سه‌شنبه 29 اسفند 1402

سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، محمد حسین بوچانی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری به صورت مشترک با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار می‌شود. امسال سیزدهمین سال است که به مناسب دانش بنیان کردن شهرها، جشنواره پژوهش و نوآوری در هفته پژوهش با محوریت مدیریت شهری برگزار می‌شود، هدف از برگزاری این جشنواره استفاد از ظرفیت‌های دو ساختار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، دلیل برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی را ارتباط متقابل حوز عمل و اندیشه و پژوهش و تبدیل ساختار مدیریت شهری به یک ساختار دانش بنیان و علم بینان برشمرد و افزود: یکی از اهداف اصلی جشنواره، کاربست محورکردن اطلاعات و تعامل شهرداری‌های ایران و جهان با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همینطور شبکه‌سازی با نخبگان و فعالان علم و خرد است.

وی با بیان اینکه تکریم و قدردانی از پژوهشگران مدیریت شهری جزو ماموریت‌های این جشنواره‌های مشترک است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از بحث‌های مهم کلیدی در بخشی از توصیه‌های علم و دانش این موضوع مطرح شده که علم و پژوهش به معنای دانش از آشکارترین قدرت یک کشور است. اگر بتوان برای مسایل مدیریت شهری با تکیه بر دانش و پژوهش راهکارهایی یافت شود بسیار کارایی خواهد داشت. حل ریشه‌ای کج کارکردی‌ها و نارسایی‌های شهرداری‌ها در ایران از طریق اتصال این نهاد با مراکز نوآوری و پژوهشی امکان پذیر است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به جزییات سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی گفت: 2 هزار و 29 اثر در پنج حوزه پذیرفته شده است و این در شرایطی که در سال 1398 یک هزار و 97 اثر انتخاب شده بود. همچنین 264 پایان‌نامه از دانشگاه‌های مختلف، یک هزار و 160 مقاله، 336 کتاب و 109 طرح نوآورانه و فناورانه در وب سایت جشنوار بارگذاری شده است. این آمار نشان می‌دهد به دستاورد بسیار بزرگی در مدیریت شهر تهران و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: در میان شهرهای کشور هم، تهران با 602 اثر در صدر قرار دارد. مراکز پژوهشی فعال در مدیریت شهری کل کشور هم، رشت با 123 اثر، اصفهان با 111 اثر، یزد 79 و قم با 72 اثر در جشنواره فعالیت جدی داشتند و آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.

بوچانی به طبقه بندی آثار اشاره کرد و افزود: سه هزار و 535 نفر در جشنواره شرکت کردند درواقع برای هر اثر 1.7 نفر حضور داشتند. همچنین از شهرداری‌ها یک هزار و هشت نفر و از شورای شهرها 130 نفر در این جشنواره در وب سایت آثار خود را ثبت کردند. البته برخی از شهرداری‌های تهران هم مشارکت موثر و خوبی داشتند به طوری که منطقه پنج با 26 اثر و برخی سازمان‌ها مانند؛ سازمان زیباسازی در صدر مشارکت‌ها قرار دارند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از برگزاری این دوره از جشنواره در 16 محور شهرسازی با 200 اثر، ایمنی و مدیریت بحران با 105 اثر، فنی و عمران با 70 اثر، حمل و نقل و ترافیک با 110 اثر، خدمات شهری با 150 اثر، محیط زیست و انرژی با 180 اثر، اجتماعی و فرهنگی با 180 اثر، مالی و اتصادی 60 اثر، نوآوری و هوشمندسازی با 115 اثر و مدیریت روستایی 60 اثر، خبر داد. 110 از نفر از اساتید مختلف از 19 دانشگاه برتر کشور به عنوان داور در این جشنواره حضور دارند. اعضای شورای سیاستگذاری هم از وزارت راه وشهرسازی، دبیر جشنواره، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان همکاری اصلی، شورای عالی استان‌ها و وزارت علوم است.

