یک‌شنبه 15 مهر 1403

سن ابتلای بیماران کرونایی در زنجان کاهش یافته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سن ابتلای بیماران کرونایی در زنجان کاهش یافته است

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان گفت: بیماری کرونا در تمام طیف سنی وجود دارد و اغلب و عمده بیماران در این استان را افراد بالای 40 سال تشکیل می دهند که نسبت به موج دوم نیز، سن ابتلا 10 سال کاهش یافته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری که بصورت ویدیوکنفرانس برگزار شد افزود: خوشبختانه عموم مردم نسبت به علائم بیماری کرونا آگاهی های لازم را کسب کرده اند که توصیه می شود اگر مشکلات بوجود آمده چندان شدید نیست، به مراکز درمانی مراجعه نکنند و در منزل با مصرف مایعات و داروهای مناسب علائم خود را کنترل کنند. وی بااشاره به اینکه 85 درصد از مراجعین کووید - 19 دارای علائم متوسط تا خفیف هستند اضافه کرد: 10 درصد با علائم به نسبت شدید، نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشته و سطح بندی می شود اما حدود پنج درصد با وضعیت وخیم، در مراکز آی سی یو تحت مراقبت های لازم قرار می گیرند.

این مسؤول ادامه داد: به لحاظ نوع درمان نیز تمامی اقدامات این بخش براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه پروتکل هشتم که در شهریو سال جاری ابلاغ شد، در این استان انجام می‌گیرد که درمانگرها سرویس‌دهی بهتری را انجام می‌دهند و انواع داروهایی که در سطح کشور موجود است به طور کامل به بیماران تحت پوشش تزریق و تجویز می‌شود وی اظهار داشت: در راستای مدیریت بیماری کرونا، مراکز 16 ساعته در این استان نیز مشغول خدمات رسانی هستند که در این ارتباط بیماران مشکوک پس از انجام آزمایش ها به مراکز تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شوند و بیماران بدحال در بیمارستان ولیعصر (ع) و مرکز آموزشی درمانی تخصص و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان و بیماران با حال تا حدودی بهتر در بیمارستان های تامین امام حسین (ع) و خصوصی بهمن بستری می شوند.

آرمانی کیان افزود: مدیریت تخت‌های بیمارستانی در شرایط کرونایی اهمیت ویژه ای دارد و باید به بهترین نحو از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون در سطح استان، حدود 400 بیمار کرونایی در بیمارستان های بستری هستند که دو سوم آنان در مرکز استان و یک سوم به شهرستان‌ها تعلق دارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون تعدادی از شهرهای استان به لحاظ بیماری کرونا در شرایط نگران کننده‌ای قرار دارند و اغلب تخت‌های بیمارستانی اشغال شده است. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بیمارا ن کرونایی بیماران دیگر حاد گوارشی، حاد تنفسی، قلبی، مغزی و.. وجود دارد که نیاز به بستری دارند که در این راستا تلاش می شود خدمات درمانی لازم را دریافت کنند. به گفته این مسؤول، این استان 2 هزار تخت بیمارستانی دارد که از این تعداد 800 تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافته است که در صورت پیک، این تعداد به یکهزار و 200 تخت نیز می رسد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*