جمعه 10 فروردین 1403

سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره)

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره)

از کف حسینیه امام خمینی، شکوفه‌ها به آسمان می‌پرند. انگار زمین و آسمان جا عوض کرده‌اند؛ این‌بار از زمین به آسمان می‌بارد.

سرویس سیاست مشرق - در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز یکشنبه 16 بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که مراسم «جشن فرشته ها» با حضور صدها نفر از دختران در حسینیه امام خمینی با حضور رهبر معظم انقلاب، تازه‌ترین تحولات توافق هسته‌ای و قفل بانک‌های خصوصی بر وام‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در شب ولادت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) مراسم معنوی و پرطراوت «جشن فرشته‌ها» با حضور صدها تن از دختران دانش‌آموزی که به سن تکلیف رسیده‌اند، با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام‌خمینی (ره) برگزار شد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، در این مراسم که در فضایی روح‌بخش و بانشاط برگزار شد، دانش‌آموزان دختر آغاز فصل عبادت و بندگی خود را جشن گرفتند.

روزنامه همشهری درباره این دیدار ویژه نوشته است:

دیدار دختران ایران با رهبر انقلاب به بهانه‌یک پویش طی هفته‌های اخیر برگزار شد. جشن فرشته‌ها، عنوان پویشی بود که از دختران دعوت می‌کرد از جشن تکلیف‌شان فیلم، عکس یا خاطره بفرستند. روزهای اخیر موعد برگزاری این جشن دسته‌جمعی در شهرهای مختلف ایران بود و بهانه‌اش رسیدن به سن عبادت بود. دیدار دختران با رهبر انقلاب به بهانه اختتامیه همین رویداد برگزار شد. پیش از این در سال‌های 1373، 1381 و 1395 نیز جشن تکلیف جمعی از دختران و پسران دانش‌آموز با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شده بود.

روزنامه جوان نیز به حاشیه حضور سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) پرداخته و می‌نویسد:

از کف حسینیه امام خمینی، شکوفه‌ها به آسمان می‌پرند. انگار زمین و آسمان جا عوض کرده‌اند؛ این‌بار از زمین به آسمان می‌بارد! رهبر سر سجاده نشسته و صف به صف، فرشته‌های کوچولوی گل‌گلی‌پوش پشت سرش نماز جماعت خوانده‌اند. این اولین قابی است که از مراسم جشن تکلیف صدها دانش‌آموز دختر با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود و فضای صورتی و معنوی حسینیه قلب‌ها را با خود می‌برد. قاب بعدی، یک عکس نیست. یک فیلم 19 ثانیه‌ای است که یک دنیا شور و یک آسمان عشق را منتشر می‌کند؛ لحظه ورود رهبر به حسینیه. چهار دختر شهید، عکس‌های پدر در دست، همراه آقا وارد حسینیه می‌شوند و ناگاه آن صف‌هایی که در عکس، منظم دیده بودیم، موج‌هایی پر از رنگ می‌شوند و شکوفه‌های روی چادرهایشان انگار به پرواز درمی‌آید تا خود آسمان، و دخترها بالا می‌پرند، انگار از زمین به آسمان شکوفه می‌بارد و صدای جیغ و داد و دست زدن پر از ذوق دخترها حسینیه را، تهران را، ایران را و انگار همه آسمان را پر می‌کند. دخترند دیگر! با همین شور دخترانه، تصاویری را می‌سازند که در قاب‌های منتشره پیش از این، از حسینیه امام خمینی نمونه نداشته است.

جوان در ادامه نوشته است:

قاب بعدی، رهبر سر سجاده است و دخترها دورش حلقه زده‌اند. آقا با یکی از دخترها حرف می‌زند، دخترکی دیگر دستش را با احتیاط به شانه آقا زده، انگار بخواهد ببیند او واقعاً حضور دارد! یا شاید هم صحبتی دارد و می‌خواهد رهبر نگاهش کند. آن سمت آقا دخترکی دیگر به دست چپ آقا که نشان جانبازی ایشان است، خیره مانده است و پشت سر آقا دختری بغض کرده است.

کنشگری با عکس‌های غیرواقعی!

