چهارشنبه 18 مهر 1403

رهاسازی 19 میلیون مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی از سد مهاباد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رهاسازی 19 میلیون مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی از سد مهاباد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره امور آب مهاباد گفت: نخستین مرحله رهاسازی 19 میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد این شهرستان برای تامین مصارف بخش کشاورزی آغاز شد.

جعفر چلبی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی اولین مرحله از سهمیه بخش کشاورزی این شهرستان از ابتدای ماه جاری آغاز شده و حدود 20 روز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون هشت میلیون متر مکعب از این میزان رها شده است، ادامه داد: این رهاسازی با حجم خروجی 10 مترمکعب بر ثانیه خواهد بود و تا 2 هفته دیگر به پایان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: سهمیه بخش کشاورزی در سال زراعی جاری 90 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است که در چهار مرحله مختلف رها خواهد شد.

سرپرست اداره امور آب مهاباد گفت: طی سال آبی جاری هم در مجموع 57 میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه طی 2 مرحله رهاسازی شده و سهمیه این شهرستان در قبال دریاچه ارومیه پایان یافته است.

«چلبی»، افزود: هم‌اکنون حجم آب ذخیره شده در پشت سد این شهر به بیش از 172 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در همین روز 9 میلیون مترمکعب کمتر است.

وی با اشاره به تراز سد مهاباد نیز اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد، یک‌هزار و 356 متر است که این میزان در مقایسه با تراز سال قبل، 9 دهم متر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون به میزان 17 صدم متر مکعب بر ثانیه آب به مخزن سد مهاباد وارد می‌شود و بیش از 11 متر مکعب بر ثانیه نیز آب از آن خارج می‌شود که از این مقدار 10 متر مکعب آن برای بخش کشاورزی، 1.42 مترمکعب برای مصرف شرب و مابقیه برای مصارف صنعتی است.

سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

*س_برچسب‌ها_س*