یک‌شنبه 8 مهر 1403

«شهاب الدین صدر» رییس دوره‌ای خانه احزاب ایران شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«شهاب الدین صدر» رییس دوره‌ای خانه احزاب ایران شد

تهران - ایرنا - رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در دومین نشست سالیانه خانه احزاب ایران به عنوان رییس سال دوم دوره هفتم این مجموعه سیاسی انتخاب شد.

پس از آنکه نشست روز بیست و نهم اردیبهشت ماه خانه احزاب به دلیل نصاب‌شکنی فراکسیون مستقلین به تعویق افتاد (اینجا بخوانید)، دومین نشست ارکان خانه احزاب با حضور 16 تن برای انتخاب رییس این مجموعه سیاسی از طیف مستقلین و اعتدالیون عصر دوشنبه در محل خانه احزاب برگزار شد و سید شهاب الدین صدر با بدست آوردن 8 رای به عنوان رییس سال دوم دوره هفتم خانه احزاب جانشین «عبدالحسین روح الامینی» از جناح اصولگرا شد. همچنین در این جلسه جمشید ایرانی 6 رای بدست آورد و 2 نفر رای ممتنع دادند.

ریاست خانه احزاب هر ساله به شکل چرخشی میان نمایندگان سه فراکسیون اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین دست به دست می‌شود.

قدرتعلی حشمتیان شاخص‌ترین فعال طیف مستقلین که از مدتها پیش خود را نامزد ریاست این مجموعه کرده بود در نشست امروز به یکباره انصراف داد. او ساعتی پس از انتخاب رییس جدید خانه احزاب با انتشار متنی در فضای مجازی، این جلسه را «مسموم» توصیف کرد و درباره علت کناره گیری‌اش نوشت: «[چون] اکثر دوستان از جمله محمد حسن غفوری فرد، مصطفی کواکبیان، مهدی علیخانی، محمد مهدی مفتح، محمد حسینی، علی صوفی، حجت‌الله نیکی ملکی، محمد علی تبرایی، شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی و... درجلسه غایب بودند، بنده انصراف دادم و کاندیدا نشدم.»

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران در ادامه سبد رای شهاب الدین صدر را حداقلی توصیف کرد و با تاکید بر لجاجت برخی اصلاح‌طلبان به دلیل اتفاقات جلسه انتخاب نماینده احزاب ملی در کمیسیون ماده 10 (اینجا بخوانید)، یادآور شد: «برای اولین بار در تاریخ خانه احزاب ایران... برخی اصلاح طلبان... یک اصول‌گرا را برای سال پیش‌رو به ریاست خانه احزاب پیشنهاد و حمایت کردند.»

شهاب الدین صدر رییس دوره ای خانه احزاب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه رییس و هیات رییسه خانه احزاب هر ساله از میان سه جریان سیاسی کشور انتخاب می‌شود، گفت: احتمالا نائب رییس اول خانه احزاب عبدالحسین روح الامینی از طیف اصولگرا و نائب رییس دوم هم حسین کمالی از جریان اصلاح طلبی انتخاب می‌شوند.

در واکنش به انتخاب صدر به عنوان رییس جدید خانه احزاب ایران، «محمد جواد محمدی نوری» دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی و دبیر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست او شاهد تحول اساسی در توسعه سیاسی احزاب و تعامل بیشتر با نهادهای حاکمیتی و نخبگان جامعه برای برون رفت از مشکلات فعلی باشیم.

«خانه احزاب ایران» سازمانی مردم نهاد متشکل از احزاب و تشکل های سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل (اعتدالیون) است که با هدف نزدیک‌تر کردن احزاب در سال 1379 خورشیدی تاسیس شد.

سید حسین موسوی تبریزی روز بیست و دوم اسفندماه 1379 به عنوان رئیس دوره نخست خانه احزاب انتخاب شد و پس از آن، به ترتیب حسن غفوری فرد (1382)، موسوی تبریزی در دو دوره 1384 و 1386، حسین کاشفی (1388)، حسن غفوری فرد (1394)، قدرتعلی حشمتیان (1395)، حسین کمالی (1397) و عبدالحسین روح الامینی (1398) به ریاست این نهاد برگزیده شدند.

*س_برچسب‌ها_س*