چهارشنبه 4 مهر 1403

رونمایی از عملیات مذاکره با آمریکا در نیویورک

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
رونمایی از عملیات مذاکره با آمریکا در نیویورک

یک هسته عملیاتی در جریان اصلاحات در حال بیان مطالبی برای تغییر سیاست‌های کلی نظام هستند!

سرویس سیاست مشرق - مروری بر برخی مطالب مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های جریان اصلاحات بیانگر آن است که آنان طی مطالبی تلاش دارند تا یک سناریوی ترسیم شده را در خصوص مذاکره با آمریکا و در بستر حضور رئیس جمهور در نیویورک عملیاتی و ضمن مطالبه سازی، اقدام به اجتماعی سازی لزوم تغییر ریل ایران در برابر غرب و آمریکا از موضع وادادگی نمایند.

در این رابطه روزنامه اعتماد متعلق به رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در مطلبی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک بجهت شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، این پرسش را مطرح کرد که در چه صورتی سفر رییس‌جمهوری می‌تواند حاوی دستاوردهای بیشتری در شرایط کنونی باشد؟

اعتماد در این راستا ضمن تلاش برای تصویرسازی از شرایط منطقه و جهان به عنوان یک شرایط ضد ایرانی مدعی شد که در حال حاضر وضعیت به پیچیده‌تر شدن شرایط کنونی انجامیده است که می‌تواند موجد چالش‌های مهمی برای کشور باشد.

این روزنامه اصلاح طلب در همین راستا در گام نخست به تحولات منطقه اشاره کرده و با بیان اینکه میدان جنگ غزه در حال حاضر به سایر کشورها در حال گسترش است، نوشت، رخدادهای اخیر از جمله انفجار پیجرها نشان داد امکان حمله زمینی به جنوب لبنان را نیز به هیچ‌وجه نباید دست‌کم گرفت. مضافا دامنه این حملات می‌تواند گروه‌های مقاومت در دیگر کشورها را نیز در بر بگیرد.

این روزنامه در گام دوم تلاش های خود همچنین می نویسد، موضوع دیگری که اوضاع را نسبت به سالیان پیش پیچیده‌تر کرده، جنگ اوکراین است که روند تحولات به سمتی حرکت کرده که اروپا، جمهوری اسلامی ایران را در کنار روسیه و تهدیدکننده امنیت اروپا قلمداد می‌کند. به عبارت دیگر، اگر در گذشته صرفا موضوعاتی همانند برنامه هسته‌ای ایران یا سیاست‌های منطقه‌ای ایران بیشتر به عنوان چالش‌های جدی از جانب جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار می‌گرفتند، اکنون تلاش می‌شود تهران به عنوان تهدیدی مهم و مستقیم برای امنیت اروپا به تصویر کشیده شود.

اعتماد اما پس از طرح این مباحث در تلاش برای ایجاد هراس جمعی برای ملت ایران اینطور جمع بندی می کند که در چنین شرایطی، در ارتباط با تحولات منطقه‌ای، حمایت‌های غرب و به ویژه امریکا می‌تواند اسراییل را به این درک برساند که امکان هدف قرار دادن مستقیم ایران نیز وجود دارد، چراکه در این صورت امریکا نیز احتمالا مجبور به ورود خواهد شد.

این روزنامه اصلاح طلب پس از طرح این مباحث از سناریوی جریان اصلاحات رونمایی کرده و با بیان اینکه در این شرایط، سفر رییس‌جمهوری به نیویورک می‌تواند فرصت مناسبی برای خنثی‌سازی چنین سوءبرداشت‌هایی باشد، می نویسد، به عنوان فرضی کلان باید گفت، در صورتی این سفر می‌تواند گره‌گشا باشد که صدای اراده ایران برای تغییر ریل در روابط با غرب به ویژه امریکا به گوش همه برسد و از سوی واشنگتن کاملا جدی تلقی شود. به عبارتی دیگر، به نظر می‌رسد راه‌حل وضعیت پیچیده کنونی، با حرکت به سمت مدیریت تنش با امریکا محقق می‌شود.

این موضوع چند نتیجه مهم در پی خواهد داشت؛ از یک‌سو، در صورت جدی تلقی شدن رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران، می‌توان انتظار داشت، در نتیجه تغییر صحنه به سمتی که ایران از مظان اتهام خارج شود، امریکا وادار شود با افزایش فشار بر اسراییل، امکان استفاده از فرصت پیش آمده برای کاهش تنش در منطقه را پیش روی خود ببیند. مضافا، جدی تلقی شدن اراده ایران، به این معنا است که می‌توان در همین سفر، پیش زمینه‌های گفت‌وگوی هسته‌ای از طریق تعیین مسیرهای احتمالی پیش رو را فراهم کرد.

تاملی بر این مطالب اما نشان می‌دهد که یک هسته عملیاتی در جریان اصلاحات در حال بیان مطالبی برای تغییر سیاست‌های کلی نظام می‌باشند که طی آن از تولید هراس جمعی بابت شرایط منطقه ای برای مردم کرده و از تبدیل شدن ایران به تهدید اروپا سخن به میان آورده و ادعاسازی می‌کنند و از جانب دیگر از تهدید احتمال هدف قرار گرفتن ایران احساس دلواپسی دارند!

این هسته طی یک عملیات روانی و برای دور کردن این تهدیدات خیالی خود از لزوم تغییر ریل سیاست‌های ایران علیه غرب به ویژه آمریکا سخن به میان آورده و لزوم مذاکره با آمریکا در سطح رئیس‌جمهور، وزرای خارجه و هئیت های همراه را پیشنهاد می‌کنند، به عبارتی این عملیات سیاسی - رسانه‌ای از سوی اصلاح طلبان را باید به مفهوم اعلام آمادگی برای باز سازی برجام و پذیرش برجام 2و3 دانست.