چهارشنبه 18 مهر 1403

سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج

زهرا مرتضوی رابط مرکز بهداشت گفت: متاسفانه در سایه نا آگاهی‌های حاکم بر جامعه، سن مصرف دخانیات در کشور به 13 سال رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارگاه پیشگیری از اعتیاد در ادامه رزمایش جهادامیدآفرینی در پارک شهروند حصارک پایین ویژه بانوان برگزار شد.

زهرا مرتضوی رابط مرکز بهداشت با اشاره به آمار نگران کننده مصرف دخانیات در کشور، در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: متاسفانه در سایه ناآگاهی های حاکم بر جامعه، سن مصرف دخانیات در کشور به 13 سال رسیده است. وی ادامه داد: دخانیات نیمی از مصرف کنندگان خود را به کام مرگ می کشاند و پیری زودرس را در پی دارد. مرتضوی افزود: برخی تصور می کنند سیگار و قلیان اعتیاد محسوب نمی شود اما سیگار به مروز زمان ریه ها را نابود می کند و مضرات قلیان بسیار بیشتر از سیگار است. این رابط مرکز بهداشت تصریح کرد: بخشی از گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار و قلیان به خانواده بر می گردد، زیرا نمی توانند مشکلات و دغدغه های خود را در نهاد خانه حل کنند و برای آرامش و رهایی از آن درگیر اعتیاد می شوند. وی گفت: دوستان ناباب نیز به شدت در گرایش به اعتیاد نقش دارند، نوجوانی که به دعوت دوست خود به سیگار بله می گوید، ممکن است با اولین نخ سیگار درگیر شود و خود و خانواده را به تباهی بکشد. مرتضوی ادامه داد: والدین به ویژه مادران باید دوست فرزند خود باشند تا نیاز ها در داخل خانه تامین شوند و گرایشات به اعتیاد کاهش یابد. این رابط افزود: فرد معتاد تنها خود را به دام تباهی نمی کشد بلکه خانه و خانواده را درگیر کرده و ممکن است یک نهاد خانواده را نابود کند. وی با بیان اینکه هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان است، گفت: خانواده ها روی فرزند خود هزینه کنند و با اهمیت دادن به استعدادها و خواسته هایشان، با آنها همراه شوند زیرا درگیری در دام اعتیاد ضمن مضرات و آسیب ها، درمان آن بسیار سخت و هزینه بر است. مرتضوی در خاتمه با بیان اینکه قبح مصرف قلیان و سیگار در فرهنگ ایران از بین رفته است، خاطرنشان کرد: جوانان ونوجوانان در کنار خانواده به راحتی از قلیان و سیگار استفاده می کنند و این مهم بسیار خطرناک و نگران کننده است، امیدوارم بتوانیم با آگاهی این فرهنگ ناصحیح را اصلاح نماییم. انتهای پیام /
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج 2
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج 3
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج 4
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج 5
سن مصرف دخانیات و قلیان در کشور به 13 سال رسید / برگزاری کارگاه آموزشی "پیشگیری از اعتیادِ" بانوان در کرج 6