دوشنبه 16 مهر 1403

زنجان رتبه اول نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان رتبه اول نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور دارد

زنجان - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: این استان با 49.1 درصد، رتبه اول نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را داشته و با نسبت اشتغال 45.1 درصد در این شاخص نیز رتبه اول را دارد و با هشت درصد نرخ بیکاری، سومین استان کشور است.

محمدرضا یوسفی روز یکشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار داشت: سهم اشتغال این استان از بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب 33.5، 31 و 35.6 درصد بوده و در این بخش‌ها به ترتیب رتبه‌های سه، 14 و 31 کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان زنجان در حالی کاهش می‌یابد که نرخ مشارکت اقتصادی از 46.7 درصد در سال 97 به 49.1 درصد در سال گذشته رسید.

یوسفی افزود: شیوع بیماری کووید - 19 در پایان سال گذشته به طور محسوس در بازار کار بهار 99 تاثیر گذاشته و مقایسه بهار 99 با بهار 98 حاکی از آن است که برآورد کارشناسی جمعیت فعال استان از 392 هزار نفر به 365 هزار نفر کاهش یافته که این کاهش فقط موثر از ویروس کرونا است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: دوسوم جمعیت این استان در سن اشتغال و فعالیت قرار دارند که نیازمند برنامه‌ریزی است چرا که با توسعه کارآفرینی می‌توان پاسخ منطقی به بسیاری از نیازهای جوانان ارائه کرد.

وی اظهار داشت: کمیته رصد اشتغال استان، روند جذب نیروی انسانی در بازار کار به‌ویژه در 27 پروژه جهش تولید را بازدید و بررسی می‌کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در این بازدیدها به مهارت‌هایی رسیدیم که نیروی انسانی آن در زنجان نبود که گزارش آن به فنی و حرفه‌ای داده شده و در حال برنامه‌ریزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: رتبه 14 این استان در اشتغال بخش صنعت به این دلیل است که صنایع مستقر در استان، سرمایه‌بر و تکنولوژی‌بر هستند.

ناصر فغفوری افزود: صنایعی که در سال‌های اخیر ایجاد شده نیز با استفاده از تکنولوژی بوده و عیب این کار این است که اشتغالزایی نسبت به صنایعی که نیروی کار بیشتری دارد را کمتر می‌کند.

وی اظهار داشت: مجموع صادرات فرش دستبافت استان زنجان سالانه 12 میلیون دلار است که از لحاظ آماری در مقایسه با 59 هزار و 700 بافنده، متناسب نیست اما باید توجه داشت که بسیاری از قالیبافان استان زنجان به صورت پاره‌وقت و نیمه‌وقت به این هنر، مشغول بوده و قالیبافی، شغل اصلی آن‌ها محسوب نمی‌شود و هدف آن‌ها نیز صادرات نیست.

فغفوری خاطرنشان کرد: مجموع قالیبافان استان با توجه به آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی حداکثر 10 هزار نفر با هدف صادراتی است که در این صورت، متناسب با میزان صادرات است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: زنجان در تدوین، ارسال و رایزنی برای اخذ مصوبه پروژه‌های جهش تولید، جزو استان‌های پیشرو کشور بوده و تفاهمنامه اجرای پروژه‌ها نیز منعقد شده در حالی که برخی استان‌ها هنوز پروژه‌های خود را مصوب نکرده‌اند.

رامین میرزایی با اشاره به پیگیری برای اجرای پروژه‌های جهش تولید استان زنجان، اظهار داشت: طبق زمانبندی تدوین شده، این پروژه‌ها در نیمه دوم سال جاری، افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور در صدد تهیه گزارش عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا شهریورماه هستند که در این رابطه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان نماینده استاندار زنجان به نهاد ریاست جمهوری معرفی شده است.

میرزایی با بیان اینکه گزارش مبسوطی در خصوص تهیه گزارش عملکرد به تهران ارسال شده است، افزود: از مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود در صورت نیاز به موارد جدید در موعد مقرر اقدام کنند تا در جمعبندی در سطح کشور از سایر استان‌ها عقب کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز گفت: پنجره واحد سرمایه‌گذاری این استان در سال 95 به مرکز ارائه شد که در همان سال، زنجان به عنوان استان الگو برای اجرا انتخاب شد.

ابوالفضل عباسچیان اظهار داشت: کار را تا جایی پیش بردیم که پنجره واحد در سال 96 در استان استقرار یافت.

وی با بیان اینکه پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان را به صورت مستمر، رصد و ارزیابی کرده و ارتقا می‌دهیم، تصریح کرد: پنجره واحد، موضوع محوری و زیربنای کسب و کار است به طوری که رتبه بهبود فضای کسب و کار استان زنجان از 22 به سه و حتی در بهار امسال به 2 رسیده است.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز گفت: نهادهای حمایت‌کننده مانند مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از استارتاپ‌ها در این استان متعدد هستند.

حامد سرایی ابراز کرد: مراجع صدور مجوز شتاب‌دهنده و صندوق‌های حمایتی از استارتاپ‌ها نیز متعدد هستند اما مشکل اصلی در سطح استان این است که سیاستگذاری و جهت‌دهی یکپارچه نداریم.

وی اظهار داشت: سازمان‌هایی که به نحوه‌های مختلف در این رابطه تاثیرگذار هستند، کارهای پراکنده‌ای انجام می‌دهند که اگر سیاست‌گذاری و جهت‌دهی یکپارچه‌ای باشد، کارها به صورت تخصصی انجام می‌شود و تاثیر مثبتی در روند اشتغال می‌توانیم داشته باشیم.

*س_برچسب‌ها_س*