سه‌شنبه 8 آبان 1403

ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری است / اشتغال پایدار با شکوفایی مزارع شیلات

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری است / اشتغال پایدار با شکوفایی مزارع شیلات

ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری بوده، این استان هم‌اکنون رکورددار تولید ماهی در استان‌های غیرساحلی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، آبزی پروری یکی از صنعت های نوپا و جدید در عرصه اقتصاد است، اگرچه تاکنون بیشتر فعالیت‌های شیلات در دریاهای شمال و جنوب کشور بوده است اما طی سال‌های گذشته گسترش مزارع پرورش ماهی و تولید انواع ماهی سبب شده تا این صنعت روند رو به رشدی داشته باشد.

بدون شک اشتغال پایدار یکی از مهمترین مزیت های صنعت آبزی پروری است که ایجاد هر مزرعه پرورش ماهی زمینه شغل را برای تعدادی از جویندگان کار فراهم می کند، این صنعت در بسیاری از استانهای غیر ساحلی و دریایی از جمله لرستان بسیار خوب پیشرفت داشته تا جایی که امروز لرستان در بین استان های غیر ساحلی توانسته رتبه اول را در تولید آبزی پروی کسب نماید.

در استان لرستان بیش از 32 درصد اشتغال مربوط به حوزه کشاورزی است که یکی از بخش های کشاورزی، شیلات و آبزی پروری بوده که ایجاد زیرساختها و دسترسی به منابع آبی سبب شده تا شرایط ویژه ای را برای توسعه این صنعت فراهم نماید.

وجود 733 مزرعه پرورش ماهی در لرستان

کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در استان لرستان 563 مزرعه پرورش ماهی سردآبی با ظرفیت تولید 22 هزار و 167 تن وجود دارد که سال گذشته بالغ بر 25 هزار تن ماهی در این مزارع تولید شد، همچنین 78 مزرعه پرورش ماهی گرم آبی با تولید بیش از دو هزار تن، 35 مزرعه تکثیر ماهی سردآبی با میزان 123 میلیون قطعه وجود دارد.

وی افزود: در استان چهار مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با تولید 42 تن در سال گذشته، پنج مزرعه پرورش ماهی در قفس با میزان دو هزار و 137 تن، 48 مزرعه ماهیان زینتی با تولید سه میلیون قطعه که در مجموع سالانه بیش از 29 هزار تن ماهی از این مزارع تولید می شود که در سال گذشته از این تعداد مزارع بیش از 30 هزار تن تولید شد.

مدیرکل شیلات لرستان تصریح کرد: لرستان در بین استان های غیر ساحلی رتبه اول تولید ماهیان سردآبی و تکثیر بچه ماهی سرآبی را در کشور دارد که این مهم زمینه را برای توسعه در آبزی پروری فراهم کرده است.

صنعت آبزی پروری 18 هزار شغل در استان ایجاد کرد

بیرانوند با اشاره به اشتغال حوزه شیلات گفت: در صنعت آبزی پروری استان 18 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند که میزان اشتغال در سال گذشته پنج هزار و 675 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه دو مجتمع بزرگ آبزی پروری در استان وجود دارد، افزود: اولین مجتمع بزرگ استان در سال 78 در روستای عمارت شهرستان دورود با ظرفیت اسمی هزار و 700 تن و اشتغال مستقیم 320 نفر در حال تولید می باشد، همچنین مجتمع مورزرین در شهرستان الیگودرز با ظرفیت 500 تن و اشتغال مستقیم 60 نفر مشغول به فعالیت هستند.

افزایش 10 هزار تن ماهی با بهره برداری از پروژه های در دست اجرا

مدیرکل شیلات لرستان به پروژه های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج پروژه آبزی پروری در استان در دست اجرا قرار دارد که یکی از این پروژه ها مجتمع سپیددشت شهرستان خرم آباد با ظرفیت شش هزار تن و با اشتغالزایی دو هزار و 400 نفر است، همچنین پروژه چم چیت دوورد با ظرفیت هزار و 500 تن و با اشتغالزایی280 نفر، پروژه دوآب شهرستان الشتر با ظرفیت هزار و 500 تن با اشتغالزایی304 نفر، فیروزآباد الیگودرز با ظرفیت 500 تن و اشتغالزایی87 نفر و پروژه انار رود پلدختر با ظرفیت 300 تن و اشتغالزایی 85 نفر می باشند که با بهره برداری از این پروژه ها حدود 10 هزار تن به ظرفیت تولید اضافه می شود.

