شنبه 1 اردیبهشت 1403

شهرداری‌های خراسان شمالی آب فضای سبز را از شرب جدا کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهرداری‌های خراسان شمالی آب فضای سبز را از شرب جدا کنند

بجنورد - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: شهرداری‌های استان، بویژه در سه شهر اسفراین، جاجرم و گرمه، مکلف هستند که آب فضای سبز را از آشامیدن، جدا کنند.

محسن محمدی روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: متاسفانه در زمینه جداسازی آب فضای سبز از آشامیدن، کار خاصی جز در شهرداری مرکز استان انجام نشده است.

وی افزود: شهرداری ها در سه شهر اسفراین، جاجرم و گرمه، مکلف هستند تا 2 ماه آینده نیمی از آب فضای سبز را از آشامیدن جدا کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از شهرداری ها خواست تا در اسرع وقت اعلام کنند که چه کاری در زمینه جداسازی آب فضای سبز انجام داده اند.

محدودیت کشت برنج به کشاورزان اطلاع داده شود

محمدی در باره ممنوعیت کشت برنج در استان گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به شرایط استان، برآورد می شود سال آینده تنها 400 هکتار برنج در استان کشت شود و کاشت این محصول در باقی کشتزارها حتی در صورت مناسب بودن شرایط برای رهاسازی آب سد، باید ممنوع شود.

وی افزود: این موارد باید به برنج کاران اعلام شود تا از اکنون در جریان ممنوعیت ها باشند و از افزایش تعرفه های برق و محدودیت های آب مطلع شوند و در زمینه کشت، برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

کشت برنج ممنوع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه کشت برنج در این استان ممنوع شده است، گفت: سال گذشته، به دلیل شرایط بارندگی خوب در کشور، کاهشی در سطح زیر کشت برنج نداشته ایم و حتی افزایش هم رخ داد و در استان ما آب سد شیرین دره رها شده و در اختیار کشاورزان بود و در عمل اهرمی برای ممنوعیت کشت برنج در دست نبود.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل کشت برنج قرار داریم، میزان دقیق سطح زیر کشت برنج اعلام نشده، اما پارسال هزار و 319 قطعه زمین به وسعت 968 هکتار زیر کشت این محصول رفته بود.

برخی زمین ها جز برای کشت برنج، مناسب نیست

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با اشاره به بالا بودن زه آب در برخی از زمین های استان، گفت: در این زمین ها، محصولی جز برنج قابل کشت نیست از این رو به ناچار این محصول کشت می شود.

عبدالله یوسفی اظهار داشت: به شکل کنترل شده در جاهایی که زه آب بالا است و برای کشت آب کافی موجود است، کاشت برنج تا بین 400 تا 500 هکتار منطقی است.

مطالبه آبی از شهرداری ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم درباره استفاده از آب تولیدی شرکت برای آبیاری فضای سبز شهری، گفت: پیش از این 267 اشتراک فضای سبز در این شرکت وجود داشت که سالانه یک میلیون مترمکعب مصرف به ثبت می رسید اما اکنون شمار اشتراک ها به 116 اشتراک کاهش یافته و حجم مصرف هم به 330 هزار مترمکعب رسیده است.

غلامحسین ساقی اظهار داشت: بخش عمده اشتراک فضای سبز، در بجنورد بود که تقریبا تمام این اشتراک ها برچیده شده و شهرداری مرکز استان با مجوز شرکت آب منطقه ای، نسبت به حفر چاه اقدام کرده و از آن استفاده می کند.

وی افزود: بخش عمده مشکل ما در این زمینه، مربوط به شهرهای اسفراین، گرمه و جاجرم است، البته در شهر گرمه هم کارهایی در حال انجام است.

ساقی اظهار داشت: این در حالی است که گویا در شهر اسفراین، اراده ای برای جداسازی آب فضای سبز نیست و علاوه بر آن پرداخت نشدن مطالبات ما، مشکلات را بیشتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری جاجرم نیز 10 میلیارد ریال بدهی دارد که نه اراده ای به قطع انشعاب فضای سبز دارد و نه برای پرداخت بدهی اقدام می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: ما آمادگی داریم بابت توسه این بدهی زمین از شهرداری بگیریم و بدهی را با زمین و یا با هزینه آسفالت تهاتر کنیم.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری آن در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*