دوشنبه 2 مهر 1403

ظهره‌وند: با برخوردهای سخت ترامپ راحت‌تر می‌شود برخورد کرد تا پنهان کاری کاملا هریس / اروپایی‌ها در بحث برجام کاره‌ای نیستند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ظهره‌وند: با برخوردهای سخت ترامپ راحت‌تر می‌شود برخورد کرد تا پنهان کاری کاملا هریس / اروپایی‌ها در بحث برجام کاره‌ای نیستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: اگر هریس روی کار بیاید بیشتر بر ظرفیت‌های نرم داخل ایران متکی خواهد بود ولی اگر ترامپ روی کار بیایدبر برخوردهای سخت متکی خواهد شد. بهرحال برخورد می‌کنند و به نظر من با برخوردهای سخت ترامپ راحت‌تر می‌شود برخورد کرد تا پنهان‌کاری و شبکه نفوذ داخلی آمریکا در داخل ایران.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن ارزیابی سفر پزشکیان به مقر سازمان ملل گفت: اهمیت سفر پزشکیان به نیویورک از این زاویه است که رییس جمهور در مجمع عمومی در حضور نمایندگان چند میلیارد جمعیت صحبت می‌کند، لذا صحبت‌های او صحبت‌های خودش و جناح نیست بلکه صحبت‌های او باید برخاسته از مواضع و رویکردهای ملت ایران باشد که بتواند از شأن و جایگاه ایران دفاع کند و نشان بدهد ایران به تحولات بین‌الملل و جامعه جهانی چه نگاهی دارد و خواسته‌های آن در این مقطع چیست.

وی افزود: در مجموع رییس جمهور در مجمع عمومی مسئولیت بسیار مهمی را در اختیار دارد و پرستیژ او، پرستیژ ملت ایران است. اگر پزشکیان گفتمان قابل قبولی را ارائه کند، موفق خواهد بود در غیر این صورت چهره نامناسبی را ترسیم می‌کند. البته رییس جمهور بحث مذاکره با آمریکا را رد کرد، اما قبل از اینکه زمینه فراهم شود، نباید مذاکره کنیم. اگر رییس جمهور فکر می‌کند آمریکا برادر است که بحث دیگری است اما در وضعیت فعلی که کمر به قتل ایران بسته و از طرفی تحریم‌ها، مداخلات در منطقه، وجود پایگاه‌های این کشور در منطقه، حمایت از رژیم صهیونیستی و جابجایی تروریست‌ها به داخل افغانستان همگی نشان می‌دهد آمریکا دشمن اصلی ایران است و گفتگو با دشمن در این شرایط به صلاح نیست و خروجی نخواهد داشت.

ظهره‌وند با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا در روابط تهران و واشنگتن تصریح کرد: ما کاری به این مسئله که چه کسی سرکار می‌آید، نداریم. ما آمریکا به ماهوی آمریکا را داریم چون آمریکا مسائل و منافع ملی خود را فرای جناح‌ها تعیین می‌کند. بنابراین نباید فریب این مباحث را بخوریم و به ما ربطی ندارد چه کسی سرکار می‌آید هر کدام سرکار بیاید، در یک موضوع با هم ائتلاف و اتحاد دارند و آن این است که ایران در کنار روسیه و چین تهدید معتبر است.

وی در واکنش به اینکه روی کار آمدن ترامپ یا هریس تاثیری بر روابط ایران و آمریکا ندارد، اظهار کرد: خیر، تاکتیک‌ها با هم فرق می‌کنند. چنانچه اگر هریس روی کار بیاید بیشتر بر ظرفیت‌های نرم داخل ایران متکی خواهد بود ولی اگر ترامپ روی کار بیایدبر برخوردهای سخت متکی خواهد شد. بهرحال برخورد می‌کنند و به نظر من با برخوردهای سخت ترامپ راحت‌تر می‌شود برخورد کرد تا پنهان‌کاری و شبکه نفوذ داخلی آمریکا در داخل ایران.

ظهره‌وند در مورد تاثیر مذاکرات دو جانبه ایران و اروپا بر رفع تحریم‌ها به ویژه در حال حاضر که رئیس جمهور می‌گوید با مکرون مذاکره می‌کند، ادامه داد: مشکلی ندارد، این خوب است. البته بحث تاثیرگذاری بر رفع تحریم‌ها نیست بلکه بحث این است که مذاکره همیشه انجام شود. مذاکره هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای انتقال دیدگاه‌ها است و می‌توان بر روی منظومه تصمیم‌گیری تاثیر گذاشت، البته این هم به قدرت مذاکره‌کننده بستگی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره اینکه گفته می‌شود برجام به پایان رسیده، مذاکره با اروپایی‌ها می‌تواند باب جدیدی در مذاکرات هسته‌ای باز کند، افزود: نمی‌شود با اروپایی‌ها باب پرونده جدیدی را باز کرد چراکه اروپایی‌ها در بحث برجام نشان دادند که کاره‌ای نیستند به این معنی که وقتی آمریکا از برجام خارج شد، هیچ کدام از اینها توان برداشتن گام مستقل از آمریکا را نداشتند، چه در شکل اینستکس و چه در شکل اس پی وی.

ظهره‌وند در واکنش به اینکه بنابراین درباره پرونده هسته‌ای باید با آمریکا مذاکره کنیم، تصریح کرد: موضوع مذاکره هسته‌ای به پایان رسیده ما عضو NPT و آژانس هستیم که باید در مسیرهایی که دیگران طی می‌کنند، قرار بگیریم، قرار نیست ما به عنوان متهم در جایگاه متهم بنشینیم و به آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها پاسخ بدهیم.

ظهره‌وند در مورد اینکه FATF از جمله مباحثی است که پزشکیان از پیگیری آن خبر داده، یادآور شد: پزشکیان نشان می‌دهد که بی‌تجربگی او کار دستش می‌دهد چراکه او از رهگذر این قبیل اقدامات به نتیجه‌ای نخواهد رسید و از 38 بند FATF که اجرا کردیم، چیزی عاید ما نشده بلکه نسخه کنترلی ایران است. به عبارت دیگر FATF برای ما راهگشا نیست بلکه همین مسیری که از طریق آن نفس می‌کشیم را هم می‌بندد چراکه باید گزارش به چه کسی نفت فروختیم، پولی که بدست آوردی را کجا خرج کردی و در مجموع از استقلال تصمیم‌گیری باید خارج شویم که این به نفع ما نیست.

27211

کد خبر 1960794