جمعه 28 اردیبهشت 1403

سینماگران در جشنواره کن نمایندگان سیاسی غرب در ایران و پیغام آوران دروغ بودند / تناقضات بازیگران باید بررسی و حل شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سینماگران در جشنواره کن نمایندگان سیاسی غرب در ایران و پیغام آوران دروغ بودند / تناقضات بازیگران باید بررسی و حل شود

رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: اگر تفکر و ایدئولوژی این بازیگران تغییر کرده است؛ نمی توان پذیرفت که پس از بازگشت به ایران مجددا در تولیدات داخلی فعالیت کنند و اگر همچنان پایبند به چهارچوب های نظام اسلامی ایران هستند باید عذرخواهی کنند. این تناقضات باید بررسی و حل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شهباز گهروئی رئیس حوزه هنری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: یک سری از جشنواره ها به دنبال رویدادهای هنری هستند که با ایجاد رقابت سالم، عیار شرکت کننده ها به صورت تخصصی تعیین می شود اما تعداد زیادی فستیوال نیز وجود دارد که صرفا از یک مکتب و تفکر پیروی می کنند به عنوان مثال جشنواره فجر با رویکرد بیان انقلاب اسلامی در قالب هنر برگزار می شود.

وی افزود: اما رویداد کن در فرانسه صرفا هنری نیست بلکه جشنواره ایدئولوژیک است زیرا برترین های این رقابت متناسب با یک تفکر خاص انتخاب می شوند و اینبار نیز مراسم افتتاحیه این جشنواره با پخش پیام تصویری زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار شد. اتفاقی که واکنش انتقادآمیز ژان لوک گدار کارگردان نامدار فرانسوی را برانگیخت که در مصاحبه با روزنامه لیبراسیون گفت: «[جشنواره] کن هم یک سلاح تبلیغاتی است.

رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه جشنواره کن 2022 با همین رویکرد سیاست زده و ضدنژادی اقدام به انتخاب فیلم‌ها و سینماگران ایرانی زد، گفت: آثاری توهین‌آمیز علیه ایرانیان و دین اسلام را به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب کرد و بنابر اظهار نظر حاضران در جشنواره امسال، فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده بیش از قوت هنری و سینمایی به خاطر تصاویر ضدایرانی و ضداسلامی پذیرفته شدند.

شهباز گهروئی بیان کرد: آن چیزی که در این چند ساله مورد تمرکز این فستیوال قرار گرفته است و به نوعی از آن سو استفاده می کنند؛ حوزه زنان است و به نوعی یک تجاوز فرهنگی به نظام جمهوری اسلامی را رقم زده اند.

وی ادامه داد: جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022 به بازیگر فیلمی سراسر سیاه داده می شود که یک مهاجر سابقا ایرانی است و او در سخنان خود از درد و رنج مردم ایران و بخصوص آبادان عزیز می گوید علی‌رغم اینکه در تمام این سال‌ها هیچ محدودیتی برای سفر به ایران نداشته ترجیح داده هرگز به ایران بازنگردد و درنتیجه سال‌هاست در انتخابی خودخواسته ارتباطی با مردم ایران ندارد که اکنون داغدار رنج و درد آنها باشد! بر این اساس بهتر بود در تریبون این جشنواره از مشکلات و دردسرهای جامعه مهاجران در اروپا سخن می‌گفت. مشکلاتی که خودش در تمام این سال‌های سختی و بیکاری از نزدیک لمس کرده و طعم شهروند درجه دو بودن را چشیده است.

رئیس حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: این خانم ایرانی که در جامعه ما با انجام رفتاری خلاف شرع و عرف شناخته شده را برجسته می کنند که از قضا طی روزهای گذشته برای حادثه متروپل آبادان اشک ریخته و فضای عاطفی ایجاد کرده است. تمام این مراحل از قبل برنامه ریزی شده است و به نوعی این بازیگر را تطهیر می کند.

رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: برجستگی این شخص با دریافت جایزه از عوامل مزدور جشنواره کن به علاوه حواشی دیگر این فستیوال، به فرهنگ عمومی جامعه ما ضربه می زند و قطعا خطرناک است. باید قباحت این نوع رفتارها را تبیین کرد و از تطهیرسازی آن جلوگیری به عمل آید.

شهباز گهروئی افزود: چند اتفاق دیگر نیز در کنار اهدای این جایزه در جشنواره کن انجام شد. رفتار خلاف عارف نوید محمد زاده، صحبت های علیدوستی علیه ایران در حالی که تمام این افراد اگر به جایگاهی رسیدند از نظام است جای تامل دارد.

وی با بیان اینکه این سینماگران ایرانی به جای اینکه صدای ملت باشند، در سیاه نمایی از ایران و جامعه ایرانی سنگ تمام گذاشته اند، گفت: مسیر مشخص است؛ نه پیچیدگی دارد و نه تکلف؛ آنها برای کسب شهرت، یا حتی ثروت با ادبیاتی مقابل دوربین های اروپایی ها و آمریکایی صحبت کردند که معنایی جز «وطن فروشی» نداشته است.

رئیس حوزه هنری خوزستان عنوان کرد: اگر تفکر و ایدئولوژی این بازیگران تغییر کرده است؛ نمی توان پذیرفت که پس از بازگشت به ایران مجددا در تولیدات داخلی فعالیت کنند و اگر همچنان پایبند به چهارچوب های نظام اسلامی ایران هستند باید عذرخواهی کنند. این تناقضات باید بررسی و حل شود.

شهباز گهروئی گفت: تعدادی از کارگردانان هالیوودی به دلایل اختلاف سیاسی تصمیم گرفتند که دیگر برای این مجموعه فیلم نسازند و وارد بالیوود هند یا سینمای استرالیا شدند. آیا اکنون این امکان وجود دارد که این اشخاص بازهم در هالیوود تولید محتوا داشته باشند؟

وی ادامه داد: یک ایدئولوژی و قوانین در فضای رسانه ای، هنری و ادبی ایران حاکم است اگر با تمام سختی ها این چهارچوب ها را پذیرفتید و در حال فعالیت هستید به آن پایبند باشید. رفتارهای دوگانه قابل هضم نیست.

رئیس حوزه هنری خوزستان عنوان کرد: این نوع بازیگران متعلق به یک اعتقادات دیگر هستند و بازی در فیلم های ایرانی صرفا برای کسب منافع مالی است و اگر اطمینان پیدا کنند که در کشور دیگری به این میزان تامین مالی می شوند و از حمایت برخوردار هستند، مهاجرت خواهند کرد.

شهباز گهروئی گفت: این بازیگران سعی می کنند در ایران در یک سری از فیلم ها با حفظ چهارچوب های نظام جمهوری اسلامی حضور داشته باشند تا بتوانند در ایران مشروعیت داشته باشند اما متعلق به یک تفکر دیگر هستند.

انتهای پیام /