پنج‌شنبه 12 مهر 1403

سفیر ایران در چین: آموزه های امام (ره) پایه اصلی سیاست خارجی و داخلی ایران است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفیر ایران در چین: آموزه های امام (ره) پایه اصلی سیاست خارجی و داخلی ایران است

پکن - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه آموزه های امام خمینی (ره) پایه اصلی سیاست های داخلی و خارجی ایران را تشکیل می دهد گفت: حضرت امام (ره) در روابط خارجی معتقد به برابری و احترام در روابط میان کشورها بودند.

به گزارش ایرنا «محمد کشاورز زاده» روز چهارشنبه در آیین مجازی سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) که با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پکن و با حضور اندیشمندان چینی برگزار شد افزود: برابری و احترام در روابط میان کشورها برای تمام کشورهای دنیا قابل پذیرش است اما بعضا برخی کشورها «توهم خود بزرگ بینی» دارند و ادبیات و مواضع آنان ناشی از توهم قدرت آنان است.

او گفت: برخی به سبب توسعه اقتصادی بر آن گمانند که آنها نژاد و کشور برتر هستند، این در حالی است که ثروت و توسعه آنها از استثمار سایر کشورها بدست آمده است به همین علت است که هم اکنون نیز از دستیابی سایر کشورها به تکنولوژی های برتر بر حذر هستند و تمام تلاش خود را برای کارشکنی در این خصوص انجام می دهند در این راستا شما شاهد هستید که آمریکا در برابر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران چه سنگ اندازی هایی کرد در حالی که که خود دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای دنیاست.

وی با اشاره به اینکه با گذشت بیش از سه دهه از رحلت آن امام بزرگوار اندیشه های ایشان هم اکنون نیز می تواند «چراغ هدایت جوامع بشری» باشد افزود: اندیشه امام خمینی (ره) بر گرفته از ذات بشر بود و به همین دلیل صحبت هایش قابل فهم برای سنین و اقشار مختلف مردم بود بسیاری از افراد در زمان برگزاری انتخابات شعارهای آرمانی مطرح می کنند ولی پس از رسیدن به قدرت از آن آرمان ها فاصله گرفته و شیفته قدرت شده و از آن به نفع خود استفاده می کنند.

سفیر ایران در چین از عدالت به عنوان یکی از پایه های اصلی اندیشه امام خمینی (ره) یاد کرد و گفت: عدالت یعنی اینکه تمام انسان ها بطور برابر محق بهره مندی از نعمات خداوند هستند و در برابر قانون نیز با یکدیگر برابرند این اندیشه ایشان موجب اعتراض به قانون کاپیتالاسیون و مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی مستقر در ایران در زمان پهلوی شد.

کشاورز زاده با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در عرصه بین الملل نیز معتقد به عدالت بودند افزود: این بدان معنا بود که روابط کشورها بر اساس استعمار برای ایشان پذیرفته نبود و رژیم های آپارتاید را به رسمیت نمی شناختند ایشان پیش از انقلاب معتقد بودند که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کند و به مردم ایران اجازه نمی دهد تا سرنوشت خود را تعیین کنند از مصادیق برجسته این دخالت، حمایت آمریکا از کودتای 28 مردم علیه دولت مردمی مصدق بود چراکه مصدق با ملی کردن صنعت نفت خواهان کوتاه شدن دست نیروهای خارجی از ایران بود.

وی با اشاره به اینکه با گذشت بیش از سه دهه از رحلت امام، هنوز هم دخالت آمریکا و استکبار جهانی در امور کشورهای مستقل پایان نیافته است اظهار کرد شما شهروندان چینی به کرات شاهد دخالت های آمریکا در امور داخلی خود هستید اطمینان داشته باشید که این دخالت های آمریکا از روی دلسوزی نبوده و نخواهد بود تنها چیزی که برای آمریکا مهم است منافع خود است.

