یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

زیرمجموعه‌های وزارت صمت در مسیر اتصال کامل به پنجره ملی خدمات

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
زیرمجموعه‌های وزارت صمت در مسیر اتصال کامل به پنجره ملی خدمات

در هفته‌های اخیر دو دستگاه از وزارت صمت به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و تعداد سامانه‌های متصل این وزارتخانه به عدد 6 رسیده است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.

در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که این ضرب الاجل، مهلت ابتدایی دستگاه‌ها بود و تا پایان آذر تمدید شد. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، 170 دستگاه است. از این تعداد، 136 دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که آمار دستگاه‌های متصل به بیش از 100 مورد رسیده که به نوعی تکالیف اولیه خود را عملی کرده اند.

به گفته موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، 84 درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که از بین آن‌ها 80 درصد پنجره واحد اختصاصی دارند. 4 درصد دستگاه‌ها در فرایند اتصال به پنجره هستند و 12 درصد هم دستگاه‌هایی هستند که با وجود پایان 30 آذر ماه و مهلت قانونی، هنوز به درگاه متصل نشده اند. موحد این را هم مطرح کرده بود که اگر در زمان مقرر این اتفاق رخ ندهد، مسئله در دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح و دستگاه در صورت لزوم به مراجع نظارتی دیگر معرفی می‌شود.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.

وزارت صمت از دستگاه‌هایی است که دو سازمان تابعه آن به تازگی به جمع دستگاه‌های متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیوسته اند. در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک دولت در کنار ستاد وزارتخانه صمت، صندوق ضمانت صادرات ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم قرار دارند که دو مورد اول به تازگی و البته بعد از پایان مهلت قانونی به پنجره متصل شده اند.

این دو سازمان به ترتیب 14 و 2 مورد خدمت تعریف شده دارند که از نوع خدمات دولت به کسب و کار‌ها هستند و خدماتی از صدور ضمانت نامه در حوزه صنعت تا صدور بیمه نامه خاص صادرات را شامل می‌شود.

دستگاه‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت 11 مورد هستند که با مراجعه به بخش مربوط به این وزارتخانه در پنجره ملی خدمات تنها نام شش دستگاه و سامانه‌های مربوط به آن‌ها دیده می‌شود. سامانه جامع تجارت، سازمان صنایع کوچک، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، مرکز توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و صندوق حمایت از تحقیقات این شش سامانه هستند که خدمات آن‌ها برای افراد قابل استفاده است. اما به عبارت دیگر با در نظر گرفتن دستگاه‌های تابعه، وزارت صمت در حال حاضر به اتصال 50 درصدی رسیده و هنوز نیمی از خدمات سازمان‌های مربوطه آن به شکل الکترونیکی نیستند و یا حداقل سامانه آن‌ها به پنجره متصل نیست.

مدتی قبل سخنگوی دولت گفته بود 83 درصد دستگاه‌ها به سامانه پنجره واحد متصل شده‌اند و بیش از هشت میلیون نفر توانسته‌اند از خدمات پنجره واحد بهره‌مند شوند. 17 درصد باقیمانده دستگاه‌ها هم یا در حال اتصال هستند یا مسائل فنی دارند که قرار است حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی
زیرمجموعه‌های وزارت صمت در مسیر اتصال کامل به پنجره ملی خدمات 2
زیرمجموعه‌های وزارت صمت در مسیر اتصال کامل به پنجره ملی خدمات 3