پنج‌شنبه 19 مهر 1403

رویکرد هدفمند دولت برای خودکفایی مددجویان خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رویکرد هدفمند دولت برای خودکفایی مددجویان خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - توانمندسازی مددجویان با رویکردی هدفمند یکی از خدمات ارشمند دولت تدبیر و امید برای خودکفایی است بگونه‌ای که تاکنون 12 هزار و 197 خانوار مددجوی این نهاد حمایتی در خراسان شمالی خودکفا شده‌اند.

نابرابری و فقر خواسته یا ناخواسته در همه جوامع بشری، از بزرگ و کوچک، توسعه یافته یا در حال توسعه و عقب مانده وجود داشته و دارد، بطوری که این پدیده اجتماعی از گذشته همراه همیشگی انسان ها بوده و تا به امروز از مسائل اساسی در نظام های سیاسی است.

با پیشرفت های علمی، گسترش سرمایه داری و مهاجرت از روستاها به شهرها پدیده اجتماعی فقر به طور بی سابقه ای در جهان افزایش یافت و موجب شد بار دیگر فقر و راهکارهای رفع آن برای جلوگیری از بسیاری آسیب های اجتماعی در کانون توجه نظام های سیاسی بویژه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

در کشور بیشترین اقدامات و سیاست های حمایتی به منظور گسترش عدالت اجتماعی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه از طریق سازمانهای کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، این سیاست های حمایتی به سمت توانمندسازی مددجویان برای خودکفایی هدایت شد زیرا که در صورت کشف استعداد یک مددجو و توانمندسازی او، زمینه رشد و توسعه دیگر نیازمندان جامعه نیز فراهم خواهد شد.

این سیاست های حمایتی برای توانمندسازی و خودکفایی در قالب اعطای تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، اشتغال و دوره های آموزشی فنی و حرفه های مددجویان انجام گرفت.

شاگرد دیروز، استاکار امروز

یکی از افراد توانمندی که با استفاده از تسهیلات اشتغال کمیته امداد در خراسان شمالی به استاکاری در صنایع چوب رسید، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سن 18سالگی برای کسب درآمد به کارگاه صنایع چوبی در تهران رفتم و با توجه به علاقه ای که به این رسته شغلی داشتم بزودی فوت و فن این شغل را یاد گرفتم.

موسی کریمی افزود: در واقع ابتدا فروش محصولات و تحویل سفارش را انجام می دادم ولی با توجه به توانایی و علاقه من، استاکار کم کم بسیاری از کارهای برش و نصب را به من سپرد.

وی با اشاره به اینکه والدینش مددجوی کمیته امداد هستند، تصریح کرد: بیماری مادرم باعث برگشت من به شهرستان بجنورد شد ولی از آنجایی شاگردی در یک شهر کوچک کفاف زندگی را نمی داد، تصمیم گرفتم کارگاهی اگرچه کوچک ولی دست و پا کنم.

کریمی افزود: در حقیقت ابتدا سرمایه چندانی برای این کار نداشتم ولی از آنجایی که والدینم جزو مددجویان کمیته امداد بود، با تتشویق یکی از آشنایان، درخواست تسهیلات 500میلیون ریالی از این نهاد دادم که به لطف خدا بزودی با این وام موافقت شد و با کمک اطرافیان توانستم کارگاه کوچک خود را با دستگاه های اولیه تجهیز کنم.

وی خاطرنشان کرد: با دعای خیر پدر و مادرم و تسهیلات کارساز این نهاد، کسب و کارم رونق خاصی گرفت و هم اکنون 2 نفر از دوستانم که تا قبل از این با بیکاری دست و پنجه نرم می کردند، در کنار من مشغول به کار هستند و مخارج سه خانوار را از این محل تامین می شود.

 اعطای بیش از 400 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان خراسان شمالی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی با بیان اینکه توانمند سازی مددجویان یکی از اولویت های این نهاد در دولت تدبیر بوده است، تصریح کرد: در این دولت 415 میلیارد و 523 میلیون ریال برای تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، اشتغال و آموزش های فنی و حرفه ای مددجویان خراسان شمالی پرداخت شده است.

مجید الهی راد با بیان اینکه سال گذشته سه هزارو 400 مددجوی استان صاحب شغل شدند، افزود: از این تعداد 368 مددجو توسط بنگاه‌های کاریابی و سه هزار و 76 نفر از طریق دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال صاحب شغل شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش اعتبار اشتغالزایی در سال جاری اظهار داشت: در مقایسه با پارسال که هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اشتغال مددجویان این نهاد اختصاص یافته بود، این رقم امسال به هزار و 730 میلیارد ریال افزایش یافته است.

الهی راد افزود: 46 میلیارد ریال نیز در حوزه توسعه اشتغال پایدار روستایی امسال اختصاص یافته است که با توجه شرایط بومی مناطق روستایی و محروم این استان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به توانمندسازی مددجویان با توجه به استعداد آنها خاطرنشان کرد: بسیاری از آموزش‌های شغلی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد و اگر مهارتی سنتی باشد، از طریق خود کمیته امداد با واسطه گری استادکار شرایط آموزش فراهم می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک بر 45هزار نفر با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد ریال دوره های آموزشی فنی و حرفه های را گذراندند.

فرهنگ سازی و تشویق برای ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار

الهی راد با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از یک سوم مددجویان استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند، اظهار داشت: برای حفظ سلامت جامعه هدف، سعی داریم که زندگی مشترک این بانوان را با همسران قبلی‌شان گره زده شود و اگر زنان مطلقه شرایط رجوع به همسر قبلی را نداشتند، آموزش‌های فرهنگی و فکری به این افراد ارایه داده می شود تا نسبت به تشکیل خانواده تشویق شوند.

وی افزود: این نهاد به‌منظور تشویق و حمایت از ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار 2 بسته تشویقی دارد که بر اساس آن اگر یک زن سرپرست خانوار ازدواج کند، پس از ازدواج نیز از خدمات کمیته امداد برخوردار خواهد بود و اگر همسر آینده وی نیز زن بیکار باشد، می‌تواند از وام اشتغال کمیته امداد بهره مند شود.

وی با بیان اینکه کارفرمایان نیز در ازای به‌کارگیری مددجویان استان از بسته های تشویقی بهره مند می شوند، تصریح کرد: کارفرمایان در مشاغل مختلف در مقابل استخدام هر یک از مددجویان کمیته امداد از حق بیمه سهم کارفرما به مدت دو سال و تسهیلات قرض‌الحسنه بهره مند می شوند.

الهی راد یادآور شد: در واقع این نهاد به ازای استخدام هر مددجو 500 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به کارفرما پرداخت می‌کند که این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با چهار درصد سود و با بازپرداخت هفت‌ساله در صورت عقد قرارداد، مطابق قانون کار و بیمه تامین اجتماعی به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

بیش از 60 هزار و 255 خانوار با جمعیتی در حدود 112 هزار نفر در خراسان شمالی زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

این استان 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی از نظر سرانه درآمد خانوار، در رده آخرین استانهای کشور قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
رویکرد هدفمند دولت برای خودکفایی مددجویان خراسان شمالی 2