جمعه 28 اردیبهشت 1403

«سرجوخه»؛ سریالی خوش‌ریتم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«سرجوخه»؛ سریالی خوش‌ریتم

تهران - ایرنا - منتقد سینما و تلویزیون گفت: سریال «سرجوخه» به عنوان بهترین سریال «احمد معظمی» به ضرباهنگ توجه داشته و سریالی خوش‌ریتم بود.

به گزارش ایرنا آخرین قسمت سریال امنیتی - جاسوسی سرجوخه به کارگردانی احمد معظمی شب گذشته (شنبه 13 آذر) با رونمایی از شخصیت اصلی داستان به پایان رسید. یوری گال رئیس میز ایران در موساد است که در سریال سرجوخه محور تمام خرابکاری‌ها و ترورها قرار می‌گیرد. ترورهایی که موساد بعضا مسئولیت آن را به عناوین مختلف پذیرفته است. این سریال به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری در مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شده است.

محمدتقی فهیم روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن بیان این که سریال سرجوخه در امتداد سریال های جاسوسی، امنیتی تلویزیون مثل گاندو قرار می‌گیرد اظهار داشت: این ژانر در دنیا تجربه شده و طرفداران زیادی در میان طیف سنی جوان دارد. علاوه بر جوانان مورد علاقه سنین دیگر و خانواده ها نیز قرار گرفته است. دنیا دارد روی این ژانر کار می‌کند. در روزگاری ژانر ملودرام پرمخاطب بود؛ ولی الان ژانر پلیسی و جاسوسی و اکشن اوقات فراغت مخاطب را پر می‌کند.

این منتقد سینما و تلویزیون با تاکید بر این که این ژانر فقط منحصر به هالیوود نیست بیان کرد: علاوه بر هالیوود در سینمای اروپا و بالیوود هم سریال‌های امنیتی و جاسوسی ساخته می‌شود. سینمای ایران چندان سراغ این ژانر نرفته؛ ولی تلویزیون هرازگاهی سریال جاسوسی و پلیسی و امنیتی ساخته است.

فهیم سریال سرجوخه را یک اثری خوب دانست و افزود: این سریال بهترین اثر احمد معظمی است. او از تجربه های خودش و تجربه‌های دنیا استفاده کرده است. به ریتم توجه داشته و سریالش خوش ریتم است. شخصیت‌ها جوان هستند و توجه به نسل جوان مشهود است. همچنین کارگردان به زیرژانر و موضوعات متنوع مثل سایت‌های شرط بندی توجه داشته است. سرجوخه نشان می‌دهد برخی جوان‌هایی که نیاز مالی دارند، به چه راه هایی کشیده می‌شوند. افرادی هستند که سر راه آنها دام می گذارند و این جوان‌ها گرفتار تشکیلات مخوف می شوند.

این منتقد با بیان این که سریال سرجوخه به ساختار و فرم و محتوا همزمان توجه داشته بیان کرد: سرجوخه در شخصیت پردازی به سمت اغراق رفته است. تیپ غلامرضا که یک پایین شهری عقب مانده است، از دنیای فیلمفارسی وارد سریال شده و متعلق به 50 سال پیش است. شخصیت کیان هم اغراق دارد. اما کارگردان شخصیت پردازی نیروهای امنیتی را بهتر کار کرده است. شخصیت باید به گونه ای باشد که از فیلتر خلاقیت کارگردان عبور کند و ما به ازای امروزی‌اش را در جامعه ببینیم.

وی افزود: روایت به گونه ای بود که چهار پنج قسمت طول کشید تا مخاطب بفهمد چند روایت به موازات هم جلو می رود. کیان، غلامرضا و امنیتی‌ها و کسی که می خواست خرابکاری کند هر کدام قصه جداگانه‌ای داشتند. سریال در هر قسمت به یکی از این موضوعات نوک می‌زد و در پایان این روایت‌ها با هم گره می‌خورد.

به گزارش ایرنا، سرجوخه به نویسندگی حسین امیرجهانی با روایت دو قصه موازی، به زندگی دو شخصیت غلامرضا و کیان که از دو طبقه اجتماعی مختلف با انگیزه‌ها و کشمکش‌های متفاوت هستند، می‌پردازد که هر دو در راه رسیدن به عشق موانع و اتفاقات زیادی سر راهشان قرار می‌گیرد.

سامان صفاری در نقش کیان، حمیدرضا محمدی در نقش غلامرضا، آرش آصفی در نقش یک افسر ضد جاسوسی، نازنین کیوانی در نقش یک اینفلوئنسر و نیلوفر کوخانی در نقش رزیتا از جمله بازیگران سریال هستند.

*س_برچسب‌ها_س*
«سرجوخه»؛ سریالی خوش‌ریتم 2