جمعه 7 اردیبهشت 1403

عدلیه آنچه که باید باشد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع

دکتر علی دارابی

در هفته قوه قضائیه شایسته است ضمن قدردانی از تلاش و خدمات مسئولان و دست اندرکاران این قوه در سراسر کشور و خداقوت جانانه به ریاست آن حجت الاسلام محسنی اژه ای که امیدهای فراوانی برای تحول، توسعه، خدمت گذاری، امنیت و عدالت را بوجود آورده است مواردی را برای ارتقاء کمی و کیفی این قوه بیان نمایم:

*حمایت و تقویت از تشکل های صنفی چون «*کانون وکلاء*» را بطور جدی در اولویت های کاری قرار گیرد.

*تناسب جرم و مجازات یک اصل راهبردی در محاکم قضائی قرار گیرد. برخی مجازات هایی چون تبعید، زندان های طویل المدت و جرائم نقدی با جرم و بزه صورت گرفته در تقابل با عدالت است.

*در برخی موارد دادستان ها در بعضی از شهرها به عنوان مدعی العموم به نادرست، خود را فراتر از قانون می پندارند. برای مقامات قضایی که باید مُر قانون عمل کنند زیبنده نیست.

*آموزش حقوق و تکالیف متقابل شهروندان و قانون یک راهبرد مهم برای کاهش جرائم و تخلفات است. بخش زیادی از پرونده های شکایت ناشی از عدم آگاهی شهروندان حتی مسئولان دستگاه های مختلف از قوانین و مقررات است. رسانه ها بخصوص صدا و سیما، مطبوعات، نخبگان، انجمن های علمی، تشکل های صنفی در حکم همیاران عدلیه می توانند به «*گسترش و ترویج حقوق عمومی شهروندی*» کمک شایانی داشته باشند.

*یاری و معاضدت به مدیران بجای مچ گیری و مؤاخذه در سالم سازی نظام اداری و مقابله با فساد، نقش مهمی را ایفا می کند. همه باید از بازرسی ها، ارزیابی و پاسخگویی که مجموعه عدلیه برابر قانون دارد حساب ببرند. اقتدار توأم با آموزش و کمک به مجریان بیش از هر امری مفید فایده است.

*خاتمه بخشیدن به موازی کاری ها و تداخل کار دستگاه های بازرسی، نظارتی، پرسشگری با محوریت قوه قضائیه بی شک یکی از کار ویژه های مهم عدلیه در دوران جدید می تواند باشد.

مراعات انصاف، اخلاق، حق مداری، عدالت گستری، گسترش امنیت، مبارزه قاطع با مفاسد در همه ابعاد آن را عدلیه باید خود پیشگام و آغاز کننده آن باشد.*امید آنکه قوه قضاییه به جایی برسد که ملجاء وپناه مردم باشد.*