دوشنبه 23 مهر 1403

رویای برخی از حاکمان منطقه برای دوستی با صهیونیست‌ها واهی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رویای برخی از حاکمان منطقه برای دوستی با صهیونیست‌ها واهی است

اسلام‌آباد - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «کراچی» پاکستان گفت: متاسفانه برخی از کشورهای مسلمان در منطقه رویای دوستی با رژیم صهیونیستی را برای کسب ثمرات امنیت و ثبات سیاسی در سر می‌پرورانند در حالی که اسرائیل و حامیان آن تنها به دنبال کسب منفعت حداکثری خود و دوشیدن این کشورها بوده و از بیان صریح این هدف شوم خود نیز هیچ ابایی ندارند.

«احمد محمدی» در مقاله‌ای با عنوان «قدس، مساله‌ای همیشگی برای تمام مسلمانان» که روز پنجشنبه در رسانه‌های اردو و انگلیسی زبان پاکستان منتشر شد، گفت: امام خمینی (ره) برای بسیج ملت‌های جهان برای حمایت از مبارزه آزادی‌خواهانه مردم مظلوم فلسطین، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام نمود. این انتخاب هوشمندانه به این دلیل صورت گرفت که جهان اسلام با بهره‌گیری از معنویت حاصله از روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، آمادگی لازم برای توجه به مهمترین مساله جهان اسلام یعنی ضرورت آزادی فلسطین و قبله اول مسلمین را بدست می‌آورد. بر این اساس همه ساله جمعه آخر ماه رمضان، به عنوان روز جهانی قدس در ایران و سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: امروزه و با افشای ابعاد معامله نگین قرن، گرامیداشت روز قدس بیش از هر زمانی اهمیت یافته است زیرا دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که مساله فلسطین تنها متعلق به خود فلسطینیان نیست و این قضیه فراتر از سرزمین فلسطین است زیرا رژیم صهیونیستی ایجاد شده تا خط مقدم اجرای برنامه‌های تفرقه‌افکنانه در جهان اسلام و به خصوص منطقه استراتژیک خاورمیانه و آسیای غربی باشد.

محمدی هشدار داد که اگر امت اسلامی در خصوص موضوع فلسطین و معامله نگین قرن سکوت کند، در آینده نزدیک بلاهایی که بر سر مردم مظلوم فلسطین در این سال‌های متمادی آورده‌اند، بر سر تمام مسلمانان خواهند آورد. 

وی افزود: طرح «صلح برای رفاه» موسوم به معامله قرن با بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از جمله 242 (1967)، 338 (1973) و 2334 (2016) مغایر است. بر اساس این قطعنامه‌ها، تصرف و سیطره رژیم صهیونیستی بر مناطق اشغالی ژوئن 1967 (شامل قدس شرقی، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه) غیرقانونی محسوب می‌شود و این رژیم باید از این سرزمین‌های اشغالی خارج شود تا دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شرقی تشکیل گردد. به همین دلیل می‌توان گفت معامله قرن یک معامله کاملا غیرقانونی است که دولت ترامپ سعی دارد با استفاده از سیاست «چماق و هویج» آن را به فلسطینیان تحمیل کند.

سرکنسول ایران در کراچی گفت: به اعتقاد بسیاری از فلسطینیان و تحلیلگران آزاد اندیش، معامله قرن از نظر محتوا غیر قابل قبول و از نظر روش ارائه توهین‌آمیز و تحقیرآمیز بود و جنبش غیرمتعهدها (با 125عضو و 25 ناظر)، سازمان همکاری اسلامی (با 57 عضو) اتحادیه عرب (با 22 عضو) و اتحادیه آفریقا (با 55 عضو) این طرح را رد کردند و تمامی جریانات فلسطینی نیز با آن مخالفت کردند که نشان می‌دهد این طرح مرده به دنیا آمده است و به خواست خداوند متعال آخرین میخ بر تابوت این طرح ننگین در روز قدس امسال کوبیده خواهد شد.

وی افزود: لازم است به برادران پاکستانی‌ام یادآوری نمایم، جمهوری اسلامی ایران در کنار مخالفت صریح با معامله قرن، بر برگزاری همه‌پرسی به عنوان تنها راهکار قابل پذیرش، دموکراتیک و عادلانه برای حل مساله فلسطین تاکید دارد. طبق این طرح که در دبیرخانه سازمان ملل نیز ثبت شده است، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و برگزاری همه پرسی در میان مردمان اصیل این سرزمین برای تعیین سرنوشت و نوع نظام سیاسی مورد نظر، موثرترین راهکار برای حل این مناقشه است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی الاصل قادر خواهند بود نوع نظام قانونی حاکم بر خویش را برگزیده و به صورت آزاد و برابر از حقوق آن منتفع گردند.

محمدی تاکید کرد: پیشبرد این طرح دموکراتیک مستلزم اتحاد تمام کشورهای اسلامی و خودداری آن‌ها از تفرقه در موضوع فلسطین و به خصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، عادی‌سازی روابط با این رژیم جنایتکار به معنای خیانت به آرمان فلسطین و اهدای جایزه به یک رژیم اشغالگر، خونخوار و کودک کش و تشویق آن به گسترش اشغالگری به سایر سرزمین‌های اسلامی است. متاسفانه برخی کشورهای مسلمان تصور می‌کنند با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به امنیت و ثبات سیاسی خواهند رسید اما تجربه تاریخی گویای این است که این رژیم و حامیان اصلی آن تنها به دنبال کسب منفعت حداکثری خود و دوشیدن این کشورها هستند و از بیان صریح این هدف شوم خود نیز هیچ ابایی ندارند. 

وی بر پیشنهاد امضای «پیمان عدم تجاوز» بین جمهوری اسلامی ایران با تمام کشورهای عربی منطقه تاکید کرد و افزود: این پیشنهاد می‌تواند ترسی که به دروغ، سران رژیم صهیونیستی و آمریکا از ایران در دل این کشورها انداخته‌اند را به طور کامل برطرف کند و امیدوارم دوستان مسلمان ما در این کشورها با پذیرش این ایده، ریشه ناامنی خیالی در منطقه را بخشکانند تا پس از آن تمام کشورهای مسلمان بتوانند روی حل دموکراتیک مساله فلسطین تمرکز کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*