سه‌شنبه 17 مهر 1403

سی. ان. ان: نفوذ آمریکا درباره عملیات‌های نظامی اسرائیل محدود است

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
سی. ان. ان: نفوذ آمریکا درباره عملیات‌های نظامی اسرائیل محدود است

شبکه سی. ان. ان بامداد سه‌شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشنگتن در حال حاضر برای برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل تلاش نمی‌کند.

این شبکه به نقل از مقام‌هایی که نامشان را فاش نکرد، اعلام کرد که آمریکا فعلا فعالانه برای احیای توافق آتش‌بس تلاش نمی‌کند و تلاش خود را به جای متوقف کردن خصومت‌ها، به شکل‌دهی و محدود کردن عملیات اسرائیل در لبنان و علیه ایران کرده است.

به نوشته تارنمای سی. ان. ان، ناتوانی آمریکا در متوقف کردن بمباران شدید لبنان و تهاجم زمینی این کشور توسط اسرائیل، این سوال را پیش آورده است که آیا دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به درخواست‌های دولت جو بایدن برای نشان دادن خویشتنداری بی‌اعتنایی می‌کند؟ این مساله باعث شده که کاخ سفید بار دیگر سست و ضعیف جلوه کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، نگرانی‌ها درباره اینکه وعده اسرائیل برای انجام یک عملیات محدود در لبنان به زودی به یک درگیری گسترده‌تر و ادامه‌دار تبدیل شود، باعث ایجاد نگرانی زیادی در دولت بایدن شده است. در همین حال، تلاش‌ها به رهبری آمریکایی برای مذاکره در مورد توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس دچار تزلزل شده است.

مقام‌های آمریکایی گفتند که اسرائیل در مورد غزه ابتدا قصد داشت که یک عملیات زمینی بسیار گسترده‌تری انجام دهد اما واشنگتن، اسرائیل را متقاعد کرد که این طرح صرف‌نظر کند.

این مقام‌ها اذعان کردند که در یک سال گذشته متوجه شدند، وقتی موضوع عملیات نظامی اسرائیل مطرح می‌شود، نفوذ آمریکا در این باره محدود است.

ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه پنجم مهر ماه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از طرح مشترک پاریس و آمریکا برای برقراری آتش‌بس 21 روزه میان لبنان و رژیم صهیونیستی خبر داد.

وی گفت: ما با همکاری شرکای آمریکا روی یک آتش‌بس موقت 21 روزه کار کردیم تا امکان مذاکره فراهم شود.

رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که آمریکا یک تلاش دیپلماتیک جدید را برای پایان دادن به خصومت‌ها در لبنان و غزه آغاز کرده و جنگ علیه هر دو را در یک ابتکار واحد گنجانده است.

یک دیپلمات ارشد غربی اظهار کرد، طرحی که آمریکا به دنبال آن است، شامل اعلام پایان خصومت‌های گسترده علیه غزه توسط اسرائیل، تلاش برای آتش‌بس در لبنان و سپس توافق سیاسی به منظور تعیین مرزهای زمینی میان اسرائیل و لبنان است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.