چهارشنبه 18 مهر 1403

شیخ زکزاکی به یک کشور اسلامی منتقل و درمان شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شیخ زکزاکی به یک کشور اسلامی منتقل و درمان شود

قم - ایرنا - آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: شیخ زکزاکی درحقیقت شهیده زنده جهان اسلام است، امیدواریم صدای شخصیت‌ها به گوش رهبران نیجریه برسد و آنها موافقت کنند که وی به یکی از کشور اسلامی منتقل و روند درمان او پیگیری شود.

به گزارش یکشنبه شب دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی در دیدار شماری از اعضای خانواده شیخ ابراهیم زکزاکی، با تجلیل از شخصیت این عالم وارسته و مردمی، از وی به‌عنوان شخصیتی قهرمان و مبارز یاد کرد که شش فرزند خود را تقدیم اسلام کرده است.

وی با ابراز تاسف از وضعیت بسیار اسفناک جسمی شیخ زکزاکی و همسرش، اظهار کرد: ظلمی نیست که در حق شیخ و خانواده‌اش نکرده باشند، متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی هم در این خصوص بی‌تفاوت هستند.

وی با ابراز تاسف از سکوت خفت‌بار مدعیان حقوق بشر و سران کشورهای اسلامی در قبال این ظلم آشکار، تصریح کرد: ما این ظلم‌ها و جنایت در حق شیخ زکزاکی و خانواده ایشان را محکوم می‌کنیم و دولت نیجریه را در قبال آن مسئول می‌دانیم.

این مرجع تقلید، شخصیت‌ها و متفکران جهان اسلام را به تحرک بیشتر در این خصوص توصیه اکید و اظهار کرد: از اندیشمندان و صاحب‌نظران جهان اسلام می‌خواهیم نسبت به این موضوع اعتراض کنند، دولت نیجریه نیز باید در این خصوص مسئولانه عمل کند و به ظلم علیه شیخ زکراکی پایان دهد.

وی با اشاره به نقش شیخ زکزاکی در گرایش مردم نیجریه به سمت اسلام و مکتب اهل بیت (ع) فداکاری ایشان و همچنین جنایات و ظلم‌هایی که در حق وی شده را در تاریخ اسلام کم‌سابقه دانست.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ایشان علیه حکومت نیجریه قیام و حرکتی نکرده است، گناه او این است که نفوذ مردمی زیادی دارد و مردم ایشان را دوست دارند.

وی دولت و دستگاه دیپلماسی ایران اسلامی و رسانه‌ها را به فعالیت بیشتر و جدی‌تر در پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی توصیه و بیان کرد: باید در این خصوص اعتراض و پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا شیخ زکزاکی از این وضعیت دشوار و بغرنج خلاصی پیدا کند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان، ضمن دعا برای سلامتی شیخ زکزاکی، از صبر و شکیبایی ایشان ستایش کرد.

در آذر سال 1394 ارتش و پلیس نیجریه با یورش به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر «زاریا» و منزل شیخ ابراهیم زکزاکی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند؛ برخی رسانه‌ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا 2 هزار تن ذکر کرده‌اند.

در این یورش، شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یک سال قبل از آن یعنی در روز قدس سال 1393 با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های گوناگون جلوگیری کرده است و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده بود.

در ماه‌های اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند.

*س_برچسب‌ها_س*