یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در هفته‌ای که گذشت

زنجان - ایرنا - افتتاح سه طرح دانش بنیان و اولین مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و صندوق پژوهش و فناوری ارزش‌آفرین با حضور معاون عملی و فناوری رییس جمهوری، افتتاح 11 پروژه مدرسه‌سازی با مشارکت بنیاد برکت و قرار گرفتن در دامنه پیک سوم شیوع کرونا ازمهمترین رویدادهای خبری استان زنجان در هفته گذشته بود.

*** معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به زنجان، سه طرح دانش بنیان را در این استان افتتاح و از هفت طرح دیگر در این حوزه بازدید کرد.

آزمایشگاه ویروس شناسی و آزمایشگاه آنالیز پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه زنجان و همچنین کارگاه فنی محصولات فناورانه دانشگاه زنجان، نخستین مرکز نوآوری و ایده پردازی علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و صندوق پژوهش و فناوری ارزش‌آفرین اشراق زنجان با هدف حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعال در حوزه سلامت افتتاح شد. سورنا ستاری در این سفر از 2 شرکت یاسین شیمی ققنوس و شرکت تولیدی محافظ هوشمند، پیشرفت پروژه مجتمع فناوری، پیشرفت پروژه مرکز نوآوری فضای کار مشترک، کارگاه طراحی مهندسی و خدمات نمونه سازی و نمایشگاه محصولات فناورانه مرکز رشد، نمایشگاه های محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و فناور پارک علم و فناوری زنجان بازدید و در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید و نشست خبری با اصحاب رسانه شرکت کرد.

*** اولین مرکز نوآوری و ایده پردازی علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و صندوق پژوهش و فناوری ارزش‌آفرین اشراق با هدف حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان فعال در حوزه سلامت و برای پرورش ایده‌ها و خلاقیت‌های فناورانه در حوزه سلامت به ویژه از سوی جوانان، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند و به عنوان بستری برای انجام این فعالیت‌ها راه اندازی شده است.

*** 11پروژه مدرسه‌سازی با 33 کلاس درس در روستاهای ماهنشان، خدابنده، انگوران و خرمدره با مشارکت بنیاد برکت با صرف بالغ بر 155 میلیارد ریال اعتبار در مناطق محروم زنجان افتتاح و تحویل آموزش و پرورش استان شد.

*** معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به آمار و ارقام موجود، این استان بطور کامل در دامنه پیک سوم شیوع کرونا قرار گرفته است که در صورت انجام ندادن اقدامات بهنگام بطور قطع این پیک بلندمدت تر از پیک دوم خواهد بود. ابتلای افراد در این مرحله لگاریتمی بوده و از طرفی مدارس به عنوان درگاه دیگری در افزایش شمار مبتلایان به این بیماری هستند که این شرایط نامطلوبی را رقم می زند.

*** رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: از 382 معدن این استان 20 معدن مربوط به فلز مس بوده که استخراج اسمی این معادن 220 هزار تن و ذخیره قطعی آنها 240 هزار تن است که هم اکنون بخشی از معادن مس استان به دلیل، رگه ای بودن، عیار پایین و عدم اکتشاف کامل تعطیل است.

*** استاندار زنجان گفت: کاهش شمار دریافت کنندگان بیمه بیکاری در زنجان نشان دهنده آن است که کارخانجات استان حتی در شرایط سخت اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، تعطیل نشده و همچنان فعال هستند. تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری این استان در سال گذشته سه هزار و 35 نفر بودند که این رقم در سال 99 به 2 هزار و 35 نفر رسیده است. تعداد بیمه شدگان اجباری این استان در سال 97 حدود 109 هزار نفر بود که در سال 98 تعداد این بیمه شدگان به 116 هزار و 269 نفر رسید.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع هفت هزار و 269 نفر به تعداد بیمه شدگان اجباری این استان اضافه شد که این رشد نشان از ایجاد شغل بود، اظهار داشت: پارسال (98) قریب پنج هزار نفر نیز به افتخار بازنشستگی نایل آمدند.

*** سرپرست اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: میزان بارش‌های زنجان در سال زراعی 99 - 98 (مهر پارسال تا مهر امسال) به 346 میلیمتر رسید. این میزان بارندگی طی مدت یاد شده نسبت به متوسط بارش های بلند مدت 19 درصد افزایش داشته است. متوسط بارش بلند مدت استان 307 میلیمتر به ثبت رسید. در سال زراعی 99-98 بیشترین بارش در شهرستان خدابنده به میزان 422 میلیمتر و کمترین بارش نیز در شهرستان ماهنشان به مقدار 320 میلیمتر بوده و در شهرستان زنجان هم بارش به میزان 333 میلیمتر رخ داده است.

*** رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی این استان، به دقت از سوی محیط بانان این اداره کل رصد و پایش می‌شود که در حال حاضر عاری از هرگونه بیماری آنفلوانزا پرندگان (آنفلوآنزای مرغی) است. طی 10 سال اخیر موردی از بیماری آنفلوانزای در بین پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در زنجان مشاهده نشده است اما با این وجود این اداره کل به دلیل حساسیت موضوع همواره زیستگاه های پرندگان وحشی را زیر نظر دارند. همه ساله با آغاز فصل زمستان، انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نیز میهمان آبگیرها، سدها و رودخانه های جاری این استان شده و زمستان گذرانی می‌کنند و محیط بانان نیز بلافاصله وارد عمل شده و این زیستگاه‌ها را از نزدیک به دقت کنترل و نظارت می کنند تا از نبود بیماری آنفلوانزای پرندگان، مطمئن شوند.

*** معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق دستورات داده شده، هیچ گونه گذشتی با نانوایی‌هایی متخلف انجام نمی‌گیرد و در این ارتباط سختگیرانه ترین برخورد با واحدهایی که پروتکل‌های بهداشتی کرونایی را رعایت نمی‌کنند اعمال و در نهایت تعطیل خواهند شد همچنین در خصوص وضعیت قصابی های استان نیز به اداره کل دامپزشکی استان و اتحادیه هایی که بطور مستقیم با این صنوف در ارتباط هستند، تاکید و اعلام شده است که در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی با این واحدها نیز برخورد و در نهایت تعطیل خواهند شد.

*** استاندار زنجان گفت: این استان با وجود بالا بودن کیفیت، اصالت، ارزش و تنوع فرش دستباف نتوانسته است جایگاه مستقیمی در صادرات این محصول داشته باشد که با پیگیری‌های انجام‌شده در آینده نزدیک، یکی از بزرگترین پایانه‌های صادراتی فرش در زنجان راه‌اندازی می‌شود.

*** مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفت: تاکنون یک‌هزار و 559 نفر از شاغلان واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیشترین موارد به شهرهای زنجان و ابهر به تعداد 841 و 356 مبتلا اختصاص دارد. شمار مبتلایان به کرونا در واحدهای تولیدی شهرهای سلطانیه، خرمدره، خدابنده، ماهنشان به ترتیب 102، 99، 48 و 78 نفر بوده است. مبتلایان به این نوع ویروس در شاغلان واحدهای تولیدی شهرهای ایجرود و طارم نیز 31 و چهار نفر بوده که نظارت های لازم نیز بصورت مستمر و طبق پروتکل های بهداشتی اعلام شده انجام می گیرد.

*س_برچسب‌ها_س*