یک‌شنبه 15 مهر 1403

شتاب‌نگارها مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین لرزه‌ها هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شتاب‌نگارها مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین لرزه‌ها هستند

ابراهیم پور با بیان اینکه با پیگیری اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج 2 دستگاه شتابنگار در شهرفاروج و شهر تیتکانلو نصب و راه‌اندازی شد، گفت: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا ابراهیم‌پور، کارشناس ارشد شبکه شتاب نگار کشور در حاشیه نصب دستگاه برخط شتاب‌نگاری زلزله در شهر تیتکانلو در گفت و گو با خبرنگارعصراترک گفت: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ها فراهم نمی‌شود.

وی افزود: کاهش آسیب پذیری و تاب آوری شهرها و روستاها در مقابله با مخاطراتی چون زلزله و زمین لغزش، با شناسایی و تعیین حریم گسل در شهرها و روستاها و ضوابط اجرای آیین نامه 2800 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نصب دستگاه‌های شتاب نگار برخط و لزوم به‌کارگیری آن‌ها در سامانه‌های هشدار سریع و پاسخ سریع از جمله کارکردهای این دستگاه ها است.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی درنواحی شمال خاوری ایران است و از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد، گفت: در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

ابراهیم پور گفت: با توجه به زمین لرزه به بزرگای 3.5 ریشتر دراردیبهشت ماه امسال در شهر تیتکانلو و بحث لرزه خیزی شهرستان فاروج با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان خراسان شمالی یک دستگاه شتابنگار برخط جهت کنترل پهنه لرزه خیزی استان و شهرستان فاروج در شهرداری تیتکانلو نصب و به شبکه شتابنگاری زلزله کشور متصل شد.

ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، اظهار داشت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد؛ بدین صورت که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیشتر باشد، قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.

حسن ذبیحی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج نیز با اشاره به کاربردهای این دستگاه اظهار داشت: طبق ضریب آیین نامه 2800 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شتاب و لرزه منطقه وقوع زلزله توسط این دستگاه ثبت می شود و در مهندسی زلزله، تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی مناطق جهت ساخت و ساز اصولی کاربرد دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت را ازجمله معیارهایی دانست که در میزان تاب آوری شهرها لحاظ می شود و یکی از مهم‌ترین الزامات، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجهه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله دانست. ذبیحی افزود: استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و نظارت مهندسین ناظر در استان و شهرستان از جمله موارد تاب آوری سازه ها در مقابل مخاطراتی چون زلزله است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان فاروج دارای 2 ایستگاه شتابنگار در شهر فاروج و شهر تیتکانلو است که با پیگیری اداره راه و شهرسازی و هماهنگی فرمانداری شهرستان فاروج در صدد نصب سوم ایستگاه شتابنگار این شهرستان درمنطقه دهستان سنگر هستیم.

انتهای پیام /