پنج‌شنبه 12 مهر 1403

ضرورت آماده باش دستگاه‌ها برای مقابله با آتش سوزی مراتع در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضرورت آماده باش دستگاه‌ها برای مقابله با آتش سوزی مراتع در زنجان

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی در استان باید برای در اختیار گذاشتن امکانات خود جهت مقابله با آتش سوزی مراتع بسیج شوند و در آماده باش کامل باشند.

فتح الله حقیقی روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی پیشگیری و عملیات پاسخ به بحران استان به آتش سوزی مراتع و جنگل ها در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: از وقوع چنین پدیده‌هایی، سوء استفاده کنندگان با سوار بر شرایط، سوء استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه امسال به واسطه بارندگی های خوب و افزایش پوشش گیاهی باید آماده مهار آتش سوزی های احتمالی در مراتع باشیم، اظهار داشت: در این راستا علاوه بر آمادگی نیروها، باید از تجهیزات و امکانات لازم برای اطفای حریق نیز مراقبت شود.

حقیقی تصریح کرد: لازم است در همه شهرستان ها، برای برآورد امکانات و بروز رسانی آن ها، جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران با محوریت پیشگیری از آتش سوزی تشکیل شود.

استاندار زنجان به لزوم تهیه نقشه بلوک بندی آتش سوزی مراتع برای مناطق استان اشاره کرد و افزود: این بلوک بندی باید شامل حریق های اتفاق افتاده در سال های گذشته، پایش پوشش گیاهی و بررسی راه های دسترسی مناطق باشد.

وی به لزوم انعقاد تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت سپاه، بسیج و ارتش برای مهار آتش سوزی ها اشاره کرد و گفت: از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز در این زمینه باید استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه به دلیل خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع بالادستی از اواسط تابستان امکان بروز آتش سوزی در آنها وجود دارد، گفت: لازم است همه دستگاه های اجرایی مرتبط، نیروهای تخصصی را برای مقابله با اطفای حریق آموزش دهند تا در مواقع بحران از ظرفیت آنها استفاده شود.

مهرداد سلطانی افزود: حوادث آتش سوزی هر ساله در مناطق مستعد کشور اتفاق می افتد و لازم است شوراهای تامین شهرستان ها نیز برای ابعاد اجتماعی پیدا کردن موضوع، به این مساله ورود داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*