شنبه 14 مهر 1403

ظرفیت تعاونی‌های روستایی اردستان در حوزه اقتصادی فعال شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظرفیت تعاونی‌های روستایی اردستان در حوزه اقتصادی فعال شود

کاشان - ایرنا - فرماندار اردستان گفت: ظرفیت بالایی در حال حاضر برای اجرای طرح‌های اقتصادی از سوی بخش تعاونی در روستاها وجود دارد که باید از آنها به شکل مطلوب‌تر بهره برد.

حمیدرضا تاملی روز دوشنبه در نشستی با مدیرکل تعاون روستایی استان اصفهان بیان کرد: شرکت‌های تعاونی روستاهای اردستان موتور محرک پیشرفت این نقاط هستند و به هیات مدیره‌های نوآور، پرتحرک و جمع‌گرا نیاز دارند که برای منافع جمع بجنگند.

وی تصریح کرد: هیات مدیره‌های کنونی تعاونی‌های روستاهای اردستان چندان فعال نبوده، بیشتر درگیر مسایل داخلی و فردی هستند و نمی‌توانند چنان که نیاز روستاییان است، از منافع آنها دفاع کنند.

فرماندار اردستان اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌های انبوهی که پیش‌تر در برخی از مناطق روستایی صورت گرفت، نتوانست جمعیت را به روستاها بازگرداند؛ در حال حاضر بسیاری فرصت‌ها را از دست داده‌ایم اما برای اینکه بتوانیم این معضل را برطرف کنیم، به یک تغییر اساسی در باورها نسبت به موضوع رونق اقتصادی نیاز داریم.

وی ادامه داد: بیشتر تسهیلاتی که با هدف‌گذاری اشتغال روستایی انجام شده است، نتوانسته تحقق یابد و نیازمند یک مجموعه واسطه‌ای است که در بخش روستایی عامل تولید شود و روستاهای ما تنها مشغول کار شوند که تعاونی‌ها می‌توانند این رابطه را ایجاد کنند.

تاملی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به کشاورزان و روستاییان چندان موفق نبود و بحث بازاریابی و فروش محصولات هم که بسیار اهمیت دارد، از عهده آنها خارج است؛ بر این اساس نیازمند مجموعه‌هایی هستیم که بتواند مسایل اقتصادی و درآمدزایی روستاییان را مدیریت کند.

وی تشریح کرد: یک مجموعه واسط بین سیستم دولتی و مردم نیاز است تا روستاییان را به عنوان عامل تولید در بازاریابی و فروش کمک کند و این مسوولیت را برعهده بگیرد.

به گفته فرماندار اردستان، روستاییانی که به شهرها مهاجرت کردند و طعم شهرنشینی را چشیدند دیگر نمی‌توان به روستا بازگرداند اما باید افرادی که همچنان در روستاها ساکن هستند را حفظ کرد و برای این مهم راهی جز ایجاد درآمد و تامین مساله اقتصادی آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ایجاد ناحیه‌های صنعتی روستایی کاری زمان‌بر است و زیرساخت‌های شهرستان هم اجازه نمی‌دهد که این کار در زمانی کوتاه صورت گیرد، از این رو نیازمند مجموعه‌هایی هستیم که مسایل اقتصادی روستاییان را مدیریت کنند.

اردستان در مجموع 230 روستا دارد که از این میان 120 روستا دارای سکنه و 61 روستا بالای 20 خانوار است.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*