چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

طراحان مد و لباس نگران مالکیت فکری آثارشان نباشند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
طراحان مد و لباس نگران مالکیت فکری آثارشان نباشند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: طراحان مد و لباس دیگر نگران مالکیت فکری آثارشان نباشند و طی پلتفرمی که برای‌شان ایجاد کرده‌ایم می‌توانند طرح‌های‌شان را به ثبت برسانند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: طراحان مد و لباس دیگر نگران مالکیت فکری آثارشان نباشند و طی پلتفرمی که برای‌شان ایجاد کرده‌ایم می‌توانند طرح‌های‌شان را به ثبت برسانند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در نشستی که با موضوع جهاد دانشگاهی در آستانه چهل‌ودومین سالروز تأسیس در عرصه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی سوابق و خدمات بزرگی را صورت داده است، گفت: به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز شرایط ایجاب می‌کند تا موارد مغفول مانده را در گام دوم انقلاب مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی افزود: تاکنون بخش فرهنگ کشور نتوانسته در جایگاه اصلی به‌عنوان بخش تأثیرگذار و مولد در پیشرفت کشور قرار گیرد. هم اکنون 51 درصد فارغ‌التحصیلان کشور در رشته‌های علوم انسانی هستند، درحالی که 48 پارک علم و فناوری خدمات شأن مربوط به رشته‌های غیر علوم انسان است و این موضوع خلأ بزرگی است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، به ایجاد طرح پارک ملی صنایع و فناوری‌های نرم اشاره کرد و با تاکید براینکه در این پارک به‌دنبال تبدیل ایده به محصول و در نهایت صادرات هستیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: "جوانان با حرکت جهادی علم را به فناوی و فناوری را به صنعت در جهت صادرات تبدیل کنند. "

وی ادامه داد: تاکنون تمرکز پارک‌ها به رشته‌های پزشکی بوده و پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است؛ درحالی که اگر در حوزه‌های دیگر نیز حمایت صورت می‌گرفت حتماً پیشرفت می‌کردیم. ما در بسیاری از موضوعات دارای مزیت نسبی در دنیا و در برخی دیگر از شاخه‌ها مزیت مطلق داریم.

ایمانی خوشخو گفت: از لحاظ داشته‌های فرهنگی هنری دارای مزیت مطلق هستیم و پارک صنایع فرهنگی منحصر به فرد و ملی در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم فعالیت خواهد داشت که قرار است به موضوعات مغفول مانده علوم انسانی توجه کند.

151 ایده به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی آمده است

وی از تصویب 151 ایده در این پارک ملی خبر داد و گفت: این پارک ملی به کسانی اختصاص دارد که ایده‌های فرهنگی و هنری دارند؛ ایده‌ها در شورای تخصصی ایده مطرح و بررسی مصوب می‌شوند. همچنین شرط ایده‌ها برای فعالیت در این پارک، قابلیت آن‌ها برای تولید است و تاکنون 29 شرکت خلاق، 10 شرکت دانش‌بنیان در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت دارند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درخصوص موضوعات فعالیت در این پارک گفت: بازی و سرگرمی، صنایع دستی، پوشاک و زیورآلات، گردشگری، سینما فیلم و انیمیشن و بسته‌بندی، هنرهای تجسمی، فناوری اطلاعات، حقوق، مدیریت، روانشانسی و ادبیات فارسی موضوعات مورد توجه این پارک است.

وی از برگزاری جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی خبر داد و گفت: سهم کشورمان از تجارت 130 تریلیون دلاری زیورآلات ناچیز است؛ لذا این جشنواره را با چند هدف این جشنواره را خلق و راه‌اندازی جریان هنری، ایجاد شبکه‌های توان افزایی، تشکیل زیست بوم بازار یابی و بازار سازی، تهیه شناسنامه برای اثار فاخر هدف ما شد تا فراخوانی منتشر کنیم و آثاری اساتید پیشکیوت را عرصه کنیم. همچنین 14 آذر ماه سال 1400 فراخوان دادیم و در ادامه شورای برنامه‌ریزی و شورای اجرایی تشکیل دادیم و در نهایت از میان 600 اثر رسیده، 40 اثر مشخص شد و در اواخر مردادماه از آثار برتر تقدیر خواهند شد.