کشاورز زاده گفت: آمریکا اخیرا تحریم هایی را علیه چین وضع کرده است و تهدید کرده که قانون امنیت ملی چین در تناقض با حقوق بشر در هنگ کنگ است بنظر شما آیا واقعا حقوق بشر معیاری برای عملکرد دولت آمریکاست؟ آیا حقوق مردم فلسطین هم اکنون رعایت می شود؟ آیا حقوق سیاه پوستان در آمریکا رعایت می شود؟ آیا حقوق زنان و کودکانی که با سلاح های آمریکایی در یمن و افغانستان کشته می شوند رعایت می شود؟

وی گفت: یکی از دلایل خصومت دیرینه آمریکا با ایران به همین اندیشه های امام خمینی (ره) باز می گردد که نمی توانستند در خصوص ظلم دولت آمریکا به مردم ایران و سایر کشورهای دنیا سکوت اختیار کنند این در حالی است که هم اکنون برخی از کشورها با تایید سیاست های آمریکا و جلب حمایتش دست به هر گونه کشتار و جنگ و خونریزی می زنند و آمریکا نه تنها به آن اعتراض نمی کند بلکه با فروش سلاح و غیره نیز از آنها حمایت می کند.

سفیر ایران در چین یکی دیگر از آموزه های اصلی امام خمینی (ره) را «اعتماد به نفس» عنوان کرد و گفت: اعتماد به نفس یعنی اگر کشور مستقل، خود باوری داشته و در راه رسیدن به اهدافش تلاش نماید حتما به نتیجه خواهد رسید هم اکنون این آموزه را ما در نحوه عملکرد دولت چین نیز شاهدیم دولت چین علی رغم اتهامات و فشارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی به درستی مسیر پیشرفت را پیمود، استقلال خود را حفظ کرد و منافع مردمش را در اولویت قرار داده است نتیجه این سیاست ها را می توان در موفقیت دولت چین در مبارزه با کرونا مشاهده کرد.

او گفت: آمریکا در زمان شیوع کرونا نه تنها کمکی به چین نکرد بلکه با بستن مرزهایش و ایراد اتهامات به چین و سیاست های تبعیض آمیز نسبت به اتباع چینی، رفتاری غیرعادلانه از خود نشان داد اما چین با اعتماد به نفس تمام تلاش خود را در کنترل ویروس بکار گرفت و موفق شد به هدف خود یعنی کنترل ویروس دست یابد.

سفیر ایران در چین اظهار کرد: این رفتار قلدرمابانه آمریکا تنها در برابر ایران نیست بلکه در برابر تمام کشورهایی است که بدون وابستگی به آمریکا در صدد پیشرفت هستند ببینید آمریکا چگونه در برابر دستیابی چین به تکنولوژی 5G در حال کارشکنی است به گونه ای که حتی سایر کشورها را تهدید می کند که با چین در این حوزه همکاری نکنند.

کشاورز زاده با اشاره به اینکه آیت الله خامنه ای، رهبر کنونی انقلاب اسلامی نیز دنبال رو اندیشه های امام خمینی (ره) است تصریح کرد: در واقع می توان گفت اندیشه های امام با استقبال تمام ملت های آزاده همراه بود بدین سبب آمریکا انقلاب ایران را دشمن خود می پندارد چراکه مخالف هر گونه سلطه از سوی کشورهای جهان است ایران هم مانند چین علاقه مند به توسعه روابط خود با تمام کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی است.

او گفت: پیشرفت امروز ایران در صنایعی همچون نانوتکنولوژی، هسته ای، بیوتکنولوژی و استقلال و اعتماد به نفس امروز ما در خصوص اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا، بدون ترس از تحریم های یکجانبه آمریکا یا هدف قرار دادن پهپادهای آمریکایی که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بودند میسر نمی شد مگر با رهبری رهبر فرزانه ای همچون امام خمینی (ره) و ادامه راه ایشان توسط مردم ایران.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*