پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

شوری و فرسایش خاک، چالش عمده کشور

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شوری و فرسایش خاک، چالش عمده کشور

دبیر اجرایی نشست علمی و تخصصی روز جهانی خاک گفت: شوری و فرسایش خاک یکی از چالش عمده کشور است.

دکتر محبوبه جلالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سده رو به پایان، اتفاقات مهمی در حوزه خاک و آب رقم خورده است و در این راستا نهادهای آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی جدید ایجاد و گسترش یافته‌اند.

وی ادامه داد: در 50 سال گذشته، 16 کنگره دوسالانه، 14 همایش سالانه و در سال‌های اخیر روز جهانی خاک همگام با "مشارکت جهانی خاک" در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار و زمینه تضارب آراء اندیشمندان، محققان و سیاستگذاران حوزهی خاک و سایر حوزه‌های وابسته فراهم شده است.

دبیر اجرایی نشست علمی و تخصصی روز جهانی خاک گفت: برگزاری مراسم روز جهانی خاک در ایران سابقه‌ای چند ساله دارد؛ قرار است با محوریت گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان این مراسم 17 آذرماه ساعت 19 الی 21، با حضور اساتید، دانشجویان و متخصصان در این زمینه به صورت مجازی از طریق لینک luwebc.viannacloud.ir/Class/76/14142 برگزار شود.

شوری و فرسایش خاک یکی از چالش عمده کشور

جلالی با اشاره به مهمترین مخاطرات و چالش‌های عمده خاک‌های ایران اضافه کرد: نبود تفکر امانت‌مدار و اخلاق‌محور در بهره‌برداری صحیح و پایدار از خاک و زمین ریخت، نبود حکمرانی خاک و آب، فرسایش خاک، بی‌توجهی به موازین آمایش سرزمین و بارگزاری‌های بی‌رویه، کاهش مواد مغذی و آلی خاک‌ها، تغییر بی‌رویه کاربری اراضی زیست‌پذیر، شوری و شوری زایی در خاک‌ها، بیابان‌زایی و گسترش ریزگردها، فرسودگی و خستگی خاک‌ها، تخریب خاک‌ها و انحطاط اراضی، تخریب زیستی خاک و تهدید زندگی خاکزیان و آلودگی خاک‌ها از مهمترین و چالش‌های عمده مساله خاک در کشور است.

وی ادامه داد: حاصل همه این تلاش‌ها، گوشزد به غفلت از اهمیت این امانت‌های الهی و ایجاد ضرورت توجه توامان به ابعاد معنوی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و محیط زیستی خاک و آب بوده است.

شعار امسال جلوگیری از شور شدن خاک و افزایش بهره‌وری آن است

دبیر اجرایی نشست علمی و تخصصی روز جهانی خاک بیان کرد: شعار امسال جلوگیری از شور شدن خاک و افزایش بهره‌وری آن است که تاکید بر یکی از مهمترین مخاطرات خاک دارد.

جلالی با بیان اینکه برنامه این نشست شامل سخنرانی اساتید و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف خاک، پخش کلیپ‌های آموزشی با موضوع خاک و مخاطرات آن، اعلام نفرات برتر مسابقه عکاسی با این محوریت و... است، عنوان کرد: همچنین دکتر محبوبه جلالی (هیات علمی گروه و مهندسی خاک دانشگاه لرستان)، دکتر حسین اسدی (دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه تهران)، دکتر محسن ارسلانی (پژوهشگر دیرینه اقلیم شناسی دانشکده جغرافیا و علوم زمین دانشگاه ارلانگن - نورنبرگ آلمان)، دکتر مراد سپهوند (عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان)، دکتر علی اکبر زارع (عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی) و دکتر حمید رضا متین فر (دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه لرستان) به موضوعات مختلف و تخصصی خاک خواهند پرداخت.

دبیراجرایی نشست علمی و تخصصی روز جهانی خاک یادآور شد: شرکت در این نشست برای عموم آزاد است و گواهی معتبر شرکت در نشست به تمام شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام