دوشنبه 23 مهر 1403

روز قدس نقطه اتکای وحدت ادیان الهی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روز قدس نقطه اتکای وحدت ادیان الهی

کرج - ایرنا - رییس انجمن زرتشتیان استان البرز اعلام کرد که روز قدس نقطه اتکای وحدت ادیان الهی در جهان است.

مهران زنده نوش روز پنجشنبه در نشست ادیان که به مناسبت روزجهانی قدس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، افزود: در شرایطی که تمام مدعیان دفاع از حقوق بشر، گوش های خود را در برابر فریاد های مظلومانه زنان و کودکان مردم فلسطین گرفته و چشم ها را بسته اند باید هرچه بیشتر این روز را در تاریخ اسلام نگه داشت.

وی بیان داشت: امروز شاهد آن هستیم که مردم در کشورهای مختلف آزادانه زندگی می کنند و به امور مذهبی و اجتماعی می پردازند اما در فلسطین این حق از مردم وحشیانه توسط رژیم غاصب گرفته شده است.

وی ادامه داد: روز قدس متعلق به ملت فلسطین نیست متعلق به تمام ملت ها است چراکه همه انسان ها حق دارند در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.

زنده نوش گفت: ادیان الهی در سبقه تاریخی خود دارای مشترکاتی هستند بنابراین باید این مشترکات را به شکل قوی تری بیان ساخت.

وی خاطرنشان کرد: در روز قدس باید ملت فلسطین که از بارزترین حق خود محروم هستند مورد حمایت قرار گیرند وبا اتحاد درمقابل جنایات اسراییل باید ایستاد.

رییس انجمن زرتشتیان البرز اضافه کرد: امروز دوران بحث و مباحثه است و ادیان اعتراضات خود را به ظلم های رژیم غاصب بارها نشان داده اند و این همبستگی در اعلام انزجار از بدیهی ترین اصول تمدن است.

معاون آموزش موسسه فرق و ادیان بیداری البرز نیز درادامه افزود: سالهای بسیاری است که اسراییل به دنبال سهم خواهی ناحق خود است و با ظلم هایی که بر مردم فلسطین دارد قلب جهان اسلام را به درد آورده است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسف عطاء اللهی گفت: باید درمقابل این جنایات رژیم غاصب ایستاد و دراین زمینه هرچه بیشتر بصیرت افزایی داشت.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: برای این امر مهم نباید وحدت ظاهری داشت بنابراین ادیان الهی باید به مشترکات دینی خود از جمله ظلم ستیزی در مساله فلسطین توجه بیشتری داشته باشند.

وی یاد آورشد: روز قدس یکی از نقاط عطف مهم به شمار می‌آید، زیرا موضوع صرف بیت المقدس و فلسطین نبوده و درواقع زورآزمایی بین حق و باطل و ظالم و مظلوم مطرح است.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در ادیان الهی تاکید تعامل شده و با محور وحدت ادیان الهی می توانند در برابر ظلم ستیزی ایستادگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: بنابراین به رغم شیوع بیماری کرونا حمایت ها از مردم مظلوم فلسطین در قالب های دیگر از جمله فضای مجازی خواهد بود.

رییس انجمن اهل سنت استان البرز نیز اظهار داشت: روز قدس توسط امام راحل (ره) بنا نهاده شد و این روز مشت محکمی بر یاوه گویی رژیم غاصب است بنابراین دربین اهل سنت این روز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مولوی قارداش پیران افزود: بیت المقدس حق واقعی مسلمانان جهان است و امروز باید ادیان الهی برای احقاق حقوق مردم فلسطین به گونه ای متحد باشند که هیچ دشمنی به آنان نفوذ نداشته باشد.

وی اظهارداشت: انتفاضه فلسطین با سنگ آغاز شد و امروز جهان اسلام همراه با مردم فلسطین به دنبال احقاق حقوق این ملت مظلوم هستند و ادیان الهی با اتحاد هرچه بیشتر حمایت های خود را اعلام می کنند.

پیران تاکید کرد: امام راحل (ره) وعده آزادی قدس را داده اند و به تبعیت ایشان و رهبر معظم انقلاب همراه و همدل در برابر رژیم غاصب درهرشرایطی خواهیم ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: باید امروز درمساله فلسطین به گونه ای عمل کنیم که فردای قیامت دربرابر حق تعالی پاسخگو باشیم و اهل سنت انزجار خود را از رژیم کودک کش فلسطین اعلام کرده و همراه ملت مظلوم فلسطین هستند.

درادامه کشیش آشور تمرس نیز گفت: در روز قدس فریاد انزجار از ظلم و ستم درجهان طنین انداز می شود باید تمام جهانیان در برابر ظلم بیدار شوند.

وی افزود: چراکه خدا ظلم را دوست ندارد و همواره انسان ها را سفارش به نیکی دارد بنابراین جواب تمام ظلم ها داده می وشد.

کشیش تمرس ادامه داد: یک سال پس از انقلاب جمعه آخر ماه رمضان برای روز قدس نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: باید تمام دنیا از هوس های دنیوی به دور شوند و ادیان الهی به عنوان خدا باید همواره هوشیار باشند و در برابر ظلم ایستادگی کنند.

رییس انجمن آشوریان البرز نیز روز قدس را روز ملی برای ایرانیان دانست و افزود: باید دراین روز از هر شیوه ای که شده فریادظلم ستیزی را سرداد.

گورگیز اورشان بیان داشت: بنابراین باید از مظلومیت فلسطین دفاع کرد چراکه اجمن آشوریان در فلسطین اشغالی آشوری بسیاری دارد که در آرامش نیستند.

وی ادامه داد: درحالی که درایران اسلامی در آرامش زندگی می کنیم باید فریاد ظلم ستیزی را برای ستمگران داشته باشیم و به خاطر مردم فلسطین روز قدس هرچه بیشتر پاس داشته شود.

اورشان گفت: امیدوارم با اتحاد ادیان الهی در برابر ظلم روزی برسد که در فلسطین مستقل از رژیم به آرامش دست یابد.

استاد دیگر دانشگاه که درحوزه ادیان اسلامی تدریس داشت نیز دراین نشست با اشاره به اهمیت روز قدس گفت: حضرت امام خمینی (ره) مساله جدی بودن سیاست توسعه طلبانه اسراییل نسبت به سرزمین‌های عربی و اسلامی را مکررا یادآوری داشتند.

علی مطهری نژاد افزود: تعبیر دقیق حضرت امام که اسراییل را غده سرطانی منطقه دانستند و تکرار این مطلب که تنها با پایداری و اتحاد دولت های اسلامی می توان این غده چرکین را از بین برد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: قدس سرزمینی است که ادیان الهی سال های متمادی است به آن نگریسته و آن را مبدا و مقصد خویش می دانند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: قدس روز مقدسی برای همه انسان‌ها از هر دین و مذهبی است، چون مقدسات تمام ادیان الهی مشترک است.

وی تاکید کرد: تمام ادیان در برابر اشغال مسجدالاقصی و بیت المقدس صد درصد موضع منفی دارند چراکه قدس مقدس موضوع یک ملت نیست بلکه آزادی آن را تمام ملت های مسلمان آرزو دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*