یک‌شنبه 15 مهر 1403

روسیه جعل اسکناس برای لیبی از سوی آمریکا را رد کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روسیه جعل اسکناس برای لیبی از سوی آمریکا را رد کرد

مسکو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه اتهام آمریکا به این کشور مبنی بر جعل دینار لیبی به ارزش 1.1 میلیارد دلار را رد کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود به بیانیه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مصادره اسکناس‌های جعلی لیبی توسط شرکت دولتی «گوس ازناک» روسیه برای دولت شرق لیبی واکنش نشان داد.

در این بیانیه گفته شده است: قرارداد برای چاپ دینار لیبی در سال 2015 بین شرکت گوس ازناک روسیه و رئیس بانک مرکزی لیبی امضا شده بود که در مجلس نمایندگان لیبی تایید شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که مالت یک محموله اسکناسهای جعلی لیبی را به ارزش معادل 1.1 میلیارد دلار توقیف کرده است که توسط شرکت روسی «گوس ازناک» چاپ شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفته شد که جریان قاچاق اسکناس های دینار لیبی که در روسیه چاپ شده است در سالهای اخیر مشکلات اقتصادی لیبی را تشدید کرده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفته است: طرف لیبیایی مبلغ پیش پرداخت لازم برای اسکناس ها را پرداخت کرده بود. سازمان گوس ازناک روسیه در راستای اجرای قرارداد محموله ای از اسکناس های دینار را به آدرس بانک مرکزی لیبی در شهر توبروک فرستاد.

در بیانیه خاطرنشان شده است که اسکناس هایی که ارسال شده برای حفظ ثبات اقتصاد لیبی لازم است.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: اسکناس های دینار ارسال شده به مقصد لیبی جعلی نبود بلکه بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد آن جعلی است. روسیه خواهان حل و فصل سیاسی مسائل لیبی در چارچوب گسترده‌های ملی گسترده است و از تصمیم‌های جامعه جهانی در مورد این کشور حمایت می‌کند.

در پایان بیانیه روسیه، بر حمایت این کشور برحمایت از پیشنهاد رئیس پارلمان لیبی برای پایان جنگ در این کشور و تاسیس سازمان های جدید دولتی تاکید شده است.

گفتنی است چند روز پیش نیز آمریکا مدعی شد که روسیه چندین فروند جت جنگنده به لیبی اعزام کرده است و مسکو آن را رد کرد.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها مانند ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*