از شب گذشته انتشار عکس‌های فرهاد میثمی که از پنج مرداد ماه سال 1397 و در پی قطعی شدن حکمش در زندان به سر می‌برد توجه کاربران را به خود جلب کرده است، روزنامه اعتماد متعلق به حزب اعتماد ملی این ماجرا رو سوژه گزارش خود کرده و نوشته است:

تصاویر فرهاد میثمی پس از دوره‌ای از «امساک در غذا خوردن» در فضای مجازی و حقیقی واکنش‌برانگیز شد. فرهاد میثمی؛ پزشک، معلم و کنشگر سیاسی و اجتماعی؛ نامش این روزها به نام پرتکرار در فضای مجازی و حقیقی تبدیل شده است؛ بابت انتشار عکس‌هایی از او که نتیجه «امساک» یا به روایت رسانه قوه قضاییه مصرف «کمترین غذا» است. عکس‌ها اما او را روایت می‌کنند؛ صورتی که تنها از آن پوستی مانده که فک و جمجمه‌اش را پوشانده است؛ رگی که از زیر پوست سرش نمایان است؛ ترقوه و دنده‌ها از زیر پوستش بیرون زده‌اند؛ بازوهایی که از شدت لاغری رگ‌هایش معلوم شده و به جای عضله، رگ و پی آن مانده است. تصاویر فرهاد میثمی با این مختصات، در روزهای گذشته به‌طور وسیعی در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌ها را برانگیخته است.

در بندی عجیب از این گزارش آمده است:

با شروع اعتراضات پس از جانباختن مهسا امینی در هنگام حضورش در مقر پلیس امنیت اخلاقی تهران، بسیاری به میثمی اشاره داشتند که او یکی از افرادی بود که از سال‌ها پیش در برخی زمینه‌های مورد اعتراض آن روزها، فعالیت داشته است. با این وجود وضعیت این روزهای او، سبب شده تا آن طیفی که مخالف روش و منش او در برخورد با مسائل داخلی بودند و اصلاح‌گری را نمی‌پسندیدند نیز وادار به ستایش شوند؛ در ستایش ایستادن پای هدف.

روزنامه کروبی که پیش از این نیز دستی بر آتش اغتشاشات داشته این‌بار نیز سعی کرده است با انتشار چند عکس غیرواقعی از یک زندانی امنیتی او را آلترناتیو آشوب کند؛ سوگلی این دست عملیات‌های روانی همان پروژه ترانه موسوی است که بعدها ضد انقلاب بر دروغین بودن آن اعتراف کرد.

لازم به ذکر است که مرکز رسانه قوه قضاییه با انتشار عکسی از فرهاد میثمی درباره شرایط این زندانی نوشته است: فرهاد میثمی با اتهام توهین به مقدسات و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی محاکمه و پس از ورود به زندان در سال 97 اقدام به اعتصاب غذا در یک بازه زمانی موقت کرد با توجه به این‌که او سابقه بیماری کولیت داشته است، در همان مقطع زمانی مقداری وزن از دست می‌دهد اما با مداخلات پزشکان و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولین زندان سرانجام اعتصاب غذای خود را شکست و تحت درمان پزشکی و دارویی قرار گرفت. اما از شب گذشته مجددا عکس‌هایی از فرهاد میثمی در فضای مجازی منتشر شده که پیگیری‌های روابط عمومی سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد فرهاد میثمی در این دوره خاص اعتصاب غذا نکرده اما به هم بندی‌ها و مسئولین زندان اعلام کرده «من کمترین مقدار غذا را مصرف می‌کنم. در حال حاضر با توجه به نظارت کادر زندان و گزارش‌های ارسال شده به مسئولین زندان رجایی شهر، وضعیت عمومی نامبرده به طور مرتب تحت نظر پزشک مقیم زندان بوده و حال عمومی‌اش مناسب گزارش شده است.

هراس از فردو!

