جمعه 31 فروردین 1403

شکست انحصار واکسن؛ آمریکا و روسیه آری، آلمان نه

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شکست انحصار واکسن؛ آمریکا و روسیه آری، آلمان نه

کرونا هنوز سوژه اصلی بسیاری از رسانه‌های جهان است. آن هم در شرایطی که اکنون مساله در انحصار بودن مطرح است. در همین راستا «لوفیگارو»، روزنامه فرانسوی پرسیده است که آیا شکستن انحصار، به معنای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در جهان است؟ آمریکا و روسیه می‌گویند آری و آلمان می‌گوید نه.

آلبرت کوچویی گوینده پیشکسوت رادیو که هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند، مطلب بالا را عنوان کرده است.

به گزارش ایسنا، برخی اخبار امروز (19 اردیبهشت ماه) روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:

چند روزی است که درگیری نیروهای صهیونیست با مردم فلسطین در روز قدس، سوژه اصلی رسانه‌های جهان شده است. موضوعی که در کنار جریان واکسن کرونا هم‌اکنون بخش زیادی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

_ «گاردین»: شلیک گلوله به نمازگزاران فلسطینی

_ «لوفیگارو»: برخورد سخت و خونین در روز قدس

_ «ال موندو»: سخت‌ترین تنش خونین / ایران یورش سربازان را علیه فلسطینیان، محکوم کرد

_ «شلیک به نمازگزاران» عنوان نخست روزنامه «گاردین» است. بیش از 250 فلسطینی در درگیری با سربازان اسرائیل مجروح شدند. بر اثر انفجار و آتش و دود در مسجدالاقصی، 17 مامور مخفی و افسر پلیس اسرائیلی نیز مجروح شدند. فلسطینی‌ها به محدودیت‌هایی که به‌تازگی بسیار افزایش یافته است، معترض هستند. سربازان اسرائیلی به فلسطینی‌هایی که با سنگ و پرتاب اشیا به مقابله می‌پرداختند، شلیک می‌کردند.

_ نگاه نخست برخی از روزنامه‌های فرانسه نیز به درگیری در بیت‌المقدس شرقی است. «لوفیگارو» نوشته است: بیش از 180 مجروح فلسطینی از اعتراض و برخوردهای سخت و خونین در مسجدالاقصی به جا مانده است.

_ «لوموند» نوشته است: بیت‌المقدس شرقی، خاکی است که اسرائیل در جنگ 1967 از اردن غصب و آن را ضمیمه خاک خود کرد؛ موضوعی که مورد اعتراض اتحادیه اروپا هم هست. موج ناآرامی در هفته‌های اخیر، به برخورد خونین انجامید.

از سوی دیگر کرونا نیز هنوز سوژه اصلی بسیاری از رسانه‌های جهان است. آن هم در شرایطی که اکنون مساله در انحصار بودن مطرح است. «لوفیگارو»، روزنامه فرانسوی پرسیده است که آیا شکستن انحصار، به معنای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در جهان است؟ آمریکا و روسیه می‌گویند آری و آلمان می‌گوید نه. از سوی دیگر هند و آفریقای جنوبی می‌گویند با شکستن انحصار توان تولید بیشتر را دارند.

_ «لوموند»، روزنامه دیگر فرانسوی نیز نوشته است: اردوغان منزوی هم‌اکنون رو به مصر و عربستان سعودی آورده تا روابط آسیب دیده‌اش را سامان ببخشد.

_ «لوفیگارو» در گزارشی دیگر با عنوان «ذخیره های سیاسی»، نوشته است: فرانسوا مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روی آخرین ذخیره‌های پس‌اندازش برای سال 2022 یعنی سال سرنوشت‌ساز برای انتخابات، حساب باز کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه در حال آماده کردن خود برای مقابله با مارین لوپن، رقیب قدرش، است. هرچند می‌گویند امانوئل مکرون تکتاز انتخابات فرانسه خواهد بود.

انتهای پیام