سه‌شنبه 3 مهر 1403

سازمان ملل خواستار تجدیدنظر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغال غیرقانونی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سازمان ملل خواستار تجدیدنظر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغال غیرقانونی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شد

در این قطعنامه دادگاه بین المللی دادگستری درباره اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نظر خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد درباره عواقب حقوقی اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی نظر دهد.

مجمع عمومی با 87 رأی موافق در مقابل 26 رأی مخالف و 53 رأی ممتنع به این قطعنامه، با اختلاف کشورهای غربی، اما با حمایت تقریباً اتفاق آرا در جهان اسلام - از جمله در میان کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند، رأی داد. روسیه و چین به این قطعنامه رای مثبت دادند.

رژیم صهیونیستی، ایالات متحده و 24 عضو دیگر - از جمله بریتانیا و آلمان - به این قطعنامه رای منفی دادند، در حالی که فرانسه در میان 53 کشوری بود که رای ممتنع داده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می شود، عالی ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. احکام آن الزام آور است، اگرچه دیوان بین المللی دادگستری قدرتی برای اجرای آنها ندارد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل خاطرنشان کرد که این رای یک روز پس از ادای سوگند دولت جدید راست افراطی رژیم صهیونیستی صورت گرفت که به گفته وی، نوید گسترش شهرک‌های غیرقانونی یهودیان را می‌دهد و «سیاست‌های استعماری و نژادپرستانه» را در قبال فلسطینی‌ها تسریع خواهد کرد. او همچنین از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند و تهدید و فشار آنها را رها نکردند ستایش کرد.

منصور به ژنرال مونتاژ گفت: ما اطمینان داریم که صرف نظر از رای امروز شما، اگر به حقوق بین الملل و صلح اعتقاد دارید، پس از ارائه نظر دیوان بین المللی دادگستری را تایید خواهید کرد و همین الان در مقابل این دولت رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهید کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا نظر مشورتی درباره پیامدهای حقوقی اشغال، شهرک‌سازی و الحاق رژیم صهیونیستی و... از جمله اقداماتی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، شخصیت و وضعیت شهر مقدس، و از تصویب قوانین مربوط به آن ارائه کند.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که در مورد اینکه چگونه این سیاست‌ها و اقدامات بر وضعیت حقوقی اشغالگری تأثیر می‌گذارد و چه عواقب حقوقی از این وضعیت برای همه کشورها و سازمان ملل ایجاد می‌شود، راهنمایی کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری آخرین بار در سال 2004 درباره مسئله اشغال رژیم صهیونیستی، زمانی که حکم غیرقانونی بودن دیوار اسرائیل در کرانه باختری و اورشلیم شرقی را صادر کرد، بررسی کرد. رژیم صهیونیستی این حکم را رد کرد و دادگاه را به انگیزه سیاسی متهم کرد.

در طول جنگ ژوئن 1967، رژیم صهیونیستی تمام فلسطین تاریخی را اشغال کرد و 300000 فلسطینی را از خانه هایشان بیرون کرد. رژیم صهیونیستی همچنین بلندی های جولان سوریه در شمال و شبه جزیره سینا مصر در جنوب را تصرف کرد. در سال 1978، مصر و رژیم صهیونیستی پیمان صلحی را امضا کردند که منجر به خروج رژیم صهیونیستی از خاک مصر شد.

اراضی اشغالی فلسطین از سال 1967 تحت کنترل ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. مناطق تقسیم شده شامل غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی است.

توماس فیپس، دیپلمات بریتانیایی درباره رای گیری سازمان ملل گفت: ما احساس نمی کنیم ارجاع به دیوان بین المللی دادگستری برای بازگرداندن طرفین به گفتگو مفید باشد.

همچنین موضع بریتانیا این است که بدون رضایت هر دو طرف، درخواست از دادگاه برای ارائه نظر مشورتی در مورد چیزی که اساساً یک اختلاف دوجانبه است، نامناسب است.

از جمله کشورهای غربی که از این قطعنامه حمایت کردند، پرتغال بود که نماینده آن به خطر قضاوت بیش از حد روابط بین‌الملل اذعان داشت، اما گفت که دادگاه جهانی پایه‌دار نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی است که ما به دنبال حفظ آن هستیم.