بوچانی ادامه داد: سیزدهمین دوره جشنواره تلاس می‌کند بر سه محور کلیدی تمرکز کند، نخست اینکه پایان سده و اینکه آینده شهرها چگونه خواهد بود، دوم؛ بازگشایی شهرها باتوجه به پاندمی کرونا و سوم رصد تحولات سال آینده و اینکه در آغاز قرن جدید چگونه از تحولات صد ساله گذشته قرار است درس گرفته شود.

وی با اشاره به محورهای ویژه این جشنواره گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و رصد تحولات شهری و مدیریت شهری 13 نشست با حضور 67 نفر از اساتید دانشگاهی و نخبگان برگزار و تلاش می‌شود، دستاوردهای کلیدی هر حوزه که آثار برتر بوده ارایه داده شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران افزود: در شرایط کنونی شهردار تهران، دیدگاه‌های بسیار روشنی درباره اتصال علم و عمل در مدریت شهری دارد. درواقع ارتباط شبکه‌ای با نخبگان محلی و هیات‌های اندیشه‌ورز در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی قرار دارد و از طرف دیگر هم، این جشنواره تلاش دارد تا گام موثری برای ارتباط علم و حوزه عمل بردارد.

وی بیان داشت: در طول سه سال گذشته آثار برتر، در جمع مدیران و کسانی که می‌خواهند آموزش ببینند، ارایه شده است دراقع این حداقلی‌ترین کار است در این جشنواره انجام می‌شود تا ارتباط میان علم و حوزه عمل برقرار شود، چرا که در این نشست‌های تخصصی معاونان شهردار، نمایندگان مجلس و پژوهشگران حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروجی این جشنواره‌ها چه بوده آیا آماری از استفاده شهرداری‌های کشور از این آثار برتر وجود دارد، گفت: مدیران هر حوزه، پژوهش‌های مورد نظر خود را بر اساس نیاز و حوزه تخصصی خود دریافت می‌کنند، یعنی مجموعه دانش بسیار بزرگی را در اختیار دارند. از طرف دیگر کارهای علمی و دانشگاهی اینطور نیست که بلافاصله اجرا شود. درواقع باید به ضابطه تبدیل و به تدریج فرایندهایش در چارچوب آن بخش اصلاح شود. البته به عقیده ما همین برقراری ارتباط بسیار موثر است.

بوچانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پژوهش در حوزه پسماند نیز گفت: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی با همکاری نزدیک با معاونت خدمات شهری، طرح جامع پسماند را پس از سال‌ها به سرانجام رساند که امروز به عنوان یک سند حقوقی پیشروی ماست. درحوزه مدیریت پسماند، دگردیسی‌های جدی لازم است با این حال در طرح جامع پسماند، چه در زمینه دفن، چه حمل و تفیک و جابه جایی پروژه‌هایی برای یک دوره 20 ساله تعریف شده که چه کارهایی باید در حوزه هوشمندسازی این بخش انجام شود. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تولیدکننده پسماند باید هزینه آن را پرداخت کند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، با بیان اینکه هم اکنون با پدیده‌هایی مواجه هستیم که گریزی از آنها نیست، یکی از این پدیده‌ها را رشد شهرنشینی عنوان کرد و گفت: عمدتا این دیدگاه اثبات شده است که شهرداری‌ها برای بهبود زندگی شهرها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند، برای آنکه این موتورهای محرکه بتوانند نقش آفرینی کنند، علم، پژوهش و نوآوری به عنوان هسته اصلی این شکوفاسازی تمدنی است. درواقع آینده شهرها و همچنین اتصال به حوزهای علم و نوآوری جدی‌تر خواهد شد و راه حلی جز این، برای حل معضلات شهرها نیست.

وی از برگزاری این جشنواره در 24 آذر 1400 با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، وزیر علوم و فناوری اطلاعات، وزیر کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد که به صورت برخط برگزار می‌شود.

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید محمد حسین بوچانی رئیسی مرکز مطالعات شهرداری شهر هوشمند این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است