یک‌شنبه 15 مهر 1403

سهمیه انسولین مورد نیاز استان زنجان افزایش می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سهمیه انسولین مورد نیاز استان زنجان افزایش می‌یابد

زنجان - ایرنا - سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با پیگیری انجام گرفته و طی روز های آینده، انسولین مورد نیاز استان با سهمیه بیشتری در اختیار گروه‌های هدف قرار خواهد گرفت.

دکتر مریم نوبرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکل کمبودقلم انسولین برای بیماران نیازمند این دارو در استان، افزود: واقعیت این است که بروز چنین مشکلی به این استان اختصاص ندارد و در تمامی سطح کشور این موضوع وجود دارد.

وی اضافه کرد: خبر امیدوار کننده این است که با پیگیری انجام گرفته و طی روز های آینده، انسولین مورد نیاز استان با سهمیه بیشتری در اختیار گروه‌های هدف قرار خواهد گرفت.

این مسؤول ادامه داد: طبق تدابیر اتخاذ شده از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تلاش می شود هیچ بیماری تا انتهای ماه، بدون انسولین نماند و تا کنون این موضوع نیز اتفاق نیفتاده است.

نوبرانی افزود: در شرایط کرونایی کشور بیماران به این مهم توجه داشته باشند که اضطراب بیش از حد، می تواند سیستم ایمنی بدن را با اختلال مواجه کند و از طرفی توصیه می شود گروه‌های هدف از مراجعات مکرر به داروخانه ها خودداری کنند.

وی اضافه کرد: بیماران می توانند برای پاسخ به نیازهای خود با خط 190 تماس بگیرند و در صورت وجود انسولین از محل توزیع آن مطلع شوند و سپس برای دیافت آن به داروخانه ها مراجعه کنند.

سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: انسولین فقط به بیماران دارای پرونده داده خواهد شد و به صورت دستی به فرددیگری داده نمی شود.

وی اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی سهمیه اقلام انسولین در هر استان برای گروه های هدف توزیع خواهد شد و به هیچ عنوان از استان خارج نخواهد شد.

این مسؤول در پاسخ به این سوأل که در صورت اتمام واقعی انسولین، بیمار باید چه کاری را انجام دهد، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر انسولین ویال در داروخانه‌ها موجود است و این افراد می توانند با مشورت و تجویز پزشک نسبت به استفاده آن مبادرت کنند.

گفتنی است پیش از این نیز رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که کمبود مقطعی انسولین به علت تحریم ها و مشکلات انتقال ارز است و با ورود محموله های جدید به صورت سهمیه ای با کد ملی بین بیماران توزیع می شود.

*س_برچسب‌ها_س*