شنبه 8 اردیبهشت 1403

رونمایی از جلدِ نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ»

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
رونمایی از جلدِ نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ»

دبا نوشت: جلدِ نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی» در مراسمی رونمایی شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی دبا آیین رونمایی از جلد نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی»، عصر شنبه، نوزدهم آذر برگزار شد.

در این مراسم کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در منزل «محمدحسین تسبیحی» که این اثر به‌همت او و محصول تجربِ سالیان درازِ کتاب‌پژوهی‌اش فراهم آمده، حضور یافت تا ضمن عیادت از این پیرِ دیرِ عرصه کتاب که چهارم فروردین سال آینده، به نودوچهارمین پله نردبان گام خواهد گذاشت، از تازه‌ترین کارش چهره‌گشایی کند.

او در این دیدارِ صمیمانه که پس از همه‌گیری ویروس کرونا، برای نخستین‌بار بود که صورت می‌گرفت، از خدمات تسبیحی به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به‌ویژه در سال‌های حضور در مرکز تحقیقات فارسی در پاکستان قدردانی کرد و گفت: آن‌چه ایشان در آن سی‌وپنج سال به سامان رساند، جهانِ فارسی‌زبانان به‌خصوص در شبه‌قاره را تا همیشه مدیون و مرهون خود کرد.

تسبیحی نیز در این جلسه، انتشار این کتاب را نتیجه حمایت‌های مصرانه موسوی بجنوردی دانست و خاطراتی از سال‌های فعالیت در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی بیان کرد.

در این دیدار که احمد مسجدجامعی؛ قائم‌مقام، عنایت‌الله مجیدی؛ رئیس کتابخانه، علی بهرامیان؛ معاون علمی و مدیر بخش طرح فهرستواره کتاب‌های فارسی و حمیدرضا محمدی؛ مدیر روابط‌عمومیِ مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز حضور داشتند، موسوی بجنوردی ابراز امیدواری کرد، کتاب «جَواهِرالعُلومِ هُمایونی» تألیف محمدفاضل بن علی سمرقندی که دانشنامه‌ای به فارسی و تحریریافته به سال 934 قمری است، به تصحیح محمدحسین تسبیحی در آینده‌ای نزدیک از سوی همین مرکز به طبع برسد.

در این جلسه، محمدمهدی توسلی؛ دانشیار باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و مدیر پیشین مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، رضا مصطفوی سبزواری؛ استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و رایزن فرهنگی پیشین ایران در پاکستان، محمد اشرف‌گنجویی، اقدس رضوانی، مازیار و ماهیار تسبیحی؛ به‌ترتیب از دوستان قدیم، همسر و فرزندان ایشان نیز حاضر بودند.

جلد نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ کتابخانه مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی»، در 944 صفحه، با شمارگان 200 نسخه و به بهای 650هزار تومان در اختیار نسخه‌پژوهان، کتاب‌شناسان و دیگر پژوهش‌گران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

6565

کد خبر 1705602
رونمایی از جلدِ نخستِ «فهرست کتابهای چاپ سنگی و سُربی قدیمِ» 2