جمعه 27 مهر 1403

رکورد مصرف برق برای پنجمین بار در سال جاری شکسته شد / مصرف به 77 هزار و 500 مگاوات رسید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رکورد مصرف برق برای پنجمین بار در سال جاری شکسته شد / مصرف به 77 هزار و 500 مگاوات رسید

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: با گرم شدن هوا و افزایش دما در تابستان، مصرف برق نیز روند صعودی پیدا می‌کند و به همین دلیل تامین برق در قسمت‌های مختلف خانگی، تجاری و سایر بخش‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود. در حال حاضر میزان تولید واقعی برق کشور 63 هزار و 500 مگاوات است و میزان مصرف نیز با ورود به فصل گرم سال به 77 هزار و 514 مگاوات در روز رسیده است. در فصل تابستان به ازای افزایش...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: با گرم شدن هوا و افزایش دما در تابستان، مصرف برق نیز روند صعودی پیدا می‌کند و به همین دلیل تامین برق در قسمت‌های مختلف خانگی، تجاری و سایر بخش‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود. در حال حاضر میزان تولید واقعی برق کشور 63 هزار و 500 مگاوات است و میزان مصرف نیز با ورود به فصل گرم سال به 77 هزار و 514 مگاوات در روز رسیده است. در فصل تابستان به ازای افزایش یک درجه‌ای دما، هزار و 800 مگاوات نیز به میزان مصرف افزوده می‌شود. بنابر آمار‌ها مصرف برق نسبت به سال گذشته 5 هزار و 500 مگاوات بیشتر شده است و این در حالی است که متوسط رشد برق باید 3 هزار مگاوات باشد.

در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو عنوان کرد: در فصل تابستان تجهیزات صنعت برق به دلیل مصرف بالا و افزایش دما در معرض حادثه بیشتری قرار می‌گیرند و امکان اینکه زودتر خراب شوند، بسیار زیاد است. به عنوان مثال اگر در فصل پاییز یک ترانسفورماتور از مدار خارج شود، به دلیل اینکه یک ترانسفورماتور در کنار آن وجود دارد، بدون اینکه مردم احساس کنند جابه‌جا می‌شود. اما در فصل تابستان چون همه تجهیزات در حداکثر ظرفیت خود قرار می‌گیرند امکان این جابه‌جایی کمتر می‌شود. در یکی دو هفته اخیر چند مورد حادثه در تجهیزات نیروگاه‌ها به وجود آمده که باعث قطعی برق و به وجود آمدن مشکلاتی شده است؛ به عنوان مثال در اهواز یک واحد نیروگاه رامین از مدار خارج شده بود که در تامین برق بخش‌های مختلف مشکلاتی به وجود آورد. همچنین نیروگاه شهید منتظر قائم تهران نیز دو واحد از مدار خارج شد که مشکلاتی را به همراه داشت.

وی افزود: در ساعات اوج مصرفی که ما اعلام می‌کنیم یعنی ساعت 13 تا 18 و ساعت 19 تا 20 که اوج بار مصرف شبانه است، تجهیزات در حداکثر مصرف قرار دارند که اگر مردم در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند، این حوادث به حداقل می‌رسند.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: رکورد مصرف در سال جاری برای پنجمین بار شکسته شد. سال گذشته حدود 72 هزار مگاوات مصرف برق داشتیم که این عدد تا به اینجا به 77 هزار و 500 مگاوات رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که مصرف برق نسبت به سال گذشته 5 هزار و 500 مگاوات افزایش داشته و این در حالی است که ما انتظار داریم رشد 3 هزار مگاواتی در سال را تجربه کنیم.

وی افزود: بخشی از این افزایش مصرف به استفاده نادرست از وسایل برقی برمیگردد. برخی از نقاط کشور که آب و هوای معتدلی دارند و گرمسیر نیستند یا رطوبت بالایی ندارند، کولر‌های آبی پاسخگو هستند، اما بعضی از مردم در این مناطق از کولر‌های گازی استفاده می‌کنند که باعث رشد مصرف بسیار زیادی می‌شود. در واقع با استفاده از هر کولر گازی، 2 کیلووات به مصرف افزوده می‌شود. براساس آمار‌هایی که ما داریم سالانه بیش از 800 هزار دستگاه کولر گازی اضافه می‌شود که به تبع آن 1600 مگاوات نیز به میزان مصرف افزوده می‌شود.

رجبی مشهدی با بیان افزایش استفاده از کولر‌های گازی در استان‌های خنک و معتدل، گفت: در استان‌های شمال غربی کشور که قبلا متعارف نبود از کولر گازی استفاده کنند و میزان استفاده حدود 15 درصد بود، الان افزایش قابل توجهی داشته و به عدد 30 درصد رسیده است. یعنی 30 درصد از مشترکان خانگی استان‌های شمال غربی کشور از کولر گازی استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از کولر‌های آبی در بازه‌های زمانی محدودی که نیاز به کولر دارند، متعارف است. اگر روند به این شکل پیش برود که بخواهیم در تمام کشور از کولر گازی استفاده کنیم، قطعا صنعت برق پاسخگوی آن نخواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: خواهشی که از مردم عزیز دارم این است که در ساعات اوج مصرف از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، کولر‌های اضافه اگر امکان دارد خاموش شود، دما‌های کولر‌های گازی را روی 24 یا 25 درجه تنظیم کنند و از کولر‌های آبی روی دور کند مصرف کنند. مجموع این اقدامات بسیار تاثیرگذار است و باعث کاهش مصرف و کاهش فشار بر تجهیزات نیروگاه‌ها می‌شود. استفاده از دور کند در کولر‌های آبی می‌تواند مصرف را تا 40 درصد کاهش دهد. همچنین تنطیم دمای کولر گازی روی 25 درجه می‌تواند باعث کاهش 20 درصدی مصرف شود.