ایمانی خوشخو گفت: مالکیت فکری مشکل حوزه فرهنگ و هنر بوده و این مشکل در حوزه صنایع فرهنگی زیاد است و البته وزارت ارشاد و دادگستری و قوه قضائیه در این زمینه موظف به پیگری هستند، اما ما از سوی معاونت فناوری وزارت علوم مسئولیت پیگیری مالکیت فکری را به این مرکز قرار گرفت و کارگروه تخصصی مالکیت فکری در پارک با هدایت معونت علمی چالش‌ها، برنامه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین پاپیش، نهادسازی محصولات نرم به این مراکز محول شده است.

اولین دوره نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش برگزار می‌شود

وی ادامه داد: اولین دوره نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیزه کیش برگزار خواهد شد و این نمایشگاه در حوزه‌های صنایع دستی، مد و پوشاک، خوراکی‌ها، اقلیم و تجهیزات هتل از طریق استارت‌اپ‌های فرهنگی است و به نوعی ایجاد کافه سرمایه صورت خواهد گرفت.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی یک پارک ملی است و هم اکنون شاهد سه پردیس در شیراز، زنجان و کیش هستیم و به زودی سه پردیس جدید دیگر در اردیبل، خراسان رضوی و قزوین تأسیس خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 100 شرکت دانش‌بنیان فرهنگی در سطح کشور به‌صورت جزیره‌ای در حال فعالیت هستند، افزود: در حوزه فرهنگ و هنر محصولات فرهنگی وابستگی به هم دارند؛ لذا این مجموعه‌ها را دور هم دعوت کردیم تا هم‌افزایی مورد نظر صورت گیرد. همچنین نباید بازارهای فرهنگی معطوف به بازار داخلی باشد، به همین دلیل موضوع صادرات صنایع فرهنگی را در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دنبال و میز صادرات را ایجاد کردیم که امیدواریم تا سال آینده بتوانیم شاهد صادرات این حوزه باشیم.

ایمانی خوشخو گفت: در حوزه صنایع فرهنگی نیازمند منابع خارجی نیستیم و 24 خرداد ماه جلسه هم‌اندیشی تخصصی صادرات فرهنگی را برگزار کردیم که دستاوردهای مهمی را درپی داشت.

وی با بیان اینکه باشگاه صنایع فعال فرهنگی در یونسکو مورد تأیید شده است، گفت: برای حضور در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مجوزی نیاز نیست، همچنین برنامه‌های این پارک پیرامون انیمیشن و سینماست.

فیلمنامه؛ یکی از استارت‌آپ های موجود در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، با تأکید براینکه مشکل اصلی سینمای ایران فیلم‌نامه است، گفت: یکی از استارت‌آپ‌های موجود در پارک در حوزه فیلمنامه فعالیت خواهد داشت.

وی از تأسیس بنیاد ملی موسیقی ایران خبر داد و گفت: مأموریت این بنیاد که با حضور جمعی از اساتید در حال شکل‌گیری است به‌دنبال کشف استعدادهای موسیقی ایرانی هستیم.

ایمانی خوشخو در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در حوزه پوشاک، مد و لباس چه اقدامات اساسی در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خواهد شد، گفت: یکی از رشته‌های جدی طراحی مد و لباس است و ثبت طرح‌ها در این حوزه اهمیت بسیاری دارد. ما با هماهنگی سه مرکز مهم کشور (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دادگستری و قوه قضائیه)، پلتفرمی را طراحی کردیم تا به صورت شبکه ای و مجازی، فعالان بتوانند برای نخستین بار طرح‌های خود را ثبت کنند و در نهایت ثبت کننده صاحب اثر شناخته خواهد شد. همچنین اگر در این میان فردی پیدا شود که ادعای صاحب طرح کند، این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنظر می‌رسد کار بسیار بزرگی است و این امر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی انجام می‌شود.

صاحبان ایده در حوزه ترویج فرهنگ عاشورا به پارک صنایع فرهنگی مراجعه کنند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پایان گفت: از فعالانی که در حوزه ترویج فرهنگ عاشورا، ایده و استارت آپی دارند. می‌توانند طی دوماه محرم و صفر به پارک ما مراجعه و فعالیت شأن در اولویت قرار بگیرد. همچنین شاخص فعالیت‌های شأن باید طرح استارت آپی و نوآوری با موضوع مورد نظر باشد.