یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

طرح جوانی جمعیت بدنبال تغییر رویکرد نسبت به فرزندآوری است / مشوق‌ها و حمایت‌های قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» چیست؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
طرح جوانی جمعیت بدنبال تغییر رویکرد نسبت به فرزندآوری است / مشوق‌ها و حمایت‌های قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» چیست؟

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که طبق اصل هشتاد و پنج در کمیسیون مشترک و بدون بررسی در صحن علنی مجلس تصویب شده بود، پس از چهار نوبت اصلاح برای تامین نظر شورای نگهبان، نهایتا از سوی این شورا تایید شد. سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره این طرح توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب، ضمن تشریح برخی جزئیات طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: متاسفانه در دوره های گذشته برخی مسئولین تلاش زیادی برای محدودسازی جمعیت کشور کردند و با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر آثار مخربی را به جای گذاشتند. ولی خوشبختانه در حال حاضر مسئولین به دنبال محدود سازی جمعیت نیستند.

وی با بیان اینکه حداقل کاری که این طرح به دنبال آن است تغییر رویکرد ها نسبت به این موضوع مهم است، افزود: این طرح از جنبه های مختلف به دنبال حمایت از نهاد خانواده و جوانی جمعیت است چرا که بایستی دیدگاه ها نسبت به فرزندآوری و جمعیت کشور عوض شود. سلیمی گفت: این طرح در حوزه های مختلف وظایفی را به مسئولین محول می کند. برای مثال حمایت از مادران در دوره های بارداری و شیردهی، حمایت های معیشتی و اقتصادی در ازای تولد فرزند دوم و سوم از جمله وظایفی است که دستگاه های مختلف بایستی انجام دهند و برای افراد و دستگاه هایی که از اجرای قانون استنکاف بورزند جریمه هایی در نظر گرفته شده است. این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: همچنین در موادی از این طرح در راستای جلوگیری از سقط جنین موارد خوبی آورده شده است. همینطور جهت فرهنگ سازی درباره افزایش جمعیت، برای مثال 10درصد از بودجه تولید فیلم و سریال بایستی برای تولید در این حوزه مصرف شود. یا یک سوم تبلیغات محیطی بایستی درباره فرزندآوری باشد. تدوین پیوست فرهنگی متناسب با سیاست های جمعیتی توسط دستگاه ها از دیگر مواردی است که در این طرح آورده شده است. سلیمی ارائه خدمات اجتماعی را از دیگر بخش های این طرح دانست و افزود: برای مثال اعطای سبد تغذیه ای و بسته بهداشتی به مادران باردار، ایجاد مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی در مراکز آموزش عالی، نیم بها شدن هزینه موزه ها و اماکن فرهنگی برای مادران دارای سه فرزند، واگذاری زمین هایی با اجاره 99ساله به خیریه ها و سازمان های متقاضی تاسیس شیرخوارگاه، عدم تعدیل افراد دارای سه فرزند از جمله این خدمات است. نماینده مردم محلات و دلیجان اضافه کرد: همچنین افزایش 100درصدی کمک هزینه اولاد و 50درصدی حق عائله مندی، افزایش مرخصی زایمان به 12 ماه، اختیاری شدن شیفت شب مادران دارای کودک خردسال، دادن خودرو با قیمت کارخانه و بدون قرعه کشی به خانواده ها پس از تولد فرزند دوم، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم به بعد (هر فرزند 15درصد)، اعطای واحد مسکونی یا زمین 200متری با قیمت تمام شده با 2سال تنفس و 8سال قسط بندی پس از تولد فرزند سوم، تخفیف عوارض ساخت مسکن برای خانواده هایی با بیش از 3فرزند، تنها بخشی از تشویقات در نظر گرفته شده در راستای ترغیب خانواده ها به فرزندآوری است. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این قانون که توسط شورای نگهبان تایید شده به خوبی توسط دولت اجرایی شود چرا که اگر از الان به فکر چاره ای برای جمعیت کشور نباشیم، در آینده ای نه چندان دور با مشکل بسیار جدی مواجه خواهیم شد. انتهای پیام /