بیرانوند با اشاره به پروژه های در دست اقدام عنوان کرد: در الیگودرز دو پروژه با ظرفیت هزار تن، دو پروژه در سیمره پلدختر با ظرفیت هزار و 500 تن ماهی خاویاری، دو پروژه در رومشکان با ظرفیت هزار تن ماهی خاویاری و در کوهدشت هم یک پروژه با ظرفیت 500 تن می باشند.

وی با بیان اینکه در استان لرستان چهار مزرعه خاویاری با ظرفیت اسمی 100 تن در حال تولید است، بیان کرد: در حال حاضر با شناسایی منابع آبی سیمره و کشکان در شهرستانهای کوهدشت و پلدختر قابلیت 10 هزار تن گوشت خاویاری و یک تن خاویار در چهار سال آینده دارا می باشد که در حال حاضر در مرحله امکان سنجی و واگذاری زمین و مطالعات مربوطه است.

مدیرکل شیلات لرستان خاطرنشان کرد: از دیگر بخش های آبزی پروری در استان، پرورش ماهی در قفس است که لرستان با داشتن هفت سد بزرگ و کوچک در حال تولید ماهیان سردآبی است و قابلیت پرورش تا 10 هزار تن با اشتغال هزار نفر را دارد.

بیرانوند با اشاره به اینکه 36 مزرعه تکثیر در استان وجود دارد، گفت: تولید 131 میلیون قطعه ماهی، واردات تخم چشم زده شش میلیون و میزان تولید تخم چشم زده قزل آلای داخلی 240 میلیون قطعه است که در این مزارع انجام می شود.

سیل به 65 مزرعه پرورش ماهی خسارت زد

وی به سیل مرداد ماه امسال اشاره کرد و افزود: در سیل امسال 65 مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شد و خسارت هایی به ماهی و ابنیه و زیرساختها وارد شد به طوری که 325 هزار و 300 میلیون ریال خسارت به ابنیه، 948 هزار و 900 میلیون ریال خسارت به ماهیان پرواری و 299 هزار و 437 میلیون ریال به سایر ماهی ها خسارت وارد شده است.

تولید 30 هزار تن ماهی در لرستان

اما در سفر ریاست جمهوری به استان لرستان 200 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت های بخش آبزی پروری در نظر گرفته شد که این اعتبار می تواند توسعه در این صنعت را به همراه داشته باشد، همچنین عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سفر به استان لرستان و بازدید از ظرفیت های این استان با اشاره به ظرفیت آبزی پروری، تصریح کرد: استان لرستان بعد از استان های بندری و ساحلی جزء استان های برتر در توسعه فضای شیلات است البته خسارتی وارد شده و دو هزار تن ماهی تلف شده است و از طرفی حدود دو هزار و 450 کیلومتر طول رودخانه های دائمی است که در شرایط مطلوب 30 هزار تن تولید ماهی وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امکان احداث 10 مجتمع خاویاری و سرد آبی با ظرفیت 30 هزار تن و مجتمع تولید آبزیان که می تواند اثربخشی در اشتغال داشته باشد و هم علاقمندی در این بخش وجود دارد و هم بستر مهیاست که باید کار دنبال شود.

به هر حال لازم است این صنعت نوپا که در اشتغال و تولید ثروت می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد را شکوفا کرد تا به دنبال آن شاهد توسعه و رشد اقتصادی باشیم.

انتهای پیام /

ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری است / اشتغال پایدار با شکوفایی مزارع شیلات 2
ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری است / اشتغال پایدار با شکوفایی مزارع شیلات 3
ظرفیت‌های طلایی لرستان، فرصتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری است / اشتغال پایدار با شکوفایی مزارع شیلات 4