سه‌شنبه 10 مهر 1403

روزنامه میدل ایست آی کنفرانس کمک به یمن را اوج ریاکاری عربستان خواند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روزنامه میدل ایست آی کنفرانس کمک به یمن را اوج ریاکاری عربستان خواند

تهران - ایرنا - روزنامه انگلیسی " میدل ایست آی " برگزاری کنفرانس بین‌المللی کمک به یمن به میزبانی عربستان سعودی را ریاکاری اخلاقی ریاض توصیف کرد.

پایگاه اطلاع رسانی یمن نیوز روز یکشنبه به نقل از این روزنامه انگلیسی نوشت: میزبانی عربستان سعودی برای کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم یمن با وجودی که بیش از نیم دهه از دخالت نظامی این کشور در یمن می‌گذرد، اوج ریاکاری دولتمردان عربستان سعودی را نشان داد.

کنفرانس بین‌المللی طرف‌های کمک کننده به یمن به منظور بسیج کمک‌های بین‌المللی برای رفع نیازهای بشردوستانه در این کشور به تازگی با مشارکت سازمان ملل متحد به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، روزنامه میدل ایست آی در گزارشی اضافه کرد که یمنی‌ها نیاز دارند که جنگ در این کشور به پایان برسد و به جمع آوری کمک نیازی ندارند.

در این گزارش که به قلم " نادر هاشمی " مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه دانشگاه دنفر نوشته شده، آمده است: این ظالمانه است که سازمان ملل، این کار را در یک عمل نمایشی سیاسی مشروعیت ببخشد.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی در طی پنج سال گذشته هر ماه بین 5 تا 6 میلیاد دلار برای جنگ یمن هزینه کرده است، تصریح کرد: اختصاص بخشی از این مبلغ می تواند یمن را به یک کشور مرفه تبدیل کند.

نویسنده با اشاره به اینکه عربستان سعودی به عمد جنگ یمن را طولانی کرده است، افزود: اما این کشور نتوانسته [در جنگ یمن] به اهداف نظامی خود دست یابد.

این گزارش دلیل وخیم تر شدن اوضاع انسانی در یمن و بدتر شدن بحران بشردوستانه در این کشور را ادامه جنگ دانسته است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی - آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریبا پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

در کنار این مصیبت ها مردم یمن با شیوع کرونا و کمبود آب و مواد بهداشتی و غذایی نیز مواجه می باشند.

*س_برچسب‌ها_س*