جمعه 10 فروردین 1403

صف‌آرایی مخالفان و موافقان در پارلمان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

دنیای اقتصاد: با ادامه ناآرامی‌ها پس از فوت مهسا امینی دختر 22ساله‌ای که از سوی گشت ارشاد دستگیر شده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو طیف قرار گرفتند، نمایندگان مخالف گشت ارشاد و معتقد به اصلاح روند فعلی این گشت و نمایندگانی که با وجود خشمگین شدن مردم همچنان معتقد به فعالیت گشت ارشاد به همان سبک و سیاق سابق هستند. موافقان اصلاح قانون گشت ارشاد از طیف‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی...

موافقان گشت ارشاد چه می‌گویند؟

سید‌محمود نبویان، عضو جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اگرچه به صورت مستقیم حرفی از گشت ارشاد به میان نیاورد، اما به صورت تلویحی موافقت خود با روند کنونی گشت ارشاد را اعلام کرد و گفت: مردم ما عاشق اسلام و انقلاب هستند و اغتشاش‌گران افرادی رضاخان مشرب، داعشی و فاسد هستند و ربطی به ملت ایران ندارند. این افراد کف روی آب هستند و نجاساتی هستند که ملت ما با حضور خود در صحنه این نجاسات را از دامن نظام طرد می‌کنند. او تاکید کرد: آشوب‌طلبان به دنبال فحشاء و هوسرانی هستند و دوست دارند هر غلطی می‌خواهند، انجام دهند و فساد، هوسرانی و فحشاء کنند. برخی از آنان می‌خواهند روش رضاخان را زنده کنند. این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد: برخی از سلبریتی‌ها که افرادی بی‌مقدار هستند و فقط اسم درکرده‌اند، این روز‌ها مباحث نادرستی را مطرح می‌کنند. مهم نیست که این سلبریتی‌ها چقدر طرفدار یا فالوور دارند. برخی از سلبریتی‌ها افرادی بی‌مقدار و بی‌ارزش هستند. آنان باید پاسخ دهند که به چه حقی قبل از آنکه ماجرای مهسا امینی مشخص شود، یکسری اقدامات انجام دادند و حرف‌های نامربوطی زدند؟ نبویان همچنین تاکید کرد: اگر نیروی انتظامی اسلحه دارد باید با اسلحه بتواند از خودش دفاع کند. باید نیروی انتظامی امنیت مردم را با هر وسیله‌ای حفظ کند و ابایی هم نداشته باشد. همچنین علی خضریان، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در توییتی که به حضورش در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا اشاره داشت، نوشت: اغتشاشات اخیر پیچیده‌تر از مطالبه‌گری حول درگذشت مهسا امینی است و در شرایطی که جمهوری اسلامی توانسته کشور را بدون توجه به نتایج مذاکرات اداره کند و با عضویت در سازمان همکاری شانگهای و حضور موثر در مراسم اربعین، قدرت سیاسی خود را نشان دهد، دشمن به دنبال تغییر میدان مبارزه است. به گزارش انتخاب، او در بخش دیگری از این توییت تاکید کرد: در هیچ جای دنیا به دلیل احتمال خطای یک فرد، اقدامات قانونی دستگاه‌ها و نهاد‌ها زیرسوال نمی‌رود. طی روز‌های گذشته و در شرایطی که هنوز گزارش رسمی نسبت به دلیل درگذشت مرحومه امینی منتشر نشده است، شاهد تضعیف پلیس و در نتیجه جولان «اغتشاش‌گران» آموزش دیده هستیم.

موافقان تغییر روند گشت ارشاد، طرحی ارائه می‌کنند؟

یعقوب رضازاده، نماینده سلماس و عضو فراکسیون نیروهای انقلاب و عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: فعالیت گشت ارشاد بر اساس یکسری قوانین و مقررات است. نیروی انتظامی موظف به راه‌اندازی گشت ارشاد برای تامین امنیت اخلاقی در جامعه است. اما قانون می‌تواند اصلاح شود و متولی آن در وهله اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزیر ارشاد در خصوص گشت ارشاد اظهارنظری داشتند مبنی بر اینکه این قانون تغییر می‌کند. او تاکید کرد: اگر لایحه اصلاح قانون گشت ارشاد از سوی دولت به مجلس بیاید؛ قطعا در مجلس شورای اسلامی این آمادگی وجود دارد که این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و تبدیل به قانون شود. این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اصلاح قانون گشت ارشاد می‌تواند به صورت طرح در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: از هفته آینده جلسات صحن مجلس به صورت علنی آغاز می‌شود. با توجه به شناختی که از نمایندگان کمیسیون اجتماعی یا کمیسیون شوراها دارم احتمال دارد پیشنهاد اصلاح قانون گشت ارشاد را بدهند و این طرح قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین جلال رشیدی‌کوچی که از نمایندگان پیگیر در پرونده مهسا امینی بود و انتقاداتی نسبت به نحوه عملکرد گشت ارشاد داشت، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: تمام حرف من از روزی که پا در مجلس یازدهم گذاشتم این بوده که تنها سرمایه این نظام مردم هستند و ما باید مردم‌داری کنیم. اگر این مردم نباشند این نظام هم نخواهد بود. اگر در خصوص طرح صیانت یا گشت ارشاد یا خودرو انتقادهایی مطرح می‌کنم به دلیل همین مردم است. موضع‌گیری‌های نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلبان مجلس یازدهم همچون مسعود پزشکیان و جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص گشت ارشاد انتقادی بوده و به نظر می‌رسد فراکسیون مستقلین ولایی در همراهی با اصولگرایان معتدل فراکسیون انقلاب اسلامی به دنبال طرحی برای اصلاح رویه کنونی گشت ارشاد باشند. بر اساس شنیده‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» فراکسیون مستقلین ولایی روز یکشنبه برای بررسی پرونده مهسا امینی و اصلاح قانون گشت ارشاد جلسه خواهند داشت و احتمال ارائه طرحی برای تغییر روند کنونی گشت ارشاد وجود دارد.

--> اخبار مرتبط