پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

شرکت در عملیات اطفاء حریق ترکیه نشان‌دهنده ظرفیت بالا است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
شرکت در عملیات اطفاء حریق ترکیه نشان‌دهنده ظرفیت بالا است

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه شرکت در عملیات اطفاء حریق ترکیه را نشان‌دهنده ظرفیت بالای فنی ما دانست.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه شرکت در عملیات اطفاء حریق ترکیه را نشان‌دهنده ظرفیت بالای فنی ما دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سپاه‌نیوز، سردار سرتیپ دوم پاسدار خلبان شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به اینکه به دنبال آتش‌سوزی‌های گسترده در هشت استان ترکیه و درخواست رسمی دولت آنکارا برای کمک در بخش اطفا حریق و براساس دستور ستاد کل نیروهای مسلح یک فروند هواپیمای ایلیوشن و دو فروند بالگرد اطفا حریق با تجهیزات کامل به این کشور اعزام شد که از لحظه ورود تاکنون مشغول کمک و اطفا حریق هستند و تا زمانی که نیاز باشد، در آنجا حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه در 10 سال گذشته بالغ بر هزار و 200 سورتی پرواز عملیات اطفا حریق داشته‌ایم، گفت: تقریبا در همه مواردی که در نقاط مختلف کشور شاهد آتش‌سوزی‌های شدید بوده‌ایم، نیروی هوا فضای سپاه در آنجا حضور داشته و فعالیت کرده است و اگر امروز نیروهای پروازی و عملیاتی ما و متخصصان و مهندسان ما آنقدر حرفه‌ای و قابل قبول شده‌اند که می‌توانند در سطح بین‌المللی فعالیت کنند، این نشأت گرفته از تلاش این عزیزان در 10 سال گذشته در بخش‌های مختلف کشور بوده است.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به اینکه در چهار ماه ابتدایی امسال ما بالغ بر 180 سورتی عملیات اطفا حریق در هفت نقطه کشور از جمله یاسوج، مرودشت، جهرم، نقده، گلستان و چند نقطه دیگر داشته‌ایم، افزود: این در حالی است که نقطه استقرار ما در تهران است، ولی به محض اطلاع از این حوادث وارد عملیات شده‌ایم.

سردار فرزادی‌پور با تأکید بر اینکه استفاده از هواپیما و بالگرد در اطفا حریق با درخواست و نظر متخصصان انجام می‌شود، گفت: عملیات اطفا حریق تابع عوامل مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی، درجه حرارت هوا، شدت باد و محل حریق است، ولی هر جایی که به تشخیص کارشناسان درخواستی از هواپیمای ایلیوشن شده است ما حضور داشته‌ایم.

وی افزود: در آتش‌سوزی هورالعظیم عمده عملیات با هواپیمای ایلیوشن انجام شد و در روز در شرایط گرمای هوای خوزستان 10 پرواز عملیاتی داشتیم که بسیار قابل توجه است و نوعی رکورد است یعنی 12 ساعت مداومت پروازی، و دوستانی که در حوزه هوانوردی کار می‌کنند از اهمیت این موضوع آگاه هستند.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه حضور در عملیات اطفا حریق در ایلام و پاسارگاد شیراز با استفاده از هواپیما را از دیگر عملیات‌های این نیرو برشمرد و گفت: هر زمانی که متخصصان ما تشخیص دهند و درخواست شود، ما حتما در آن حضور خواهیم داشت و کارنامه عملیاتی مجموعه این را نشان می‌دهد، هر چند همه نیروهای مسلح در همه شرایط در خدمت مردم هستند.

سردار فرزادی‌پور با بیان اینکه در فاصله سال‌های 96 تا 98 فقط در دو موضوع سیل و زلزله در شمال و جنوب کشور و کرمانشاه ما بیش از 500 پرواز انجام دادیم که قابلیت این نیروها را نشان می‌دهد، افزود: همه امکانات ما در خدمت مردم است و ما هم به عنوان پاسداران و فرزندان این ملت در هر حادثه‌ای و هر موضوعی در کنار ملت هستیم و تا جایی که از دستمان برآید، خدمت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اعزام نیروی عملیاتی اطفا حریق به ترکیه شیطنت رسانه‌ای در فضای مجازی توسط معاندان انجام شده است که این هواپیماها چرا اعزام شده‌اند؟ گفت: دو نکته را در این خصوص باید بگویم، اول اینکه ما به عنوان فرزندان ملت در هر شرایطی و در هر بحرانی دوشادوش مردم و در کنار آن‌ها بوده‌ایم و خواهیم بود و کوچک‌ترین تردیدی نیست که این سرمایه‌های مردمی اولویت اول و آخر آن برای مردم است.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه تصریح کرد: نکته دوم اینکه، اگر امروز خداوند به واسطه لطف و عنایتش توانمندی به متخصصان ما داده است که قادرند عملیات بزرگ و سخت اطفا حریق در سطح بین‌المللی انجام دهند و پذیرفته نیز شده‌اند، این را می‌گویم که ما به عنوان نماینده مردم ایران و نماینده جمهوری اسلامی در این مأموریت‌ها حضور داریم.

سردار فرزادی‌پور افزود: مردم ایران مردمی هستند با گذشته تاریخی غنی و روحیات عاطفی و انسان دوستانه و طبیعتا این موضوع‌ها نیز موضوعی انسانی است و اگر ما در آنجا حضور داریم، حامل پیام مردم ایران به کشورهای دوست و همسایه هستیم.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه خاطرنشان کرد: حضور ما در عملیات اطفا حریق در ترکیه نشان‌دهنده ظرفیت بالای فنی ما و همچنین به خاطر مسائل انسان‌دوستانه است و ما حامل پیام ملت بزرگ ایران در این عملیات هستیم.