سه‌شنبه 17 مهر 1403

«عدالت در استعدادیابی» در صدر دغدغه المپیادی‌هایی که طلا برده‌اند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
«عدالت در استعدادیابی» در صدر دغدغه المپیادی‌هایی که طلا برده‌اند

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، بنیاد ملی نخبگان امروز، چهارشنبه، 19 مهر 1402، میزبان دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی امسال بود و دیدار صمیمانه قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، یعنی سیدسلمان سیدافقهی و مسئولان بنیاد را با این نخبگان ترتیب داده بود.

در میان گذاشتن دغدغه‌های المپیادی‌ها با مسؤولان بنیاد ملی نخبگان

توجه نکردن همه مدارس به موضوع المپیاد و نبود استعدادیابی در همه مدارس موضوعی بود که به عنوان اولین دغدغه با قائم‌مقام بنیاد مطرح و بیشتر کردن استعدادیابی به ویژه در استان‌های کشور پیشنهاد شد.

از طرفی، مخالفت با برخی از مدارس، نهادهای استعدادیابی و مراکز پرورش المپیادی‌ها به بهانه عدالت آموزشی مورد دیگری بود که از سوی دارندگان مدال طلای المپیاد مطرح شد.

از دیگر دغدغه‌های المپیادی‌ها فراگیرکردن آموزش متناسب با المپیاد در کشور از مراحل ابتدایی، افزایش توجه و اهدای تسهیلات متناسب به دارندگان مدال نقره و برنز و ایجاد تمهیداتی برای کاهش ریسک انتخاب مسیر المپیاد و ترجیح آن به مسیر عادی و کنکور، کمک به مسأله‌محوری در خصوص انتخاب رشته المپیادی‌ها، کمک به افزایش میزان دسترسی دانش‌آموزان به اساتید و آموزش برای شرکت در المپیاد و در نهایت ایجاد عدالت بیشتر در خصوص حمایت از برندگان نقره و برنز المپیاد از دیگر دغدغه‌ها و نکاتی بود که طلایی‌ها در دیدار با قائم‌مقام بنیاد مطرح کردند.

دارندگان مدال المپیاد به این موضوع نیز اشاره داشتند که شرایطی در کشور وجود دارد که المپیادی‌ها به جای توجه به علوم پایه، بیشتر به رشته‌های مهندسی و مخصوصا کامپیوتر گرایش دارند. توجه به این رشته‌های علوم محض و کمک به پیشرفت این رشته‌های بنیادی و مهم نیز از دغدغه‌هایی بود که نخبگان بر آن تأکید داشتند.

مهندسی کامپیوتر شریف، انتخاب اول طلایی‌ها

در جلسه دیدار صمیمانه مسؤولان بنیاد ملی نخبگان با دارندگان طلای المپیاد از رشته مورد علاقه آن‌ها سؤال شد و انتخاب بیشتر آن‌ها رشته مهندسی کامپیوتر بود. رشته مهندسی برق نیز با اختلاف در اولویت بعدی المپیادی‌ها قزار داشت.

رسول محمدقلی، دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده‌سازان، در خصوص حمایت‌های بنیاد برای انتخاب‌کنندگان رشته‌های علوم پایه خاطرنشان کرد: استعدادهای برتر و المپیادی‌ها در صورتی که در رشته‌های بنیادی و علوم محض تحصیل کنند، از ابتدای ورود به دانشگاه تا انتهای دکتری مورد حمایت بنیاد قرار خواهند گرفت. این افراد علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه در مدت تحصیل و تمهیدات کمک به خدمت سربازی پسران، از دیگر حمایت‌های بنیاد مانند کمک به جذب هیأت علمی در دانشگاه‌ها برخوردار خواهند شد.

مسؤولیت‌پذیری، از شاخص‌های نخبگی است

سیدسلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، با تشکر از دغدغه المپیادی‌ها در خصوص عدالت آموزشی و توجه به استعدادهای محروم، اظهار داشت: از شما المپیادی‌ها درخواست داریم که بچه‌ها و استعدادهای محروم در کشور را تحت پوشش قرار بگیرید. از شما درخواست داریم که سعی کنید این روحیه را حفظ کرده و خود را درگیر کار علمی صرف نکنید و نخبه‌هایی باشید که در مسیر انسانیت و خیر حرکت می‌کنید.

او تأکید داشت: بنیاد ملی نخبگان دارای حمایت‌های ویژه برای نخبگان و به خصوص المپیادی‌ها در طول دوران تحصیل در دانشگاه در نظر خواهد گرفت تا نخبگان بدون داشتن دغدغه معیشت، دست به آفرینش‌های علمی بزنند. تسهیلات مختلف، بازدیدهای علمی خاص و... همه جزء برنامه‌هایی است که بنیاد برای المپیادی‌ها در نظر گرفته شده است. تمام این حمایت‌ها مشروط به این است که نخبگان احساس مسؤولیت کنند؛ اعتقاد داریم یکی از شاخصه‌های نخبگی احساس مسؤولیت در قبال کشور و مسائل کشور است. چند بعدی بودن، تحلیل مسائل کلان حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد یا مسائل اجتماعی چیزی است که از المپیادی‌ها انتظار می‌رود.

سیدافقهی در خطاب به طلایی‌های المپیاد گفت: ما به شما افتخار می‌کنیم، چون شهروند درجه 1 ایران هستید و بدون تعارف اگر در کشور دیگری باشید این الزام وجود ندارد، کما اینکه مورد احترام دیگر کشورها نیز قرار نخواهید گرفت. نخبگان جهان سومی، البته به گفته غربی‌ها، معمولا در رشته‌هایی اجازه تحصیل دارند که رشته تکنیکال و فنی است و کمتر در رشته‌های بنیادی، مدیریتی و سیاست‌ورزی افراد را می‌پذیرند. مدرسه‌های حکمرانی نه از دیگر نخبگان، بلکه از افراد همان کشور افراد را می‌پذیرند و این به این معنی است که عزت و احترام قابل توجهی برای نخبگان دیگر کشورها قائل نیستند.

از نخبگان انتظار داریم آفرینش علمی داشته باشند

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: تفاوت المپیادی‌ها با رتبه‌برترهای کنکور این است که بیشتر اهل فکر هستند. متأسفانه دانشگاه‌ها فرصت فکر کردن را به فرد نمی‌دهند و مطالب همیشه به صورت مکرر و بدون اثبات به دانشجویان گفته می‌شود؛ در صورتی که شاید بتوان اصول موضوعه برای علوم را با فکر کردن تغییر کرد. تغییر پارادایم‌ها و اصول چیزی است که انتظار آن از نخبگان پیشرو و المپیادی‌ها می‌رود.

وی افزود: قدر انسان‌ها به قدر همت انسان‌هاست و همت انسان‌ها به قدری است که می‌تواند تاریخ را تغییر دهد. بسیاری از دانشمندان با تلاش علمی خود و کشف نایافته‌ها تاریخ را تغییر داده‌اند. انسان‌های بزرگ در قالب قرار نمی‌گیرند و قالب‌شکن هستند؛ اینکه اقبال به رشته کامپیوتر یا هر رشته دیگری بین مردم بیشتر است، دلیل نمی‌شود که المپیادی‌ها نیز همین خط را دنبال کنند و در این ساختار و قالب قرار گیرند.

حمایت از المپیادی‌ها برای تولید علم جدید

سیدافقهی در خصوص حمایت‌های بنیاد از المپیادی‌ها برای هدایت در مسیر انتخاب رشته گفت: در بنیاد وظیفه ما این است که المپیادی‌ها و استعدادهای برتر را راهنمایی کنیم و تصمیم نهایی به عهده خود فرد است. المپیادی‌ها در آستانه یک انتخاب کلیدی تحت عنوان انتخاب رشته دانشگاه هستند و بنیاد هم در دوره 4 ساله‌ای که در دانشگاه خواهید بود و هم در این یک سالی که برای حضور در المپیاد جهانی آماده می‌شوند کنار آن‌ها خواهد بود. بنا داریم برنامه‌هایی داشته باشیم برای هم‌فکری و دعوت از اساتید و کسانی که راهنمای المپیادی‌ها باشند.

او در خصوص کمک بنیاد ملی نخبگان برای نقش فعال نخبگان برتر در آفرینش‌های علمی گفت: مرکز مطالعات پیشرفه بنیاد تحت عنوان اندیشکده آفرینش‌های علمی برای تولید نظریات و کشف نایافته‌هاست. این مرکز بستری خواهد بود که المپیادی‌ها به تولید فکر جدید و تغییرات بنیادی در علوم خواهند پرداخت.

سیدافقهی تشریح کرد: وقتی انسان تاریخ و زندگینامه افراد تأثیرگذار در علم را می‌خواند، متوجه خواهد شد که این افراد هر چقدر به انتهای عمر حود نزدیک می‌شوند، به این درک می‌رسند که چیزی از جهان و طبیعت نمی‌دانند.

وی اضافه کرد: در دوره انتهای مکانیک نیوتونی، بشر به اشتباه فکر می‌کرد همه چیز را می‌داند، اما یک یا دو سال بعد از آن 2 آزمایش اتفاق افتاد که پایه‌های مکانیک نیوتونی فرو ریخت و باب جدیدی به اسم کوانتوم در علم باز شد. موضوعی که هنوز هم در بسیاری از موارد مربوط به آن مواردی وجود دارد که برای انسان شناخته نشده است. دست بشر برای فهم کامل طبیعت و جهان بسیار کوتاه است و به همین دلیل بایستی عادت کنیم کمی کلی‌تر و کلان‌تر فکر کنیم؛ آن‌گونه که انیشتین، نظریه‌پرداز نسبیت می‌گوید: برای من مهم این است که بدانم خدا چگونه فکر می‌کند و الباقی جزئیات است.

سیدافقهی با تأکید بر اینکه المپیادی‌ها می‌توانند منشأ تولید افکار جدید در علوم بنیادی باشند، گفت: علم یک مفهوم کاملا اعتباری و قطعی است و قابل خدشه و نقض است. به همین دلیل است که در همه جوامع از جمله جوامع پیشرفته یا در حال توسعه گفته می‌شود علوم پایه موضوعی اساسی و مورد نیاز برای کشور است. علوم پایه به مواردی برمی‌گردد که در حوزه‌های دیگر وجود ندارد و قصد دارد سؤال‌های بشر را جواب دهد. از المپیادی‌ها انتظار می‌رود که بتوانند منشأ تولید افکار، نظریات و ایده‌های نو باشد و بنیاد ملی نخبگان نیز در این مسیر همراه آن‌ها خواهد بود.

دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش‌آموزی در انتهای این برنامه مورد تجلیل و تقدیر بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند و اهدای رسمی مدال آن‌ها نیز در آینده نزدیک در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. گفتنی است این برگزیدگان بعد از 1 سال گذراندن دوره آمادگی در باشگاه دانش‌پژوهان، راهی المپیادهای جهانی خواهند شد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

بنیاد ملی نخبگان

مدال طلای المپیاد سیدسلمان سیدافقهی نخبگان المپیادی المپیاد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
«عدالت در استعدادیابی» در صدر دغدغه المپیادی‌هایی که طلا برده‌اند 2