دوشنبه 9 مهر 1403

سفر خلیل‌زاد به پاکستان همزمان با احتمال برگزاری گفت وگوها میان افغان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفر خلیل‌زاد به پاکستان همزمان با احتمال برگزاری گفت وگوها میان افغان‌ها

اسلام‌آباد - ایرنا - همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توافق اولیه برای برگزاری گفت وگوهای میان گروه‌های افغانستانی در دوحه، «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا برای سومین بار طی کمتر از دوماه گذشته با سفر به پاکستان و دیدار با فرمانده ارتش این کشور آخرین تحولات منطقه‌ای و فرآیند صلح افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

خلیل‌زاد پیشتر روزهای بیست و هفتم فروردین ماه امسال و نوزدهم اردیبهشت نیز طی سفر به پاکستان با مقام‌های عالی رتبه نظامی و سیاسی این کشور دیدا کرده بود.

روابط عمومی ارتش پاکستان یکشنبه شب اعلام کرد: نماینده ویژه صلح در افغانستان و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار کردند و طرفین موضوعات مورد علاقه متقابل، تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

خلیل‌زاد و ژنرال باجوا همچنین درباره وضعیت پناهجویان افغانستان در پاکستان، فرآیند صلح و مدیریت مرزی میان دو کشور تبادل نظر و بر ادامه تلاش‌های جهت دستیابی به اهداف متقابل توافق کردند.

ارتش پاکستان به جزییات بیشتر درخصوص نشست ژنرال باجوا و نماینده ویژه آمریکا اشاره نکرد در عین حال این سفر درحالی انجام می‌شود که منابع نزدیک به گروه طالبان از توافق‌های اولیه برای برگزاری گفت وگو میان افغان‌ها در قطر خبر می‌دهند.

به گزارش شبکه طلوع نیوز، هرچند زمان برگزاری دور مذاکرات میان افغان در قطر مشخص نیست، اما به گفته منابع طالبان براساس توافق‌های صورت گرفته قرار است پیش از برگزاری این دور از مذاکرات پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شوند.

دولت افغانستان نیز از برگزاری مذاکرات میان افغانان استقبال کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*