جمعه 15 تیر 1403

شوک خالق اتریوم به بازار ارز دیجیتال | منتظر افزایش تراکنش اتر باشیم؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
شوک خالق اتریوم به بازار ارز دیجیتال | منتظر افزایش تراکنش اتر باشیم؟

در آخرین پست وبلاگی خود، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، روش‌های جدیدی را برای افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها در شبکه اتریوم معرفی کرده است. بوترین اظهار داشت که در حال حاضر، کاربران مجبورند مدت زمان طولانی برای تأیید تراکنش‌های خود در بلاکچین اتریوم صبر کنند، که چندان مطلوب نیست.

در پست اخیر خود، بوترین، رویکرد جدیدی را پیشنهاد کرده که شباهت زیادی به الگوریتم اجماع تندرمینت (Tendermint) دارد. در این رویکرد، هر بلاک قبل از ایجاد بلاک بعدی، نهایی می‌شود. بدین ترتیب، سرعت تأیید تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم افزایش یافته و تجربه کاربران بهبود می‌یابد.

پیشنهاد بوترین برای افزایش سرعت تراکنش‌های اتریوم

در سالیان گذشته اتریوم هرگز از نظر سرعت تراکنش‌ها عملکرد خوبی را در مقایسه با سایر رقبایش به نمایش نگذاشته است. اگرچه پس از بروزرسانی مرج، زمان تایید تراکنش‌ها به 5 تا 20 ثانیه کاهش یافته است، سایر رقبا با سرعت به مراتب بالاتری تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.

بر اساس گزارشی که کوین گکو در ماه می منتشر کرد، اتریوم حتی در بین 10 شبکه بلاکچینی سریع جهان نیز قرار ندارد. در این رتبه‌بندی، سولانا، سویی و زنجیره هوشمند بایننس در رتبه‌های نخست قرار دارند.

رتبه‌بندی بلاکچین‌ها از نظر پردازش تراکنش‌ها در ثانیه - منبع: CoinGecko

به منظور برطرف کردن این مشکل، حالا بوترین روش جدیدی به نام نهایی شدن تک اسلات (single-slot finality) را پیشنهاد کرده است. در حال حاضر، با اجماع گسپر (Gasper) شبکه اتریوم حدود 12.8 دقیقه طول می‌کشد تا تراکنش‌ها نهایی شوند اما با استفاده از رویکرد نهایی شدن تک اسلات، فرآیند تایید تراکنش‌ها تسهیل شده و زمان انتظار تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

روش نهایی‌سازی سینگل اسلات - منبع: vitalik.eth

بوترین در این رابطه نوشته است:

در طول دو سال گذشته، رویکرد فعلی ناراحتی زیادی برای ما ایجاد کرده است. دلایل اصلی این است که اولا این رویکرد پیچیده است و باگ‌های تعاملی زیادی در مکانیسم رای‌گیری اسلات به اسلات و ایپاک (Epoch) به ایپاک وجود دارد، ثانیه مدت تایید 12.8 دقیقه بسیار طولانی است و هیچ‌کس نمی‌خواهد اینقدر معطل شود.

با توجه به نزدیک شدن به آغاز به کار صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم (ETF) در آمریکا، به نظر می‌رسد نیاز به بهبود سرعت تراکنش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

بوترین همچنین در این پست بر استفاده از راهکارهای لایه 2 که تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش می‌کنند نیز تاکید کرد. استفاده از این راهکارها به شبکه اصلی اتریوم اجازه می‌دهد تا بر روی فانکشن‌های اصلی خود از جمله ثبات، مقاومت در برابر سانسور و امنیت تمرکزکند. وظیفه شبکه‌های لایه 2، ارائه تجربه کاربری بهتر، سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها و انطباق با نیازهای مختلف کاربران است.

با این حال، از آنجایی که کاربران همچنان خواهان تسریع تراکنش‌ها هستند، شبکه‌های لایه 2 روز به روز سیستم‌های جدیدی را معرفی می‌کنند؛ فرآیند پیچیده‌ای که بوترین آن را به ساختن یک لایه کامل بلاکچین تشبیه می‌کند. یکی دیگر از پیشنهادهای بوترین برای افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها، امکان پرداخت کارمزد اضافی توسط کاربران است. بوترین در این باره می‌گوید: ایده اصلی ایجاد یک پروتکل استاندارد است که کاربر می‌تواند در ازای تضمین فوری مبنی بر اینکه تراکنش او در بلاک بعدی گنجانده می‌شود، کارمزد اضافی ارائه کند. اگر این اتفاق به هرنحوی اتفاق نیفتد، اعتبارسنج جریمه خواهد شد. بوترین در پایان پست خود این تغییرات را «قابل اجرا» و «دست‌یافتنی» خواند اما خاطرنشان کرد آنها همچنان در حد ایده هستند و هیچ زمان مشخصی برای اجرای آنها وجود ندارد.

شوک خالق اتریوم به بازار ارز دیجیتال | منتظر افزایش تراکنش اتر باشیم؟ 2
شوک خالق اتریوم به بازار ارز دیجیتال | منتظر افزایش تراکنش اتر باشیم؟ 3