در شرایطی که واشنگتن این روزها با فرستادن واسطه‌های خود به تهران، سیگنال ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای را صادر کرده است، با بیانیه‌ای مشترک با تروئیکای اروپا از ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بویژه فعالیت‌ها در تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرد. روزنامه آرمان ملی نوشته است:

روز گذشته چهار کشور فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا بیانیه‌ای را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران بدون اطلاع آژانس، تغییراتی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است، منتشر کرده‌اند و مدعی شدند که «ما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع آژانس، تغییر اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است را مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا 60 درصد را در سایت فردو تولید می‌کنند. آنها در ادامه بیانیه مشترک خود مدعی شدند: «همان‌طور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران در توافقنامه پادمانی جامع NPT مغایر است. با تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشارهای سانتریفیوژهای مورد استفاده برای تولید اورانیوم نیاز است که ایران به تمام تعهدات پادمانی خود پای‌بند باشد و نظارت مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد. همچنین به‌عنوان بخشی از تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌رغم تصویب دو قطعنامه درباره این موضوع از سوی شورای حکام در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به سؤالات باقی‌مانده آژانس ارائه نکرده است.

روزنامه ایران نیز درباره تروئیکای اروپایی می‌نویسد:

فردو در حالی به موضوع اتهامی اخیر آژانس و غرب علیه ایران تبدیل شده است که پس از شکل‌گیری توافق هسته‌ای و بر مبنای یکی از بندهای این توافق قرار شد ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را در این مرکز هسته‌ای متوقف کند و با همکاری دولت‌های اروپایی از این مرکز برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار استفاده شود اما در پی خروج یکجانبه امریکا از برجام، کشورمان در واکنش به عدم تحقق منافع اقتصادی خود در قالب این توافق، در چندین مرحله اجرای تعهدات برجامی‌اش را متوقف کرد که از جمله آنها ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در فردو بود. چنان که در جدیدترین اقدام از چندی پیش غنی‌سازی تا غنای 60 درصد در مرکز هسته‌ای فردو آغاز شده است.

در ادامه این گزارش آمده است:

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، به وضوح پیداست ریشه بروز ادعاهای جدید علیه ایران که به رغم شفاف‌سازی‌های صورت گرفته محملی برای فشارهای جدید غرب شده است، به رویکرد شخص «گروسی» بازمی‌گردد؛ جایی که او از هر فرصتی برای منحرف کردن اذهان بین‌المللی از روند همکاری جاری میان تهران و آژانس بهره گرفته و فضا را مهیای به اجرا درآوردن اقدامات روانی غرب علیه ایران می‌سازد اما به نظر می‌رسد تداوم این وضعیت یعنی غلبه نگاه سیاسی در رویکرد بالاترین مقام آژانس در قبال برنامه هسته‌ای ایران در نهایت به زیان این نهاد بین‌المللی و مخدوش شدن روند همکاری مسالمت جویانه تهران بینجامد.

رونامه وطن امروز از نگرانی تروئیکای اروپا از ادامه پیشرفت هسته‌ای ایران خبر داده و نوشته است:

در شرایطی که واشنگتن این روزها با فرستادن واسطه‌های خود به تهران، سیگنال ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای را صادر کرده است، با بیانیه‌ای مشترک با تروئیکای اروپا از ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بویژه فعالیت‌ها در تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرد.

روزنامه خراسان نیز درباره بازی جدید مدیرکل آژانس می‌نویسد:

در حالی که در هفته های اخیر بحث هایی درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده و رافائل گروسی هم موضوع سفر به ایران در ماه فوریه را مطرح کرده بود، با این حال به نظر می رسد رفتار عملی مدیرکل و آژانس خلاف این موضوع را نشان می دهد و هر چند روز یک خبرسازی جدید را از وین شاهد هستیم. در جدیدترین بازی سیاسی آژانس که برخلاف قواعد فنی و حرفه ای این نهاد بین المللی از جمله محرمانه بودن بازرسی ها و گزارش هاست، آژانس مدعی شده ایران در مرکز فردو اقدام به ایجاد یک تغییر اعلام نشده در اتصال بین 2 آبشار سانتریفیوژهای IR-6 کرده است. این آبشارها اورانیوم را با خلوص 60 درصدی غنی‌سازی می‌کنند. آژانس مدعی شده در یک بازرسی اعلام نشده در روز 21 ژانویه از کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو متوجه این تغییر شده است.

سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 2
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 3
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 4
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 5
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 6
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 7
سناریوسازی روزنامه شیخ فتنه با یک اعتصاب غذای جعلی / جشن سرمایه اجتماعی نظام در حسینیه امام (ره) 8