوای پوتین

اقتصادنیوز: در شرایط کنونی اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش دارند تا با توسل به اهرم فشار در قلب اسیا؛ منطقه‌ای که از آن به عنوان حیاط خلوت روسیه یاد می‌شود، یارگیری کنند. گزاره‌ای که به ادعای ناظران می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد و کشورهای آسیای میانه را بیش از هر زمان دیگر در آغوش چین و روسیه جای دهد.

به گزارش اقتصادنیوز، اتحادیه اروپا در پایان ژوئن سال جاری چهاردهمین بسته تحریمی ضدروسیه را تصویب و خاطرنشان کرد محدودیت‌های جدید بخش‌های با اهمیت اقتصاد روسیه مانند انرژی، امور مالی و تجارت هدف قرار داده تا بدین طریق دور زدن محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای مسکو دشوارتر شود. همزمان بروکسل محدودیت‌های صادراتی را برای 61 شرکت (برخی از آنها متعلق به چین، قرقیزستان، ترکیه، قزاقستان و امارات متحده عربی هستند) اعمال کرد که به گفته اتحادیه اروپا به روسیه در تامین کالاها و فناوری های دو منظوره کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد تحریم‌ها اهرم اصلی غرب برای محدود کردن توسعه مجتمع نظامی روسیه است، بالاخص آن که بخش اعظمی از تسلیحات نسل مدرن با استفاده از قطعات رادیویی و نیمه هادی های اروپا و آسیا ساخته می‌شوند. در عین حال، در سال های اخیر تردد به روسیه از کشورهای همسایه مانند قرقیزستان افزایش داشته است. این امکان وجود دارد که بخشی از نهادهای تجاری فعال در قرقیزستان به کسب سود تمایل داشته باشد و برخی از شرکت‌ها توسط خود روس‌ها ثبت شده که در تجارت نظامی فعالیت می کنند.

ترکش تحریم ها به قلب آسیا

به نوشته یورو ریپورتر، کارشناسان آسیای مرکزی براین باورند که فشار بیشتر غرب بر قلب آسیا ممکن است پیامدهای منفی برای اقتصادهای آسیای مرکزی به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، از میان پنج کشور آسیای مرکزی، بازیگرانی وجود دارند که نه تنها خواهان رایزنی با غرب هستند بلکه عبور از خطوط قرمز اروپا و آمریکا را بر نمی‌تابند. با ادامه درگیری روسیه و اوکراین، غرب به شکل جدی از نقش آسیای مرکزی در تضمین امنیت انرژی جهانی آگاه است. به عنوان مثال، قزاقستان به شدت از تحریم‌ها پیروی می‌کند. گواه این امر تمایل آستانه برای گفت‌وگو با نمایندگان غرب است. در همین راستا، دیوید اوسالیوان، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها غالبا به قزاقستان سفر می‌کند و به طور منظم و آشکارا در مورد جنبه‌های حساس با نمایندگان این کشور رایزنی دارد.

علاوه بر این، قزاقستان و به طور کلی فعل و انفعال‌های همه کشورهای منطقه همچنان به رویارویی طولانی بین کشورهای غربی و روسیه منوط است. تحریم‌ها تغییرات خاص خود را در ماهیت کنونی همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه، هم در پلتفرم C5+1 و هم در روابط دوجانبه‌شان ایجاد کرده است. به ادعای ناظران، تحریم‌ها به دلیل اختلال در زنجیره تولید و لجستیک موجود و همچنین عدم دسترسی مستقیم به دریا، به چالش‌های جدی جدید برای کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شده است. در مورد آسیای مرکزی، گروهی تاکید دارند که قزاقستان شریک استراتژیک مهم ایالات متحده و اتحادیه اروپا در منطقه است و سال‌هاست که با تمام قدرت‌های بزرگ همکاری موفقیت آمیز داشته است.

اهرم غرب برای دور کردن متحدان پوتین

به باور گروهی از ناظران، تلاش‌های آستانه برای ایجاد موقعیت منطقه‌ای یکپارچه برای همه کشورهای آسیای مرکزی جهت کاهش پیامدهای سیاست تحریمی واشنگتن و شکل‌گیری «خود مختاری استراتژیک» از سوی فدراسیون روسیه ضروری است. همزمان ایالات متحده و اتحادیه اروپا به نوبه خود برای اصل همکاری انرژی با آسیای مرکزی اهمیت قائل هستند. در این چارچوب، واشنگتن و بروکسل از تنوع اقتصادی به عنوان ابزار ژئوپلیتیکی برای دور کردن کشورهای آسیای مرکزی از روسیه استفاده می کنند. مهمترین جنبه مشکل ساز در روابط آسیای مرکزی با ایالات متحده در حال حاضر، فشار دیپلماتیک آمریکایی ها بر قزاقستان است که تلاش دارد تا با توسل به اهرم فشار این کشور آسیای میانه را از روسیه دور کند؛ فشاری که به باور گروهی از ناظران ممکن است قزاقستان را از محور غرب دور کرده و در آغوش چین و روسیه جای دهد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
رمزگشایی از نسخه آمریکا و اروپا برای حیاط خلوت روسیه / افشای اهرم بروکسل برای انزوای پوتین 2
رمزگشایی از نسخه آمریکا و اروپا برای حیاط خلوت روسیه / افشای اهرم بروکسل برای انزوای پوتین 3