پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

روسیه، فرصتی برای حضور زنجیره ارزش خودروی کشور در بازارهای جهانی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روسیه، فرصتی برای حضور زنجیره ارزش خودروی کشور در بازارهای جهانی

تهران - ایرنا - مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز تحریم‌ها علیه روسیه سبب شده تا فرصت خوبی در اختیار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان باشد تا در زنجیره ارزش خودروسازان جهانی قرار بگیرند.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: برنامه تحولی صنعت خودرو در سه فاز طراحی شده که مرحله نخست آن تثبیت جریان تولید است.

وی بیان داشت: در مرحله دوم به دنبال آن هستیم تا مزیت‌های رقابتی را از طریق توسعه پلتفرم‌ها با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان داخلی ایجاد کنیم.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: آنچه به‌عنوان هدف غائی و نهایی در این صنعت دنبال می‌شود، رقابت‌پذیری آن در مقیاس بین‌المللی است تا امکان صادرات به بازارهای مختلف را داشته باشیم.

وی گفت: در همین پیوند، حضور در نمایشگاه بین‌المللی «اتومبیلیتی» روسیه از دو نظر برایمان مهم است؛ نخست، با توجه به اینکه ما به دنبال فتح بازارهای جدید و توسعه صادرات خودروسازان داخلی هستیم، بسیار مهم است که بتوانیم ذائقه بازار را بشناسیم و محصولات‌مان را در این بازار بیازماییم.

این مقام مسوول وزارت صمت ادامه داد: هدف دوم، ورود زنجیره ارزشِ شکل گرفته در صنعت خودروی کشور (که به‌طور عمده قطعه سازان، قالب‌سازان و مراکز مهندسی هستند) در بازار بزرگ‌تر و حضور در زنجیره ارزش خودروسازان جهانی است.

وی یادآور شد: امروز تحریم‌ها علیه کشور روسیه سبب شده تا فرصت خوبی در اختیار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان باشد تا در این زنجیره ارزش قرار بگیرند.

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: صنعت خودروی کشورمان از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است و اقدامات ارزشمندی در آن انجام شده که باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

وی معتقد است که بسیاری محصولات ایرانی (از خودرو و قطعه) امکان حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه را دارند.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت یادآوری کرد: در بخش زنجیره تامین نیز، فعالان صنعت خودروی کشورمان در مقاطعی در بازار روسیه فعالیت کردند، اما فراز و فرود سیاست‌های ارزی و برخی عدم حمایت‌ها سبب شد تا این جریان قطع شود.

پلتفرم مشترک خودرویی، شاید وقتی دیگر

وی در ادامه با اشاره به اینکه خودروسازی لادای روسیه بسیاری محصولاتش را روی پلتفرم ال 90 توسعه داده بود، اظهار داشت: سایت «آواز» (UAZ) یکی از سایت‌های معروف شرکت رنو است که پس از تحریم‌های روسیه دچار مشکل شد.

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: بر این اساس، زنجیره ارزش صنعت خودروی کشورمان و قطعه‌سازانی که در تولید قطعات خودروی ال 90 فعال بودند، می‌توانند از این فرصت برای تکمیل زنجیره ارزش روس‌ها استفاده و همچنین نقایصی که خود دارند را در تعامل با شرکت‌های روسی برطرف کنند.

وی، مطرح شدن موضوع ایجاد پلتفرم‌های مشترک خودرویی بین ایران، چین و روسیه از سوی برخی را ایده‌ای برشمرد که دستیابی به آن مسیری طولانی دارد و می‌تواند در گام‌های بعدی همکاری‌ها اتفاق بیفتد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از 31 مرداد تا سوم شهریورماه 1401 (برابر با 22 تا 25 اوت 2022) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود 600 شرکت از 18 کشور و در 30‌هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه‌های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از 900‌مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و 700 متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه‌های برون‌مرزی بی‌نظیر است.

همچنین برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه سازی 2 کشور، امضای تفاهم‌نامه انجمن‌های قطعه‌سازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعه‌سازی روس و تشکیل جلسات B2B با شرکت‌ها و صنعتگران روسیه از برنامه‌های جانبی است که انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور برای این نمایشگاه در نظر گرفته است.

برچسب‌ها

روسیه، فرصتی برای حضور زنجیره ارزش خودروی کشور در بازارهای جهانی 2