دوشنبه 16 مهر 1403

شورای راهبردی موکبداران در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شورای راهبردی موکبداران در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد

نماینده موکبداران اربعین حسینی گفت: با گذشت دو سال از تشکیل شورای راهبردی موکبداران، این شورا همچنان در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام نریمانی در همایش تجلیل از موکبداران نمونه که در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: امروز مهم‌ترین مسئله در دنیای اسلام، موضوع حزب‌الله و مقاومت اسلامی است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. موکبداران که در میدان عمل حضور دارند، امروز آمادگی خود را برای حمایت از حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امسال، دیر اعلام شدن ثبت‌نام مواکب بود. در حالی که می‌توانستیم این ثبت‌نام را در طول سال انجام دهیم، اما به دو هفته آخر موکول شد که مشکلات زیادی ایجاد کرد. مواکب قطعاً باید قانون‌مند باشند، اما بهتر است این اقدامات زودتر انجام شود.

نماینده موکبداران اربعین حسینی با اشاره به تأخیر در اعلام سهمیه‌ها گفت: این موضوع بارها در جلسات مختلف مطرح شده، اما متأسفانه برخی موارد به لحظه آخر موکول می‌شود و تعدادی از افراد موفق به دریافت سهمیه نمی‌شوند.

نریمانی افزود: چرا امسال در سهمیه سوخت دوگانگی به وجود آمد؟ قرار بود سوخت رایگان باشد، اما اعلام شد که باید بخریم و فاکتور ارائه دهیم. ما که در عراق با مشکلات زیادی مواجهیم، چگونه می‌توانیم فاکتور تهیه کنیم؟ حتی مشخص نیست از کجا در عراق فاکتور بگیریم. امسال 90 میلیون تومان برای سوخت هزینه کردیم.

وی با تأکید بر مردم‌محور بودن مواکب حسینی و نقش جهادی آن‌ها، تصریح کرد: تمام موکب‌ها امروز دست یاری به سوی شما دراز کرده‌اند تا در تصمیم‌گیری‌ها و امور اجرایی کمک کنند. اما با اینکه دو سال است شورای راهبردی تأسیس شده، هنوز در تصمیم‌گیری‌ها نقشی نداریم. این مسئله را در جلسات مختلف به مسئولان اعلام کرده‌ایم.

نریمانی ادامه داد: خواهش می‌کنیم که ما را در تصمیم‌سازی‌ها و امور اجرایی دخالت دهید؛ موکبداران بهترین پشتوانه برای ستاد بازسازی هستند و باید از ظرفیت آن‌ها بیشتر استفاده شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ما، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و صحیح به مواکب است. ما دسترسی مناسبی به مواکب نداریم تا اطلاع‌رسانی کنیم و این موضوع ضعف بزرگی است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که مشوق‌ها و امتیازات بر اساس ظرفیت مواکب تخصیص داده شود؛ چرا که نمی‌توان با همه به‌طور یکسان برخورد کرد. ما و نمایندگان مواکب بهترین مرجع برای سنجش ظرفیت آن‌ها هستیم.

نریمانی با اشاره به نیاز به زیرساخت‌های ضروری مثل برق و یخ برای مواکب، پیشنهاد کرد: موکب‌های دولتی به سمت تأمین این زیرساخت‌ها هدایت شوند. چه کسی گفته پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن و بانک‌ها باید موکب بزنند؟ این‌ها باید از مواکب پشتیبانی کنند و زیرساخت‌ها را فراهم کنند، مثل تأمین دستگاه بسته‌بندی آب، یخ‌ساز و ژنراتور برق. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که موکب‌های دولتی با هزینه‌های سنگین و پرچم‌های بزرگ در مقابل موکب‌های کوچک قرار گرفتند، بدون اینکه سودی برای زائران و مواکب داشته باشند.

چند توصیه اخلاقی به موکبداران اربعین حسینی

نماینده موکبداران اربعین حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم، ایجاد تعامل میان موکب‌های ایرانی و عراقی است. تاکنون در این زمینه چه کرده‌ایم؟ دوستانی که در ستادهای کربلا و نجف حضور دارند، کجا میان موکب‌های ایرانی و عراقی تعامل برقرار کرده‌اند؟ خواهش می‌کنم امسال این تعامل را میان موکب‌های ایرانی و عراقی ایجاد کنید.