چهارشنبه 18 مهر 1403

روانشناس ورزشی: مادران باید الگوی ترویج ورزش همگانی باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روانشناس ورزشی: مادران باید الگوی ترویج ورزش همگانی باشند

تهران - ایرنا - روانشناس حوزه ورزش باور دارد اگر ورزش همگانی در میان مادران جامعه ترویج داده شود آنان می‌توانند به الگوهایی برای فراگیر شدن این فعالیت در سطح خانواده و جامعه تبدیل شوند.

«حمیده ابریشم‌کار» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لازمه‌های سلامت جسمی و روانی در شرایط قرنطینه اظهار داشت: خانه‌نشینی مشکلات فراوانی را در خود دارد که این مشکلات برای قشر زنان می‌توانند بیش از دیگر اقشار باشد زیرا آنان با دستورالعمل‌های جدید کمتر از محیط خانه خارج می‌شوند. لذا یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای تندرستی آنان در دستور کار قرار گیرد، تمرکز بر روی ورزش خانگی است که باید به یک اصل و امر ضروری تبدیل شود. البته این کار نباید با پایان قرنطینه تعطیل شود بلکه لازم است به‌عنوان یک راهبرد در دستور کار قرار گیرد.

او در تبیین دلایل ترویج ورزش خانگی برای زنان گفت: تفاوتی ندارد که زنان شاغل یا خانه‌دار باشند اما اگر ورزش در بین این گروه فرهنگ‌سازی شود و جامعه‌پذیری لازم را به وجود بیاوریم بدون شک رفتار مادران در محیط خانه بر فرزندان و دیگر افراد تأثیر خواهد گذاشت. مادران در منزل می‌توانند به الگویی برای ترویج ورزش در جامعه تبدیل شوند و فرزندان از طریق مشاهده رفتار آنان را تکرار می‌کنند. ورزش در شرایط سخت و محدودیت‌های کرونایی نباید ترک شود زیرا واقعیت‌هایی در ورزش خانگی نهفته است که سلامت فرد و خانواده را تنظیم می‌کند.

این روانشناس حوزه ورزش با بیان فواید ورزش خانگی افزود: ورزش می‌تواند میزان هیجان را در فرد چند برابر کند و این هیجان عصب‌های خودکار بدن را تحریک خواهد کرد و فرد به‌سوی تحرک کشیده می‌شود. اگر مادران ورزش را به همراه یک موسیقی مناسب تجربه کنند میزان هیجان بیش از پیش خواهد شد و سایر اعضای خانواده نیز با مشاهده این هیجان به ورزش روی خواهند آورد. این باید به یک اصل در زندگی تبدیل شود زیرا مدت محدودیت‌های کرونایی معلوم نیست و ممکن است تا چند ماه دیگر درگیر این مشکل باشیم.

ابریشم‌کار با اشاره به گلایه برخی از زنان نسبت به تعطیلی باشگاه‌های ورزشی عنوان کرد: تعطیلی با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و برای تمامی اقشار جامعه است. هنر یک فرد آن است که از وسایل ابتدایی استفاده کند و با آن بتواند ابتدایی‌ترین حرکات ورزشی را انجام دهد. با ورزش حتی در سطح پایین «اندروفین» خون بیشتر خواهد شد و این تأثیر مستقیم بر هیجان دارد. این هیجان خود موجب سرزندگی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌های در ترویج ورزش خانگی و همگانی تصریح کرد: چند شبکه ورزشی در رسانه ملی داریم که کارکرد این شبکه‌ها نباید تنها مسابقه یا اخبار ورزشی باشد بلکه ترویج ورزش همگانی یا خانگی باید به بخشی از برنامه همیشگی آن‌ها تبدیل شود.

*س_برچسب‌ها_س*