یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

«سحرنشینی» به جایگاه مادران می‌پردازد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
«سحرنشینی» به جایگاه مادران می‌پردازد

برنامه سحرگاهی «سحرنشینی» با محوریت توجه به جایگاه مادران و اهمیت نقش مادری در جامعه امروز این روزها از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

«سحر نشینی» به میزبانی «راحله امینیان»، ویژه برنامه سحر‌های ماه مبارک رمضان شبکه دو سیماست. این برنامه با محوریت توجه به جایگاه مادران و اهمیت نقش مادری در جامعه امروز و همچنین با بیان صفات و ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا (س) و نقش ایشان در جامعه اسلامی با اجرای «راحله امینیان» هر سحر ماه مبارک رمضان روانه آنتن شده است.

«سحر نشینی» کاری است از گروه خانواده شبکه دو با مشارکت مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به تهیه‌کنندگی «سید محمد موسویان» و کارگردانی «معین دسترنج» که در 30 قسمت، سحر‌های ماه مبارک رمضان حوالی ساعت 4 بامداد میزبان مخاطبان است.

راحله امینیان، مجری برنامه «سحر نشینی» که در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه دو می‌رود در رابطه با موضوع برنامه گفت: برنامه «سحرنشینی» با محوریت حضرت مادر است. یعنی اتفاقی که در سحر‌های ماه مبارک رمضان تا آنجایی که به یاد دارم در برنامه‌ای رقم نخورده است. معمولا درک ماه مبارک رمضان به درک لیالی قدر آن گره خورده است.

وی ادامه داد: به طور کلی در طول سال‌هایی که برنامه‌های ماه مبارک به روی آنتن می‌رفتند، این ماجرا مغفول شده بود و تقریبا بر اساس تحقیقاتی که داشتیم در طول ماه مبارک رمضان کمتر به نام حضرت زهرا (س) اشاره شده بود.

امینیان درباره فرایند این برنامه اظهار کرد: برنامه سحر نشینی با این رویکرد کار خود را شروع کرده است و محوریت این برنامه آشنایی با حضرت زهرا (س) از طریق اسامی و القاب ایشان است. هر کدام از این اسامی را هر سحر بررسی می‌کنیم و با این اسامی اول به شکل معنایی آشنا می‌شویم. هر شب از این برنامه من یک داستانک را بداهه با موضوع آن شب برنامه روایت می‌کنم؛ برنامه در ابتدا با این داستانک روایت می‌شود و پس از بخش آیتم‌ها به بخش کارشناسی می‌رسیم که قلب ماجرا محسوب می‌شود و در معرف حضرت زهرا (س) تمرکز می‌کنیم.

وی افزود: در رابطه با انتخاب بنده به عنوان مجری خانم این برنامه ویژه بود و یک قانون نانوشته‌ای در اجرای برنامه‌های سحرگاهی تلویزیون وجود داشته که این برنامه‌ها را آقایان اجرا کنند؛ البته با احترامی که برای تمامی آقایان قائل هستم ولی با اجرای بنده ثابت شد که خانم‌ها می‌توانند ورود کنند و امیدوارم تا پایان این برنامه سر بلند باشیم.

امینیان با اشاره به حضور فعال‌تر زنان در اجرای برنامه‌های سحرگاهی، اذعان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده خانم‌ها حضور فعال‌ترین در برنامه داشته باشند. این به این معنا نیست که ما این برنامه را زنانه بستیم، بلعکس تاکیدمان در این برنامه این است که ما حضرت زهرا (س) را برای همه آدم‌ها ببینیم.

مجری برنامه «سحر نشینی» اظهار کرد: ایشان در واقع محور محبت امت پیامبر (ص) هستند و امت پیامبر (ص) را زنان و مردان تشکیل می‌دهند و باید مشمول همگان باشد حتی کسانی که این حضرت را تا به حالا نمی‌شناختند؛ جالب است که در سحر هفتم از بزرگواری بازخوردی داشتم که گفتند: تازه با برنامه شما حضرت زهرا (س) را میشناسم.

وی ادامه داد: به لطف حضرت زهرا (س) بازخورد‌های برنامه بسیار خوب و ویزه بوده است. من از فضای شخصی مجازی خودم میگم که در استوری از مردم خواستم نظراتشان را درباره برنامه بفرستند. تقریبا حدود 7 الی 8 هزار پیام دارم که به جرئت 98 درصد از مخاطبان بنده از موضوع، محتوا و حتی دکور برنامه اعلام رضایت کردند.

امینیان در پایان ضمن اشاره به بازخورد خوب بینندگان این برنامه، بیان کرد: در برنامه سحر نشینی به لطف خدا هم موضوع برنامه مورد توجه قرار گرفته و هم به موضوع با روش جدیدی نگاه می‌شود. قطعا گروه‌های معارف تلاش بسیاری در تبیین این حضرت داشتند، اما نوع نگاه برنامه سحر نشینی به این موضوع، نوع نگاه تازه‌ای است که مخاطبش را مخاطب عام در نظر گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون