جمعه 30 شهریور 1403

شرکت در کنوانسیون‌ها به اختیار دولت‌ها است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
شرکت در کنوانسیون‌ها به اختیار دولت‌ها است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در کنوانسیون‌های بین المللی رضایت دولت‌ها به کنوانسیون‌ها به اراده خودشان است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره ابعاد حقوقی تشریح ابعاد حقوقی لوایح مرتبط با FATF گفت: FATF به گروه اقدام مالی گفته می‌شود و تقریبا همزمان با اوج گرفتن جرائم مواد مخدر، تعدادی از کشور‌ها تصمیم به مقابله کردند؛ به همین ترتیب که کار جلوتر آمد، مسائل مربوط به فساد مالی و پولشویی نیز وارد این گروه شد؛ افزون بر این پس از اوج گرفتن مساله تروریستی این معاهده هم به آن اضافه شد. همچنین چون مسائل جهانی بود اکثریت کشور‌ها تصمیم بر وضع قوانین داخلی به تشخیص خود برای چنین موضوعاتی شدند؛ در کنار این هم استانداردهایی برای بانک‌ها وضع شد.

جنیدی بیان کرد: FATF گروه‌های جهانی و منطقه‌ای دارد. در گروه جهانی 37 و در گروه‌های منطقه‌ای هم تعدادی همکار دارد، اما تقریبا تمام گروه‌های حقوقی همکاری می‌کنند. در این دو ماده که موضوع بحث ما است که مربوط به پالرمو و CFT می‌شود، تقریبا تمام کشور‌های عضو این دو کنوانسیون هستند.

او با اشاره به حقوق اسلامی گفت: حقوق اسلامی بیشتر از این‌ها ریشه دارد، یعنی حقوق اسلامی از لحاظ کرامت انسانی از مابقی قوانین جلوتر است. به نظر بنده نگرانی در مورد این گروه‌ها وجود ندارد، ما صراحتا تحفظ گذاشته‌ایم و کثیری از کشور‌های دنیا نیز تحفظ گذاشته‌اند و اگر هم این حق را نمی‌گرفتیم، بند 16 اصل سوم و اصل 154 قانون اساسی در هر دو مفاهیم عام‌تری از حق تحفظ را در بر می‌گیرد؛ اگر در توافق طرفی زیر آن بزند و شرط آن را نپذیرد خطری طرف مقابل را تهدید نمی‌کند و در کنوانسیون‌های بین المللی رضایت دولت‌ها به کنوانسیون‌ها به اراده خودشان است.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره اعتراض کشور‌ها در معاهدات بین المللی افزود: اگر فرض کنیم در معاهده‌ای که 200 عضو دارد، ده درصد کشور‌ها به حق تحفظ خود اعتراض کنند، مانند این است که در آن معاهده نیستند؛ البته خیلی از کشور‌ها تحفظ را گذاشته‌اند و کسی تا به حال چنین اعتراضی نکرده است.

در حال تکمیل...